امنیت خود را در اینترنت حفظ کنید !

امنیت خود را در اینترنت حفظ کنید !

چگونه امنیت خود را در اینترنت حفظ کنیم؟

علی رغم مزیت های بیشماری که اینترنت برای ما رقم زده است، اما در عین حال می تواند کاربران را در برابر کلاهبرداری، سرقت اطلاعات هویتی و سایر فریب ها، آسیب پذیر کند. بر اساس آمارهای شرکت Symantec هر ثانیه ۱۲ فرد بزرگسال قربانی جرایم اینترنتی می شوند. خوشبختانه روش های مختلفی برای افزایش ضریب امنیت اینترنت وجود دارد که از هویت آنلاین و اطلاعات شخصی شما محافظت می کند. دانستن روش های حفظ امنیت در اینترنت برای هر کاربری که از این فناوری استفاده می کند، بسیار حیاتی است. در ادامه با این روش ها آشنا خواهید شد.

۱. بالا بردن امنیت حساب های کاربری

در یک دهه گذشته نشت اطلاعات و لو رفتن پسوردها باعث شد کمپانی های بزرگی مانند Equifax، Facebook و Yahoo دچار و میلیون ها نفر دیگر، آسیب ببینند. اگر شما هم در سایت یا شبکه های اجتماعی دارای حساب کاربری هستید، احتمالا هکرها اطلاعات حداقل یکی از آنها را به سرقت برده‌اند. اگر می خواهید بدانید کدام یک از حساب های کاربری شما مورد سرقت اطلاعات قرار گرفته است، ایمیل یا شماره تلفن خود را در سایت Have I Been Pwned? وارد کنید تا ده‌ها مورد از نشت اطلاعات شما را نشان بدهد. اما چطور باید برای افزایش امنیت در اینترنت و حفظ حساب های کاربری خود اقدام کنیم؟

همه افراد باید از یک اپلیکیشن یا نرم افزار مدیریت کلمه عبور برای تولید و حفظ کلمات عبور متفاوت و پیچیده برای هر حساب کاربری، استفاده کنند. این مهم ترین کاری است که افراد می توانند برای حفظ امنیت اینترنت و حساب های شخصی خود انجام دهند. محبوب ترین اپلیکیشن های مدیریت کلمه عبور LastPass و 1Password هستند. هر دو می توانند کلمات عبور متفاوت تولید کرده، روی امنیت حساب های کاربری شما نظارت داشته، توصیه به تغییر کلمات عبور ضعیف داده و کلمات عبور را بین گوشی و کامپیوتر شما همگام سازی کنند. بعد از نصب این اپلیکیشن ها، وارد هر حساب کاربری خود که بشوید، کلمه عبور آن توسط اپلیکیشن مدیریت کلمه عبور ذخیره می شود و در صورتی که ضعیف یا تکراری باشد، نرم افزار به شما اعلام می کند که آن را عوض کنید. برای بالا بردن امنیت در اینترنت باید روی مودم خانگی هم از پسورد قوی استفاده کنید.

۲. استفاده از روش ورود دو مرحله ای

همه افراد برای افزایش میزان امنیت در اینترنت باید از ورود دو مرحله ای برای حساب های کاربری آنلاین خود استفاده کنند. بیشتر بانک ها و شبکه های اجتماعی بزرگ این گزینه را ارائه می دهند. همان طور که از نام این روش مشخص است، ورود دو مرحله ای از دو مرحله شامل ورود کلمه عبور و سپس ورود عددی که فقط شما به آن دسترسی دارید، تشکیل شده است. برای مثال یک مرحله ورود به حساب کاربری فیسبوک با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور است و در مرحله دوم، برای حفظ امنیت در اینترنت، فیسبوک یک کد موقت به صورت پیامک برای شما ارسال می کند تا با وارد کردن آن، تشخیص دهد که صاحب اصلی حساب هستید و به شما مجوز ورود به اکانت داده شود. روش بهتر این است که از اپلیکیشن هایی مانند Google Authenticator استفاده کنید که هر ۳۰ ثانیه یک کد اختصاصی برای حساب کاربری شما تولید شده و امکان به سرقت رفتن آن وجود ندارد.

۳. افزایش امنیت در اینترنت در زمان وب گردی

کمپانی ها و وب سایت ها هر فعالیت آنلاین شما را ردیابی می کنند. تمام تبلیغات، شبکه های اجتماعی و وب سایت ها اطلاعات شما در مورد موقعیت جغرافیایی، عادت های وب گردی و موضوعاتی که جستجو می کنید را جمع آوری می کنند. با استفاده از این اطلاعات به جزئیاتی بیشتر از چیزی که تصور کنید، در مورد شما دست پیدا می کنند. شاید فکر کنید آنقدرها هم ساده نیستید که مسائل پزشکی یا عقاید مذهبی خود را در توییتر یا فیسبوک افشا کنید اما وب سایت هایی که معمولا به آنها سر می زنید تمام اطلاعاتی که شرکت های تبلیغاتی برای شناخت شخصیت شما نیاز دارند را در اختیار آنها قرار می دهند. به همین دلیل وقتی در مورد مثلا یک برند لپ تاپ جستجو می کنید، روز بعد که یک وب سایت نامرتبط به فناوری و لپ تاپ را باز می کنید، تبلیغات مربوط به همان برند و مدل برای شما در گوشه یا پایین صفحه نمایش پیدا می کند.

اما چطور جلوی این جمع آوری داده را گرفت و امنیت اینترنت خود را در زمان مرور وب بالا برد؟ نصب افزونه هایی مانند uBlock Origins در مرورگر تمام تبلیغات و اطلاعاتی که آنها جمع آوری می کنند را مسدود می کند. این افزونه از اجرای بدافزار هم روی مرورگر شما جلوگیری می کند و با روشی ساده به شما اجازه می دهد مسدود کردن تبلیغات را در سایت های مورد اعتماد خود، لغو کنید. ترکیب uBlock با Privacy Badger که ردیابی شما را مسدود می کند باعث می شود تبلیغات مثل سایه شما را دنبال نکنند. برای افزایش امنیت در اینترنت و حذف کامل تبلیغات می توانید تبلیغات بر اساس علاقه را در سایت های اپل، فیسبوک، گوگل و توییتر، غیرفعال کنید. بسیاری از وب سایت ها گزینه ای برای عدم جمع آوری اطلاعات دارند اما باید خودتان دستی این کار را انجام بدهید. سایت Simple Opt Out لینک های مستقیم برای خروج از فرآیند جمع آوری اطلاعات توسط سایت های بزرگ مثل نتفلیکس، Reddit و غیره را دارد. این کار باعث نمی شود ردیابی شما به طور کامل قطع شود و هیچ خطری حریم شخصی و امنیت اینترنت شما را تهدید نکند، اما حجم اطلاعاتی که از شما جمع آوری می شود، به شدت کاهش خواهد یافت.

استفاده از افزونه HTTP Everywhere به صورت خودکار شما را به نسخه امن یک سایت هدایت می کند که باعث می شود مهاجمان اینترنتی به خصوص در زمانی که از وای فای عمومی در کافی شاپ، فرودگاه یا هتل استفاده می کنید، نتوانند فعالیت های آنلاین شما را استراق سمع کنند.

بعضی از افراد ترجیح می دهند از VPN استفاده کنند. اگر اغلب اوقات از وای فای عمومی استفاده می کنید، VPN می تواند برای شما مفید باشد چون یک لایه به امنیت اینترنت شما در زمان جستجو در وب، اضافه می کند. همچنین حریم شخصی شما را در برابر سرویس دهنده اینترنت حفظ کرده و به کاهش ردیابی فعالیت های شما بر اساس آدرس IP کمک می کند. اما تمام فعالیت های شما در سرورهای سرویس دهنده VPN قرار می گیرد بنابراین در واقع شما انتخاب می کنید که به جای اعتماد به سرویس دهنده اینترنت خود، به کمپانی ارائه دهنده VPN اعتماد کنید که داده های شما را نمی فروشد.

 

 

۴. نصب آنتی ویروس

شاید مثل ده سال قبل دیگر وجود ویروس ها یا ویروسی شدن سیستم ها خیلی رایج نباشد اما ویروس ها همچنان وجود دارند امنیت اینترنت شما را به چالش بکشند. نرم افزارهای خرابکار در صورتی که روی سیستم شما نصب شوند می توانند همه نوع فعالیت آزاردهنده و سوء استفاده گرانه مثل تبلیغات پاپ آپ، استفاده از سیستم شما برای ماین کردن بیت کوین یا اسکن اطلاعات شخصی را انجام دهند. اگر در معرض کلیک روی لینک های خطرناک قرار دارید یا افراد دیگری هم در خانه از کامپیوتر شما استفاده می کنند، لازم است برای حفظ امنیت در اینترنت، به خصوص در کامپیوترهای دارای سیستم عامل ویندوز، از آنتی ویروس استفاده کنید.

لپتاپ ها و کامپیوترهایی که از ویندوز ۱۰ استفاده می کنند، می توانند از نرم افزار داخلی ویندوز به نام Windows Defender استفاده کنند. ویندوز دیفندر امکانات امنیتی ویژه ای برای بیشتر کاربران ارائه می دهد و اولین آنتی ویروس پیشنهادی برای کاربران سیستم عامل ویندوز ۱۰ است. اگر از نسخه های قدیمی تر ویندوز (توصیه اصلی آپدیت به نسخه های جدید است) یا از کامپیوتر اشتراکی استفاده می کنید، اضافه کردن یک لایه امنیتی دیگر برای افزایش ضریب امنیت در اینترنت، ضروری است. یکی از بهترین آنتی ویروس ها Malwarebytes Premium است که با ویندوز دینفدر به خوبی هماهنگ شده و مثل بسیاری از آنتی ویروس های دیگر، روزانه ده ها نوتیفیک آزاردهنده نمایش نمی دهد.

۵. آپدیت نرم افزار و دستگاه ها

سیستم عامل، مرورگر و اپلیکیشن ها و نرم افزارهای محبوب در گوشی و کامپیوتر به طور مستمر آپدیت هایی دریافت می کنند که ویژگی های جدید و امکانات امنیتی در آنها ارتقا پیدا کرده است. این آپدیت ها خیلی بهتر از نرم افزارهای آنتی ویروس می توانند هکرها را از شما دور کرده و حفظ امنیت در اینترنت را بهبود ببخشند.

تمام سیستم عامل ها شامل ویندوز، کروم و مک به صورت خودکار آپدیت می شوند اما حتما بررسی کنید که امکان آپدیت خودکار را فعال کرده باشید. گاهی خیلی خسته کننده است که سیستم را برای کاری روشن کنید اما مجبور باشید چند دقیقه برای آپدیت سیستم صبر کنید، اما مزایای امنیتی که با این به روز رسانی ها ایجاد می شود، ارزش صبر کردن را دارد. سایر نرم افزارها در صورتی که به صورت خودکار آپدیت نمی شوند، باید گزینه Check for update را در تنظیمات آنها فعال کنید.

۶. نصب نکردن نرم افزارهای مشکوک

هر اپلیکیشن عجیب و غریبی که روی گوشی نصب می کنید، هر افزونه ای که به مرورگر اضافه می کنید یا هر نرم افزاری که از سایت های نامعتبر دانلود می کنید، یک تهدید بالقوه برای امنیت لپ تاپ یا دستگاه شما محسوب شده که می تواند به حریم شخصی شما تجاوز کند. بسیاری از اپلیکیشن های موبایل لوکیشن شما را ردیابی کرده و بدون رضایت شما، اطلاعاتتان را جمع آوری می کنند.

برای حفظ امنیت در اینترنت باید برنامه ها و افزونه های مرورگر را مستقیما از سایت سازنده و اپ استورهای رسمی دانلود کنید. خیلی از اپلیکیشن هایی که روی گوشی نصب کرده اید اصلا لازم نیستند و با حذف آنها، گوشی شما سریع تر کار می کند. بعد از حذف آنها باید سراغ اجازه هایی که به بقیه اپلیکیشن های باقی مانده داده اید بروید. اگر گوشی شما آیفون است از قسمت Setting گزینه Privacy را انتخاب کنید. در گوشی های اندروید، وارد Setting شده و قسمت Apps را انتخاب کنید. وارد هر اپلیکیشی که شدید تب App Permissions را انتخاب کنید. در اینجا می توانید ببینید کدام اپلیکیشن ها به لوکیشن، تماس ها، دفتر تلفن، میکروفن، دوربین و سایر اطلاعات شما دسترسی دارند. هر دسترسی که به نظر منطقی نبود را حذف کنید. مثلا گوگل مپ به لوکیشن شما نیاز دارند اما اپلیکیشن یادداشت های روزانه به این دسترسی نیازی ندارد پس دسترسی آن را حذف می کنید. معمولا اپلیکیشن های رایگان اطلاعات شما را جمع آوری کرده و می فروشند.

در مورد کامپیوتر هم همینطور است. اگر نمی دانید کدام نرم افزار را از سیستم عامل ویندوز خود حذف کنید، سایت Should I Remove It? می تواند به شما در انتخاب کمک کند. کاربران سیستم عامل مک برای حفظ امنیت در اینترنت از چنین امکانی برخوردار نیستند اما تمام نرم افزارها در پوشه Applications قرار دارد پس فقط کافی است آنها را بررسی کرده و در صورتی که یک نرم افزار برای آنها نا‌آشنا بود، نام آن را در گوگل جستجو کرده و سپس با drag کردن آن را به سطل آشغال هدایت کرده و حذف کنید.

۷. مراقب کلاهبردای فیشینگ باشید

کلاهبردای فیشینگ در قالب ایمیل و وب سایت هایی انجام می شود که کاربر را ترغیب می کنند اطلاعات محرمانه حساب کاربری خود را افشا کنند. برای حفظ امنیت در اینترنت روی هیچ لینکی کلیک نکرده، هیچ فایل ضمیمه شده به ایمیل های تبلیغاتی با منبع ناشناخته را باز نکنید و صفحات پاپ آپ که منبع مشخصی ندارند را ببندید.

 

 

۸. محرمانه نگه داشتن اطلاعات شخصی

امنیت و حریم شخصی با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند. شما نمی توانید اطلاعات شخصی مثل تلفن، ایمیل، آدرس، تاریخ تولد و اطلاعات مشابه را به راحتی در فضای آنلاین قرار داده و انتظار داشته باشید به امنیت شما در اینترنت خدشه ای وارد نشود. هکرها می توانند از اطلاعات پروفایل شما در شبکه های اجتماعی برای پیدا کردن کلمه عبور استفاده کرده و به سوالات امنیتی در فرآيند بازیابی کلمه عبور پاسخ دهند. پس برای حفظ امنیت در اینترنت بهتر است تنظیمات حریم شخصی خود را سفت و سخت تر انجام داده و از پست کردن هر چیزی شبیه به تولدها، آدرس و نام اعضای خانواده اجتناب کنید. درخواست افرادی که قصد دنبال کردن پروفایل شما را دارند با وسواس بررسی کنید.

می توانید برای حفظ امنیت خود در زمان خریدهای اینترنتی یا سایر فعالیت های آنلاین از ایمیل و شماره تلفنی که به حساب های حساس مثل بانک متصل نیستند استفاده کنید؛ در این صورت اگر حساب کاربری شما در آن سایت هک شود، اطلاعات آن در حساب های کاربری مهم درج نشده است. همچنین از سایت هایی خرید کنید که از فناوری امن استفاده می کنند. وقتی وارد صفحه پرداخت می شوید حتما مطمئن شوید که آدرس سایت با https شروع شده و یک علامت قفل بسته در کنار آن قرار دارد. این دو علامت نشان می دهد که اطلاعات شما رمزگذاری شده و هیچ کس نمی تواند آنها را ببیند.

۹. انتخاب لپ تاپ های امن در زمان خرید

امنیت در اینترنت و حفظ حریم شخصی در برابر حملات سایبری یا دسترسی‌های غیرمجاز فیزیکی جزو بزرگ‌ترین دغدغه کاربران و سازندگان لپ تاپ است. به همین دلیل تولیدکنندگان لپ تاپ تلاش می‌کنند تا با گنجاندن لایه‌های امنیتی بیشتر به محصولات خود، خیال کاربر را از امن بودن محل ذخیره اطلاعات حساس خود راحت کنند. اگر قصد خرید لپ تاپ را دارید حتما مطمئن شوید که جزو امن ترین لپ تاپ های موجود در بازار هستند. این لپ تاپ‌ ها معمولا با استفاده از امکان تشخیص چهره، اسکنر اثر انگشت، شاتر دوربین، اسلات قفل یا رمزنگاری درایوها سعی می‌کنند امنیت سخت‌ افزاری لپتاپ را تامین کنند. بعضی از سازندگان نیازهای امنیتی نرم افزاری کاربر را هم تاحدودی تامین می‌کنند. مثلا عرضه محصول با آخرین نسخه نصب شده ویندوز اورجینال ۱۰ به بعد یا اشتراک یک ساله از بهترین آنتی ویروس‌های دنیا، امنیت نرم افزاری لپ تاپ را تا حد چشمگیری افزایش می‌دهد.

شاید رعایت تمام موارد ذکر شده در این مطلب کاری خسته کننده باشد اما اگر تصور کنید هکرها، بدافزارها و کدهای خرابکار چه خطرات و تهدیدهایی را برای شما، حریم شخصی و اطلاعاتتان ایجاد می کنند، حتما این توصیه ها را جدی می گیرید. در عصری که همه به دنبال خوراک اطلاعاتی هستند، داده های شخصی شما مانند گنج است. از گنج خود به درستی مراقبت کنید و آن را با منابع امن به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

۱. بدافزار چیست و چطور امنیت اینترنت خود را در برابر آن حفظ کنم؟

بدافزارها قطعه کدهای نرم افزاری هستند که توسط هکرها برای ایجاد اختلال در عملکرد یک دستگاه، دزدیدن اطلاعات دستگاه یا حتی به دست گرفتن کنترل یک دستگاه به کار می روند. معمولا کاربر ناخواسته این بدافزارها را دانلود کرده و سیستم خود را آلوده می کند. برای حفظ امنیت در اینترنت و جلوگیری از آلوده شده به بدافزار، استفاده از آنتی ویروس و اسکن های منظم بسیار کمک کننده است.

۲. چطور از اطلاعات حساس در کامپیوترم محافظت کنم؟

با وجود رعایت تمام دستورالعمل های امنیتی باز هم درصد ناچیزی را برای نشت اطلاعات یا دسترسی غیرمجاز به سیستم خود در نظر بگیرید. تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعاتی که روی سیستم ذخیره شده و نگه داری از آنها در جای امن می تواند به حفظ اطلاعات حساس شما کمک کند. همچنین نرم افزارهای رمزنگاری که اطلاعات شما را به صورت رمز تبدیل کرده و فقط کسی که رمز را داشته باشد می تواند اطلاعات را ببیند، به حفظ امنیت اطلاعات شما کمک می کنند.

۳. چه زمانی باید از اطلاعاتم بک آپ بگیرم؟

به میزان حساس بودن اطلاعات شما بستگی دارد. اگر لازم است اطلاعات صحیح به طور مرتب در دسترس بقیه قرار بگیرد لازم است دوره های تهیه نسخه پشتیبان را کوتاه کنید. گاهی لازم است در پایان هر روز یا هفته، از تمام اطلاعات ذخیره شده روی دستگاه، بک آپ بگیرید.