انواع سی پی یو های Intel

انواع سی پی یو های Intel

انواع سی پی یو که مخفف computer’s central processing unit (CPU) است بدون شک نقش مهمی در عملکرد کلی یک کامپیوتر دارد. پردازنده از مهمترین مشخصه هایی است که به هنگام خرید لپ تاپ، کامپیوتر های رو میزی و گوشی های تلفن همراه باید به آن دقت کرد. برای خرید سیستم های کامپیوتری نیاز است تا در ابتدا نوع نیاز و توقع های خود را از خرید مشخص دارید. آیا این سیستم را تنها برای وب گردی نیاز دارید و می خواهید از آنها در منزل استفاده کنید؟ آیا شما هم جز افراد علاقه مند به بازی های کامپیوتری هستید و نیاز دارید تا سیستم گیمینگ داشته باشید، آیا سیستم های کامپیوتری خود را برای طراحی های گرافیکی می خواهید و کلی آیای دیگر … پاسخ به تمام این سوال ها می تواند به شما در انتخاب انواع پردازنده های اینتل در لپ تاپ ها، کامپیوترها و گوشی های همراه کمک کند.

انواع سی پی یو

1. پردازنده ی Intel Core

انواع سی پی یو که پردازنده های Core از پر سرو صدا ترین نوع پردازنده ی اینتل از زمان ورود به بازار بوده اند و تا به امروز نیز هستند و در انواع لپ تاپ گرافیکی، گیمینگ، برنامه نویسی و … آنها را مشاهده می کنیم، به طور کلی به دو نوع دسته بندی می شوند:

نکته : بعد از Core می توانیم اعدادی را مشاهده کنیم که بالا رفتن این اعداد نشانی از قدرت بیشتر پردازنده است برای مثال یک لپ تاپ 7 Core i قدرت بیشتری نسبت به یک لپ تاپ با پردازنده ی3 Core i دارد.

2. پردازنده Intel Celeron

ی توان گفت که سلرون ها پردازنده هایی ارزان قیمت و البته پایین رده از سری پردازنده های اینتل می باشند که با ورود core I  ها افراد کمتری به سمت آنها روی آوردند پون خانواده ی اینتل کره ای قابلیت های بیشتر و منحصر به فرد تری داشتند. باید گفت که میزان cache این سی پی یو نسبت به پردازنده های Pentium کمتر می باشد. می دانیم که این کش در پردازنده ها که در واقع نوعی حافظه ی پنهان می باشد و می تواند در عملکرد کلی یک سیستم عاملی مهم باشد.

این سری از پردازنده ‌‌های اینتل از جمله کم مصرف‌ ترین پردازنده‌های موجود در بازار هستند. سی پی یو سلرون اینتل دارای 2 هسته و 4 مگابایت حافظۀ کش بوده و از آن‌ها تحت عنوان (Dual Core) نیز یاد می‌شود. برخی از مدل‌های آن شامل (N4000) و (N4020) هستند که از نمونه‌های خوب این پردازنده‌ها به حساب می‌آیند. این دسته از پردازنده های اینتل اغلب در لپ‌ تاپ‌های اقتصادی و ارزان به کار گرفته می‌شوند. قدرت محاسباتی آن‌ها بالا نبوده و اغلب برای اجرای برنامه‌های آفیس، وب گردی، تماشای فیلم و انجام برخی امور ساده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3. پردازنده Intel Pentium

این نوع از پردازنده ها برای لپ تاپ ها و سیستم هایی مناسب است که از آنها انتظار کارهای حرفه ای و فوق قوی را نداشته باشیم از این رو می توان گفت که لپ تاپ هایی که دارای این سی پی یو هستند را جز سیستم های پایین رده دسته بندی می کنیم. این سری از لپ تاپ ها در دو سری Gold و Silver در بازار موجود می باشند

پردازنده‌‌های اینتل پنتیوم نیز به عنوان سی پی یوهای کم‌ مصرف شناخته می‌شوند که دارای 4 هسته و 4 مگابایت حافظۀ کش هستند. این دسته از پردازنده‌ها با عنوان (Quad Core) شناخته شده و به دو گروه پنتیوم سیلور و پنتیوم گولد دسته‌ بندی می‌شوند. تفاوت بین این دو دسته در فرکانس پایۀ آن‌هاست. پردازنده‌های پنتیوم از پردازنده‌های سلرون قوی‌تر بوده و قادر به انجام محاسبات بیشتری هستند. به همین دلیل از آن‌ها در لپ‌تاپ‌های حسابداری و برای انجام کارهای عمومی استفاده می‌شود. همچنین که امکان اجرای برخی نرم‌افزارها مانند فتوشاپ نیز توسط آن‌ها میسر است.

انواع سی پی یو
انواع سی پی یو

/*! elementor – v3.6.7 – 03-07-2022 */
.elementor-widget-image{text-align:center}.elementor-widget-image a{display:inline-block}.elementor-widget-image a img[src$=”.svg”]{width:48px}.elementor-widget-image img{vertical-align:middle;display:inline-block}

4. پردازنده Itanium

در ابتدا ایتانیوم ها سی پی یو هایی 64 بیتی بودند که اینتل آنها را به بازار و همه ی مردم معرفی نمود. سیستم هایی که بر پایه ی ایتانیوم توسط HP / Hewlett Packard Enterprise (HPE) (خط سرورهای HPE Integrity) و برخی دیگر از سازنده ها تولید شده است. کمپانی اینتل با اعلام رسمی در تاریخ  30 ژانویه 2019 رسما اعلام کرد که خانواده CPU Itanium دیگر تولید نخواهد شد.

5. پردازنده ی Intel Xeon

پردازنده های زئون از خانواده ی اینتل ها دارای چندین هسته هستند و از چندین رشته تشکیل شده اند و و مناسب برای سرورهایی هستند که نیاز به پردازنده ی قدرتمند هستند که در عملکرد آنها شاهد وقفه نیز نخواهیم بود.

پردازنده‌های (Xeon) با هدف پردازش در سرورها و دیتاسنترها طراحی و ساخته شده‌اند. این دسته از پردازنده‌ها خود به سه گروه دسته‌بندی می‌شوند که شامل موارد زیر هستند:

  • (Xeon E)
  • (Xeon W)
  • (Xeon D)

تفاوت این پردازنده‌ها در تعداد هسته، فرکانس و کش پردازنده‌هاست. قدرت محاسباتی این دسته از پردازنده های اینتل در مقایسه با سری (Core i) بالاتر بوده و امکانات بیشتری را برای کامپیوتر فراهم می‌کند.

انواع سی پی یو
انواع سی پی یو