مک بوک 2018

مک بوک 2018

کمپانی اپل که بی شک آوازه اش را شنیده اید ، یکی از معدود کمپانی هایی به شمار می رود که با وجود فعالیت در دسته محصولات پرمیوم ، عموما از وضعیت پایداری در بازار تولید رایانه برخوردار است. این در حالی است که بازار کامپیوتر آن شکوه و عظمت سابق را نداشته و در بسیاری از زمینه های کاربردی رایانه ها ، جای خود را به گوشی های هوشمند جیبی داده اند.البته لازم به ذکر است که حتی این روند نتوانسته است که شرکت های تولید کننده را به کنار گذاشتن کسب و کار تولید کامپیوتری مجاب کند و هنوز هم رقابت در این عرصه تنگاتنگ است.

در سال 2016 میلادی بود که اپل اقدام به رو نمایی از چهارمین نسل از مک بوک پرو های خود کرد که با تغییرات عمده ای از جمله تغییراتی در بدنه ، باریک تر شدن حاشیه های نمایشگر ، برخورداری از تاچ پد وسیع تر و نهایتا اضافه شدن یک نوار OLED به جای دکمه های ردیف Function که تاچ بار نامیده می شد. ( و البته به علت ایراداتی که داشت با اعتراضات بسیاری مواجه گردید.)

تنها هفت ماه از این رخداد گذشته بود که اپل طی اقدامی جالب در رویداد WWDC سال 2017 که در تاریخ 5 ژوئن آن سال صورت پذیرفت ، اقدام به ارائه نسخه ارتقاء یافته ای از مک بوک پرو های خود کرد که از پردازنده نسل هفتم Kaby Lake اینتل و حافظه سریع SSD بهره می جست و نیز از واحد پردازش گرافیکی بهبود یافته ای برخوردار بود.

 

پس از آن و بعد از گذشت حدود یک سال بود که بلاخره کمپانی اپل تصمیم به ارائه نسخه 2018 مک بوک خود نمود که از پردازنده ی نسل هشتمی چهار هسته ای اینتل بهره می جست و در آن زمان قدرتمند ترین مک بوک تاریخ اپل به شمار می رفت. منتها تاخیر یک ماهه ای که در ارائه آن به وجود آمد ، هم سبب شد که این مک بوک فوق العاده بدون برگزاری هیچ رویداد خاصی عرضه گردد و هم کاهش فروش مک در سه ماهه سوم سال 2018 را در پی داشت.

البته گفتنی است که مدل 2018  مک بوک پرو به لطف پردازنده های نسل هشتمی کافی لیک اینتل ، ارتقاء قابل توجهی را در زمینه سخت افزار تجربه کرده است. این مک بوک در واقع اولین مک بوکی است که از پردازنده ی چهار هسته ای بهره می گیرد. همچنین مدل ۱۵ اینچی این مک بوک نیز اکنون از ۶ هسته ی پردازشی با حافظه های رم سریع تر DDR4 بهره می برد.  همچنین اینکه حافظه ی ذخیره سازی هر دو مدل سرعت خواندن و نوشتن به مراتب بالاتری دارد که این موضوع نیز تأثیر محسوسی بر عملکرد لپ تاپ خواهد گذاشت.

لذا از تمامی این مطالب بر می آید که اپل قصد دارد بدون ایجاد هر گونه تغییر در طراحی ظاهری و تنها با تقویت و ارتقاء قطعات سخت افزاری ، کاربران رایانه را به خود جذب کند.

همان طور که در فوق بارها اشاره نمودیم ، مک بوک های اپل در طی چند سال دارای تغییر ظاهری عمده ای نبودند. هر چند برخی تغییرات که به سختی محسوس هستند روی آن ها اجرا گردیده است ولیکن یافتن تفاوتی بین مدل 2018 و مدل های پیشین ، کاری واقعا دشوار است. البته این موضوع کاربران را آن طور که به نظر می رسد مایوس ننموده است و این محصول همچنان مشتریان پر و پا قرص خود را دارد ، چرا که با وجود تمامی این مسائل و گذشت دو سال ،هنوز هم نسل چهار مک بوک های اپل قابل مقایسه با بهترین ها هستند.

البته نباید این موضوع را هم فراموش کرد که برخی از لپ تاپ های بالا رده ویندوز نظیر میت بوک ایکس پرو ، به واسطه حاشیه های فوق العاده باریکی که در کناره نمایشگر های خود ارائه می کنند ، با ابعاد یکسان ،  از پنل نمایشی بزرگ تری نسبت به مک بوک پرو 13 ها اپل برخوردارند. و در عین حال وزن کمتری نیز دارند که به نوعی به این لپ تاپ های جدید برتری می بخشد.

ساختار بدنه آلومینیومی این مک بوک بسیار یکپارچه ، مستحکم و چگال است و تنها نقطه انفصال آن را می توان سینی زیرین لپتاپ دانست که با 6 پیچ پنج سو به نیمه پایینی وصل گردیده است. ولیکن این کمپانی در حرکتی جالب ، پوشش پلاستیکی لولا در نسل سوم را نیز با نمونه ای از جنس آلومینیوم جایگزین نموده است تا این مک بود بیش از پیش شایسته لقب “بدنه ی یکپارچه فلزی” باشد. بعلاوه کوپرتینو نشین ها سیب گاز خورده نورانی مک بوک پرو 2015 خود را هم در این نمونه بازگردانده اند ولیکن این بار جنس آن از یاقوت کبود می باشد. تا زبان طراحی سری Pro با مک بوک ۱۲ اینچی هم خوانی داشته باشد.

نمایشگر این مک بوک پرو هم مانند طراحی آن تغییرات چندانی در پی نداشته و با نمایشگر نمونه های قبلی در تشابه است. لیکن این موضوع چندان هم نا امید کننده و خارج از تحمل نیست ، چرا که این نسل از مک بوک های اپل همواره از نمایشگر مناسب و با کیفیت بهره می برند که به عنوان یکی از بهترین ها شناخته می شود. گفتنی است که این اولترا بوک از یک پنل IPS رتینا با رزلوشن 2560×1600 بهره مند است که تراکم پیکسیلی آن 227 پیکسل بر اینچ عنوان می شود.

همه این ها سبب می شود که ما شاهد وضوح تصویری بسیار بالا و ایدآل در مانیتور این لپ تاپ کوپرتینوی ها باشیم.شایان اشاره است که اپل در نمایشگر این مک بوک خود نیز کماکان از نسبت تصویر 16:10 بهره جسته است که به عقیده متخصصان اپل نسبت تصویری مناسب تر است. این در حالی است که برخی باور دارند که مناسب ترین نسبت تصویر برای تولید کنندگان محتوا که به نوعی یک استاندارد نیز می باشد ، نسبت تصویر 3:2 می باشد.

دیگر فناوری به کار برده شده در بعد بصری این مک بوک جدید کوپرتینو نشین ها ، فناوری True Tone می باشد که اپل برای نخستین بار در سال 2018 آن را وارد دنیای مک نمود. در رابطه با این فناوری و کاربرد آن باید بگوییم که تکنولوژی True Tone یک فناوری تراز سفیدی نمایشگر بر اساس دمای رنگ نور محیطی جاربر است. به عبارت بهتر این فناوری در محیط های مختلف ، تراز سفیدی مانیتور را به گونه ای تغییر می دهد که به گفته اپل کاربر شاهد تجربه بصری طبیعی تری خواهد بود.

یکی از تغییرات جزئی ساختاری این دستگاه را می توان بهره گیری آن از نسخه ی سوم مکانیزم «پروانه ای» عنوان کرد. طبق ادعا های اپل ، مک بود پرو جدید بر اساس تغییراتی که روی کیبورد آن صورت گرفته است ،  از کیبورد کم صدا تری نسبت به نمونه های گذشته برخوردار است. البته این ادعا تا حدودی درست است ولیکن کالبد شکافیiFixit نشان می دهد که کاهش نویز کیبورد ، تنها یکی از آثار جانبی نسخه ی جدید مکانیزم محسوب می‌شود و در حقیقت مهندسان کوپرتینو نشین با ارتقاء ساختار کیبورد در صدد رفع مشکل بزرگ تری بوده اند. برای تشریح بهتر این موضوع ، اجازه دهید ابتدا نگاهی به گذشته ی مکانیزم Butterfly ( پروانه ای ) و حواشی پیرامون آن بیندازیم.

نخستین بار در سال 2015 میلادی بود که اپل مکانیزم پروانه ای را برای که بر روی مک بوک ها 12 اینچی خود پیاده کرده بود ، معرفی نمود. چیزی که در آن زمان سران اپل ادعا می نمودند این بود که این مکانیزم به علت بهره مندی از مفاصل لاستیکی ، تا چهار برابر از کیبورد های ساخته شده با مکانیزم مرسوم قیچی ، پایدار تر هستند. همچنین اپل در آن زمان اعلام داشت که با بهره گیری از این مکانیزم جدید ، امکان ساخت کیبورد های باریک تر نیز فراهم می آید. ولیکن این کیبورد جدید آن طور که اپل گمان می کرد همه پسند نشد ، بلکه واکنش های گوناگونی را در پی داشت.

اپل چندی پیش تصمیم گرفت که در مک بوک پروهای مدل 2018 خود به جای پردازنده های 15 واتی Kaby Lake R و نمونه 45 واتی Kaby Lake ، از پردازنده های سری U و H خانواده نسل هشتمی Coffee Lake بهره بگیرد و این لپتاپ های خود را با این پردازنده های جدید در اختیار کاربرانش قرار دهد. در واقع همین موضوع بود که سبب شد که کمپانی مذکور محصول خود را با کمی تاخیر نسبت به رقبای ویندوزی خود ، روانه بازار کند. که در واقع همین امر بود که سبب شد که در بازار این محصول با کاهشی 8.5 درصدی در فروش محصول خود نسبت به بازه ی زمانی مشابه در سال 2017 روبرو شود. در واقع این اولین بار است که اولترا بوک ۱۳ اینچی اپل در قامت لپ تاپی با پردازنده ی چهار هسته ای ظاهر شده است. به همین خاطر است که این مک بوک نسبت به برادر ۱۵ اینچی خود، عملکرد کاملا متفاوت تری را نشان می دهد. البته توجه داشته باشید که کوپرتینو نشین ها نسخه ی بدون تاچ بار مک بوک پرو ۱۳ را کماکان با پردازنده ی نسل هفتمی به فروش می رسانند و این ارتقاء در واقع تنها مختص نسخه های دارای تاچ بار این لپ تاپ ها می باشد.

برای خرید این محصول به لینک مراجعه بفرمایید منتظرتان هستیم.