تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز

تفاوت سیستم عامل مک و ویندوز

هر دو سیستم عامل مک (Mac) و ویندوز (Windows) در بین هر گروه سنی یعنی چه در گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال و چه در گروه سنی ۳۰ تا ۵۵ سال بسیار محبوب هستن. با احتساب نظر همه کارشناس‌های فنی گرفته تا نظر بچه‌های نسل جدید، تقریباً هر فردی برای انتخاب مک یا ویندوز وسواس داره. اگه در مورد ورژن اونها هم صحبت کنیم، همه میدونیم که آخرین نسخه ویندوز، ویندوز ۱۱ هست درحالیکه آخرین نسخه مک، macOS 11.O Big Sur هست.

مکینتاش و ویندوز هر دو کاملا متفاوت از هم کار میکنن، با این حال انتخاب یکی از این دو آسونه. مک از macOS به‌عنوان سیستم عاملش استفاده میکنه، درحالیکه ویندوز از سیستم عامل ویندوز به‌عنوان سیستم عامل در محصولات خودش استفاده میکنه. در این بین یک نکته مهمه که کاربرهای مک یک مزیت دیگه هم به دست میارن و اون اینه که میتونن دستگاه‌های مک بخرن و از ویندوز روی اون استفاده کنن، درحالیکه کاربرهای ویندوز نمیتونن مک رو روی سیستم خودشون اجرا کنن.

فرق اصلی مک و ویندوز رابط کاربری اونهاس. مک یک رابط کاربری ساده و ظریف داره درحالیکه ویندوز یک رابط کاربری متنوع اما پیچیده داره. شما میتونین ویندوز مجازی رو روی سیستم عامل مک اجرا کنین اما هنوز نمیتونین macOS رو روی سیستم عامل ویندوز اجرا کنین.

بین سیستم عامل مک و ویندوز چندتا تفاوت وجود داره که اونا رو توی ۱۰ مورد زیر توضیح دادیم:

  1. مک توسط شرکت اپل ساخته شده، درحالیکه ویندوز توسط شرکت مایکروسافت ایجاد شده.
  2. مک سیستم امنیتی خودش رو داره که یک ویژگی داخلیه، درحالیکه برای ویندوز باید سیستم امنیتی جداگانه خرید کنیم.
  3. Mac بیشتر برای کارهای گرافیکی و چند رسانه‌ای استفاده میشه، درحالیکه ویندوز تقریباً برای اهداف تجاری استفاده میشه.
  4. سیستم عامل‌های مک گرون‌تر از ویندوز هستن.
  5. نرم افزارها در مک بیشتر از ویندوز هستن.
  6. مک یک سرمایه‌گذاری بلندمدته، جایی که ویندوز ممکنه بعد از چند سال یک دلار برای شما هزینه داشته باشه.
  7. زبان‌های موجود در ویندوز بیشتر از مکه.
  8. عیب‌یابی توی مک در مقایسه با ویندوز فرایندی آسانه.
  9. آپدیت‌های ویندوز در مقایسه با آپدیت‌های مکینتاش کمتره.
  10. ویندوز در پرکاربردترین سیستم عامل مقام اول رو داره، درحالیکه مک در رتبه دوم پرکاربردترین سیستم عامل قرار داره.

مک و ویندوز ویژگی‌های خاص خودشون رو دارن و در نوع خودشون منحصر به فرد هستن. اگه به اهداف تجاری نگاه کنیم، ویندوزها در مقایسه با مک‌ها بیشتر انتخاب میشن، درحالیکه اگه در مورد وضعیت اجتماعی صحبت کنیم و استقبال مردم ایران رو ببینیم ویندوز بیشتر ترجیح داده میشه.

مک‌ها بیشتر و به طور برجسته برای کارهای گرافیکی طراحی شدن، مک‌ها برای افرادی که ویرایش عکس، انیمیشن و … انجام میدن بیشتر ترجیح داده میشه، این یکی از دلایلیه که فتوشاپ برای اولین بار به جای ویندوز برای مک در دسترس قرار گرفت. در طرف مقابل ویندوز به طور گسترده‌ای برای مجموعه‌های اداری طراحی شده، به همین دلیله که بیشتر برای اهداف تجاری و توی شرکت‌های تجاری ترجیح داده میشه.

اگه بخوایم در مورد قیمت اونها صحبت کنیم، باید بگیم که مک گرانتر از ویندوزه حتی اگه هر دوی اونها مشخصات یکسانی داشته باشن. اما یکی از ویژگی‌های کلیدی مک اینه که پک امنیتی داخلی فعال داره که ویندوز فاقد اونه و کاربرهای ویندوز باید این پک امنیتی رو جداگانه خریداری و فعال کنن.

افکار تولید کننده‌های مک اینه که تمایل دارن برنامه‌های بیشتری نسبت به ویندوز داشته باشن. مک برای پایداری طولانی مدت بهتر عمل میکنه، چون همیشه آخرین به‌روزرسانی‌ها رو برای شما با هر ورژن مکی که داشته باشین ارائه میده. درحالیکه ویندوز در نهایت در یک نقطه خاص به‌دلیل ورژن قدیمی ویندوز، ارائه به‌روزرسانی رو متوقف میکنه و در این حالت حتی بعضی اوقات باید برای خرید یک نسخه به‌روزرسانی جدید هم هزینه کنین.