راهنمای خرید لپ تاپ کروم بوک و مزایا و معایب آن

راهنمای خرید لپ تاپ کروم بوک و مزایا و معایب آن

لپ تاپ کروم بوک به لپتاپ های تحت وب گفته می شود که سیستم عامل گوگل کروم روی آنها اجرا می شود. برخی از کاربران، کروم بوک را نسخه ضعیفی از لپ تاپ می دانند که کارایی کمتری دارد، در این مقاله به معرفی کامل این لپتاپ و مزایا و معایب آن می پردازیم.

سیستم عامل کروم حول محور مرورگر کروم ساخته شده است که اپلیکیشن های تحت وب مانند جیمیل و گوگل داکس و همچنین اپلیکیشن های ساخته شده توسط شرکت های دیگر را اجرا می کند. بیشتر لپ تاپ های کروم بوک می توانند اپلیکیشن های اندروید را هم اجرا کنند. این ویژگی باعث می شود که کرومبوک ها محصولاتی کم زحمت و کم هزینه باشند؛ در این لپتاپ ها همه نرم افزارها به صورت خودکار آپدیت می شوند و برای ساده تر کردن عمل بک آپ و بازیابی، تنظیمات با گوگل کلود همگام سازی می شود. لپ تاپ کروم بوک نیاز به توان محاسباتی و فضای ذخیره پایینی دارد که این یعنی بیشتر کروم بوک ها قیمت بسیار پایین تری از لپ تاپ های ویندوز و مک دارند. این ویژگی باعث برتری لپ تاپ های کروم بوک برای دانش آموزان، مدارس و سایر نهادهایی است که به لپ تاپ های ارزان قیمت و اصطلاحاً لپ تاپ های دانشجویی برای فعالیت های ساده کامپیوتری نیاز دارند.

لپ تاپ کروم بوک چگونه کار می کند؟

اگر بیشتر وقت خود را پای لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپی خود می گذرانید و فقط از مرورگر وب استفاده می کنید، یعنی همین حالا هم تجربه استفاده از کروم بوک را دارید. گوگل سال ۲۰۰۹ از سیستم عامل کروم رونمایی کرد و در معرفی آن گفت مرورگری که بتواند با استفاده از ارتباط وای فای، اپلیکیشن های تحت وب را اجرا کند، تا حد زیادی از کارایی کامپیوترهای ویندوز و مک را ارائه خواهد داد.

در لپ تاپ های کروم بوک نرم افزارهای مرسوم نصب نمی شوند. بلکه شما از اپلیکیشن های تحت وب مانند جیمیل، گوگل داکس، زوم و مایکروسافت آفیس استفاده می کنید که می توانند روی هر سایتی بوک مارک شوند. بسیاری از اپلیکیشن های کروم را حتی بدون اتصال به اینترنت و در حالت آفلاین هم می توانید استفاده کنید. وب استور گوگل کروم هم اپلیکیشن هایی برای دانلود دارد. این اپلیکیشن ها به جای اجرا شدن در مرورگر کروم، در پنجره مخصوص به خود اجرا شده می توانند در حالت آفلاین هم در دسترس باشند. بیشتر کروم بوک ها از پلی استور گوگل در اندروید هم پشتیبانی می کنند؛ این ویژگی به شما امکان اجرای بسیاری از اپلیکیشن های اندروید را در پنجره های جداگانه می دهد.

لپ تاپ کروم بوک از سیستم عامل کروم استفاده می کند که بر اساس سیستم عامل متن باز لینوکس ساخته شده است. سیستم عامل کروم به سهولت در استفاده شناخته می شود. علاوه بر این، در این سیستم عامل آپدیت ها به صورت خودکار و بدون نیاز به انجام عملی از سوی کاربر، دانلود و نصب می شوند. کرومبوک مانند انواع دیگر کامپیوترها فایل ها را روی درایو حالت جامد (SSD) ذخیره می کند اما SSD در لپ تاپ کروم بوک معمولا بسیار کوچک تر از SSD در لپ تاپ های دارای سیستم عامل ویندوز است چون سیستم عامل کروم به فضای بسیار کمتری نیاز دارد. یکی از مزایای لپتاپ کروم بوک این است که بسیار سریع تر از لپ تاپ های ویندوز یا مک، Boot می شود. البته به دلیل این که کروم بوک ها معمولا از پردازنده های اینتل مشابه با لپ تاپ های ویندوز و مک استفاده می کنند، طول عمر باتری آنها خیلی بیشتر از آن دستگاه های قدرتمند نیست.

سیستم عامل کروم از گوگل درایو برای تهیه نسخه پشتیبانی از فایل ها مانند سندهای متنی، تصاویر، موسیقی و ویدیو استفاده می کند. گوگل درایو ۱۰۰ گیگابایت فضای ذخیره رایگان را در سال اول در اختیار کاربر قرار می دهد. پس از اتمام یک سال، سالانه ۱۹.۹۹ دلار هزینه بابت حفظ آن فضا، دریافت می شود. اگر از لپ تاپ کروم بوک استفاده می کنید، تهیه اشتراک گوگل درایو ارزش هزینه ای که می پردازید را دارد چون تمام داده های شما و تنظیمات به صورت خودکار با سرورهای ابری گوگل، همگام سازی می شوند و این یعنی نیازی نیست که برای انجام بک آپ دستی، تاریخی را به خاطر بسپارید. مزیت دیگر گوگل درایو این است که وقتی کروم بوک جدیدی تهیه کنید، به راحتی می توانید به فایل ها خود در لپتاپ جدید دسترسی پیدا کنید چون تمام کاری که باید انجام دهید ورود به حساب گوگل خود و منتظر شدن برای همگام سازی در کامپیوتر جدید است. همچنین اگر در نرم افزارهای یک کرومبوک مشکلی ایجاد شود، می توانید سیستم را ریست کرده و خیلی سریع به تمام داده ها، اپلیکیشن ها و تنظیمات دسترسی داشته باشید.

معماری سیستم عامل کروم طراحی های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می دهد که از مدل های باریک و سبک با صفحه کلید جداشوند که می تواند بیشتر شبیه تبلت باشد تا کروم بوک های بزرگ تر با صفحه نمایش هایی درست به اندازه لپ تاپ های جدید ویندوز و مک را شامل می شود.

تفاوت لپ تاپ کروم بوک با سایر لپ تاپ ها

لپتاپ های ویندوز و مک برای اجرا آفلاین ساخته شده اند در حالی که اجرای کروم بوک وابسته به اتصال اینترنتی است. در واقع، تفاوت تاحدی مبهم است. کاربران لپتاپ ویندوز و مک بیشتر وقت خود را در وب و استفاده از اپلیکیشن های تحت وب می گذرانند در حالی که اپلیکیشن های سیستم عامل کروم و اندروید که بر روی لپ تاپ کروم بوک نصب هستند می توانند به صورت آفلاین اجرا شوند. بنابراین اگر اینترنت شما قطع شود، لپتاپ های مرسوم مفیدتر خواهد بود.

به دلیل این که کروم بوک ها از یک سیستم عامل ساده استفاده می کنند، فرآیند بوت شدن آنها بسیار سریع تر انجام می شود و نیاز به آپدیت نرم افزارها ندارد؛ همچنین مقاوت بیشتری در برابر بدافزار دارد. تعداد گزارش های اعلام شده از آسیب پذیری امنیتی سیستم عامل کروم بسیار کمتر از سیستم عامل مک یا ویندوز است و در صورت حمله بدافزاری، به  راحتی بازیابی می شود. برای این کار فقط لازم است لپتاپ را با فرمان «Powerwash» ریست کنید تا سیستم عامل تایید شده و تمیز دوباره نصب شود. پس از آن، وارد حساب گوگل خود شده و همه داده ها، اپلیکیشن ها و تنظیمات را از فضای ابری بازیابی کنید. هیچ کدام از لپ تاپ های مک یا ویندوز نمی تواند به این آسانی از حمله بدافزاری بازیابی شود. البته همچنان توصیه می کنیم که از آنتی ویروس در لپ تاپ کروم بوک خود استفاده کنید.

از لحاظ سخت افزاری تشخیص بین بسیاری از کروم بوک ها و لپتاپ های ویندوز از فاصله دورتر، سخت است چون هر دو از امکاناتی مانند صفحه نمایش لمسی و طراحی لپ تاپ ۲ در ۱ قابل تبدیل استفاده می کنند.

مزایا و معایب لپ تاپ کروم بوک

با استفاده از کروم بوک در واقع شما باید به سیستم ها و روش های جدید عادت کنید که مزایا و معایب خاص خود را دارند. بسیاری از افراد شاید اطلاعات نسبتا خوبی در مورد لپتاپ، تبلت و کامپیوترهای دسکتاپی داشته باشند اما کروم بوک تا حدودی برای عموم ناشناخته است. در ادامه به معرفی مزایا و معایب این لپتاپ ها می پردازیم.

مزایا کروم بوک ها

بدون نیاز به تنظیمات اولیه

لپ تاپ کروم تقریبا به هیچ تنظیمات اولیه ای نیاز ندارد و می توانید بلافاصله پس از خرید از آن استفاده کنید. این در حالی است که کامپیوترهای دسکتاپی نیاز به فرآیند خسته کننده ای برای راه اندازی دارند. در کروم بوک ها اگر یک حساب گوگل داشته باشید می توانید با ورود به آن، بلافاصله از آن استفاده کنید. بنابراین افرادی که حساب کاربری گوگل ندارند، تنها کاری که برای راه اندازی لپتاپ کروم نیاز دارند، ایجاد یک حساب گوگل است.

اجرای ساده اپلیکیشن های گوگل

با داشتن سیستم عامل کروم، استفاده از ویژگی های لپتاپ بسیار ساده است. با رابط کاربری ساده برای افرادی که نیاز به امکانات اولیه در یک لپتاپ دارند، لپ تاپ کروم تنها با اتصال به اینترنت می تواند دسترسی به امکانات گوگل را برای کاربران فراهم کند. اجرای این امکانات بسیار ساده و قابل درک است و حتی افرادی که با کامپیوترهای شخصی آشنایی ندارند، کارایی دارد. همچنین به صورت خودکار آپدیت می شود و نیاز به انجام عملی از سوی کاربر نیست.

سرعت و ثبات سیستم عامل کروم

وقتی دکمه پاور را در لپ تاپ کروم بوک فشار بدهید لپتاپ تقریبا فوری در طول مدت ۱۰ ثانیه بوت می شود. در زمان باز کردن و بستن برنامه ها هیچ وقفه ای ایجاد نمی شود. گاهی وقفه های کوتاهی در زمان اجرای لپتاپ ایجاد می شود اما عملکرد کلی، سریع و پایدار است. لپ تاپ کروم نیاز به انرژی کمتری دارد چون نیاز به بارگزاری CPU ندارد. برای افرادی که عاشق سرعت در انجام کارها هستند، این یک مزیت بزرگ نسبت به لپتاپ های ویندوز و مک محسوب می شود.

سبک بودن لپ تاپ کروم

یکی دیگر از نکات ثبت لپ تاپ کرومبوک، ظاهر جمع و جور و قابل حمل آن است که علت عمده آن، صفحه نمایش این لپتاپ ها است که از لپتاپ های رایج، کوچک تر هستند. کرومبوک ها عمدتا وزنی کمتر از یک کیلوگرم دارند و می توان بدون سختی و سنگینی، آن را به راحتی همراه خود به هر جایی برد. البته همه کرومبوک ها این ویژگی را ندارند اما بیشتر آنها، کوچک تر از لپتاپ های ویندوز و مک هستند. همچنین چون واحدهای تامین برق کمتری دارند و بخش های ورودی آنها محدود است، دستگاه باریک تر است و به راحتی در کوله و کیف های اداری جا می گیرد.

طول عمر باتری

آیا می دانستید که اگر لپ تاپ کروم بوک خود را به طور کامل شارژ کنید می توانید طول عمری بین ۹ تا ۱۳ ساعت را از باتری آن انتظار داشته باشید؟ این میزان در مقایسه با لپتاپ های دیگر که بین ۵ تا ۸ ساعت است، فوق العاده محسوب می شود. این ویژگی به کاربران لپ تاپ کروم این امکان را می دهد که از دستگاه خود در هر جایی مثل محل کار، سفر، مدرسه و حتی در مسیر رفت و آمد استفاده کنند.

ذخیره دادها در فضای ابری

ذخیره داده ها و مدیریت آنها در لپ تاپ کرومبوک بیشتر در فضای ابری انجام می شود. بنابراین حتی اگر عملکرد کرومبوک کاهش پیدا کند، مشکلی برای این داده ها ایجاد نخواهد شد. به همین دلیل حتی اگر کرومبوک فضای کمی داشته باشد، عملکرد آن سریع و روان انجام می شود.

امنیت و پشتیبانی گوگل

نکته مهم دیگری که در مورد لپتاپ کروم باید مورد توجه قرار داد این است که این دستگاه ها همیشه به روز هستند و یکی از امن ترین لپ تاپ های دنیا هستند. چون هر زمان که شما به اینترنت متصل شوید، گوگل به صورت ریموت، سیستم عامل و نرم افزارها و تمام اپلیکیشن های نصب شده روی سیستم شما را به روز رسانی می کند. بنابراین سیستم شما همیشه آپدیت و امن است. شاید نگران امنیت فضای ذخیره ابری باشید اما باید گفت که این نگرانی بی مورد است. چون نه تنها این فضا به طور مرتب به آخرین نسخه آپدیت می شود، بلکه گوگل هم امکانات قدرتمندی برای امنیت کروم بوک ها ارائه کرده است.

معایب کروم بوک ها

عدم وجود سازگاری نرم افزاری

لپ تاپ کروم بوک می تواند هر کاری که شما می توانید روی یک مرورگر وب انجام دهید را انجام دهد اما مهم ترین محدودیت آن این است که نمی توانید همان نرم افزارهایی که روی لپتاپ مک یا ویندوز استفاده می کنید را در این لپتاپ اجرا کنید. این یعنی بیشتر اپلیکیشن هایی که روی ویندوز یا مک اجرا می شوند روی لپ تاپ کروم، کار نخواهند کرد. بنابراین این مشکلی است که باید در زمان خرید کروم بوک در نظر بگیرید. همچنین نسخه های کامل اپلیکشن های Adobe، مایکروسافت آفیس، دیسکورد، بازی ها و غیره در لپ تاپ کروم قابل استفاده نیستند. هرچند بسیاری از این ابزارها نسخه تحت وب دارند که می توانید از آنها استفاده کنید.

فضای ذخیره داخلی محدود

در مقایسه با ویندوز، لپ تاپ کرومبوک فضای ذخیره کمتری دارند. مهم‌ترین مزیت کرومبوک در استفاده از فضای ذخیره ابری است اما فضای ذخیره فیزیکی آن فقط ۱۶ تا ۳۲ گیگابایت است. این یعنی مقداری کمی از فایل های خود را می توانید در لپتاپ خود ذخیره کنید. البته فضاهایی مثل گوگل داکس یا گوگل درایو این محدودیت را رفع می کند اما اگر به فضای ذخیره داخلی زیادی نیاز دارید، کروم بوک برای شما مناسب نیست.

محدودیت استفاده در حالت آفلاین

می دانید که اینترنت چقدر برای همه اهمیت دارد و لپ تاپ کروم بوک با این هدف که با اتصال به اینترنت کار کند، ساخته شده است. این کارها شامل خواندن و ویرایش سندهای متنی و فایل های اکسل، جستجو در مرورگر کروم یا ارسال ایمیل است و به همین دلیل بیشتر آنها در فضای ابری قرار دارند. بنابراین استفاده از بسیاری از اپلیکشن های کرومبوک می تواند در زمان متصل نبودن به اینترنت یا اصطلاحا آفلاین بودن، دچار محدودیت شوند. گوگل به شما اجازه می دهد بعضی از اپلیکیشن های گوگل را به صورتی تنظیم کنید که به صورت آفلاین هم اجرا شوند و وقتی به اینترنت متصل شوید، تغییراتی که در این اپلیکیشن‌ها ایجاد کردید به فضای ابری ارسال شوند.

عدم وجود امکانات گیمینگ

البته تعداد محدودی بازی وجود دارند که می توانید از گوگل پلی دانلود کنید اما گزینه های زیادی برای کاربران لپ تاپ کروم بوک وجود ندارد. بازی های ویدیویی ساده ای مانند League of Legends یا بازی های رقابتی دیگری در این سبک وجود دارد که می توانید در کرومبوک بازی کنید اما بازی های با کیفیتی که در لپتاپ های مک و ویندوز قابل اجرا هستند، به دلیل عدم توانایی لپتاپ کروم برای اجرای بازی های سنگین و همچنین دارا نبودن پردازنده قوی و صفحه نمایش گیمینگ، در آن اجرا نخواهند شد.

محدودیت کار طراحی گرافیکی و ادیت ویدیو

اجرای کارهای سنگین مثل طراحی گرافیکی یا ادیت ویدیو هم یکی از نقاط ضعف لپ تاپ کرومبوک است چون امکانات فنی محدود و فضای ذخیره داخلی اندکی دارد. علاوه بر این، بسیاری از کرومبوک ها دارای پردازنده دو هسته ای از ساده ترین سازنده هستند. نکته ناامیدکننده دیگری که وجود دارد محدود بودن RAM در آنها است. مقرون به صرفه ترین لپتاپ های کروم در بازار دارای ۲ گیگابایت و بعضی ۴ گیگابایت حافظه هستند و شما نمی توانید RAM را آپگرید کنید. با وجود این مشخصات امکان اجرای Adobe Creative Suite یا سایر ابزارها وجود ندارد.