نکاتی برای خرید مانیتور ها

نکاتی برای خرید مانیتور ها

در این نوشته خیال داریم کلیه نکات مهم و تاثیرگذار در انتخاب یک نمایشگر مناسب برای کامپیوتر را بصورت جمع بندی شده برسی کنیم. اگر قصد خرید مانیتور برای کامپیوتر خود را دارید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

بسیاری از کاربران رایانه های شخصی هنگام خرید کامپیوتر جدیدخود اهمیت کمی برای مانیتور قائل می شوند. و بیشتر به ظاهر و یا سایز نمایشگر توجه می کنند. اما در حقیقت شما زمان بسیار زیادی را صرف مطالعه، مرور صفحات وب یا بازی های کامپیوتری می کنید پس لازم است، معیارهای خود را کمی تغییر داده و برای انتخاب مانیتور دقت بیشتری کنید. در این جا با معیارهای مهم و اساسی در انتخاب یک نمایشگر ایده آل آشنا خواهید شد

1- یکی از مهمترین مشخصه ها در انتخاب مانیتور پشتیبانی آن از پورت ها و ورودی و خروجی های مختلف است و البته این مورد به کارت گرافیک سیستم نیز بستگی مستقیم دارد عموما چهار پورت VGA ،DVI وHDMI و DisplayPort امروزه در بیشتر کارت گرافیک ها وجود دارد و از آن پشتیبانی میکنند. بیشتر مانیتورهایی که قیمت ارزانتر دارند، تنها از پورت VGA پشتیبانی میکنند و یکی از فاکتورهایی که بر روی قیمت مانیتور تاثیر بسزایی دارد، تعداد پورت هایی است که پشتیبانی میکند.

2- سایز مناسب برای مانیتور مورد نیاز شما، براساس فضای موجود در میز کار، نوع کار و البته بودجه شما، انتخاب می شود. چون مانیتورهای LCD فضای بسیار کمتری اشغال می کنند، بهتر است به دنبال LCD با سایز بزرگتر از ۲۰ اینچ باشید. امروزه مانیتور تا سایز ۳۰ اینچ نیز در بازار وجود دارد. باید این را دانست که هر چه سایز نمایشگر بزرگتر شود، از کیفیت تصاویر کاسته می شود. در واقع اگر تصویر یکسانی را با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل در دو نمایشگر ۲۳ و ۳۰اینچ که هر دو دارای حداکثر رزولوشن 1080هستند ببینیم، کیفیت تصویر در نمایشگر ۲۳ اینچ بهتر از ۳۰ اینچ خواهد بود. چون پیکسل ها در مانیتور 23 اینچی ریزتر می باشد.

3- زمان پاسخ گویی مدت زمانی است که یک پیکسل نیاز دارد تا تغییر رنگ داده و سپس مجددا به حالت اول برگردد. که اگر پیکسل ها نتوانند به اندازه کافی سریع باشند، تصاویر متحرک سریع مانند بازی و فیلم ها به صورت شبه مانند نمایش داده می شوند. به طور مثال اگر در حال تماشای فیلمی با زمان پاسخ گویی بالا باشیم، حرکت ماشین به صورت دنباله دار و شبه مانند نمایش داده می شود.

بیشتر تولیدکنندگان استاندارد خاص خودشان را برای Response Time دارند. اما زمان پاسخ گویی ۵ میلی ثانیه برای بازی و تماشای فیلم قابل قبول است. پس نتیجه میگیریم هر چقدر زمان پاسخگویی کوتاهتر باشد نتیجه بهتری را خواهیم داشت.

4- حد اکثر زاویه ای که در آن  تصاویر را به خوبی نمایش می دهد، را زاویه دید مانیتور گویند، به عنوان مثال اگر زاویه دید یک نمایشگر 178 درجه باشد، اگر با همین زاویه از طرفین به مانیتور نگاه کنید باید تصاویر را به خوبی و با وضوح و روشنایی و شفافیت کامل مشاهده کنید. اگر همیشه از روبرو با نمایشگر خود کار می کنید دیگر این مشخصه اهمیت چندانی برای شما نخواهد داشت.

 

5- کنتراست که در حقیقت معرف قدرت مانیتور شما در نمایش نقاط مختلف رنگی و سایه های سایه و سفید است. برای مثال ، یکمانیتوربا میزان کنتراست ( 300:1 ) تصویر مات و تیره تری را نسبت به مانیتور دیگربه میزان کنتراست ( 500:1 ) نمایش می دهد

مانیتور

6- بیشتر مانیتورهای موجود در بازار مجهز به پنل TN هستند. این پنل ها علاوه بر قیمت مناسب، معمولا زاویه دید محدود و زمان پاسخ گویی سریع دارند. اما مانیتورهای مجهز به پنل IPS معمولا زمان پاسخ گویی پایین تری داشته اما در عوض رنگ ها را با دقت بسیار بالاتری نسبت به پنل های TN نمایش می دهند و همچنین زاویه دید آن ها نیز بسیار وسیع تر است. اگر عکاس یا طراح هستید و یا زاویه دید و دقت نمایش رنگ ها برایتان اهمیت دارد باید به دنبال مانیتورهای IPS بگردید.