نکاتی درمورد محافظت و نگهداری لپ تاپ

نکاتی درمورد محافظت و نگهداری لپ تاپ

تمیز نگه داشتن قسمت های خارجی لپ تاپ

گرد و غبار، خاک، مو، خرده نان، قهوه هیچکدام برای لپ تاپ مفید نیستند و می‌توانند بسیار مضر باشند. این ضرر زمانی افزایش می‌یابد که این خرده مواد زاید از عملکرد صحیح فن جلوگیری کنند. بهتر است هنگامی که قصد خوردن یا آشامیدن دارید، درب لپ تاپ را ببندید و غذا و نوشیدنی را از آن دور نگه دارید.

 

 نگهداری و حفاظت نرم افزاری لپ تاپ

اگر لپ تاپ شما به جای درایو حالت جامد (SSD) از هارد دیسک استفاده می‌کند، با استفاده از ابزار بهینه‌سازی دیسک، ماهی یک بار آن را یکپارچه کنید. ویندوز 10 به طور پیش فرض هفته‌ای یک بار یکپارچه‌سازی می‌شود. اگر سیستم شما کند کار می‌کند، خودتان این کار را انجام دهید (مک‌ها نیازی به یکپارچه‌سازی دستی ندارند).

کار دیگری که باید انجام دهید، حذف پوشه‌ها و فایل‌های ناخواسته است. اگر از برنامه یا فایلی استفاده نمی‌کنید، آن را حذف کنید. اضافه کردن میزان حافظه RAM نیز در افزایش طول عمر لپ تاپ مفید است؛ زیرا وقتی رایانه موارد کمتری برای جستجو و رم بیشتری برای کار داشته باشد، فشار کمتری به قطعات آن وارد شده و بیشتر دوام می‌آورد.

ثابت نگه داشتن لپ تاپ

آیا دوست دارید زمانی که در حال کار با لپ تاپ هستید، بلند شوید و لپ تاپ را حرکت دهید؟ بهتر است این کار را انجام ندهید! لپ تاپ هایی که از SSD استفاده می‌کنند، آسیب کمتری از حرکت در زمان روشن بودن می‌بینند؛ زیرا آنها مانند هارد دیسک (HDD) نمی‌چرخند.

بهتر است همه رایانه‌ها قبل از انتقال در حالت خاموش (یا Sleep) قرار بگیرند. علت این امر هم این است که لپ تاپ هایی که از HDD یا همان هارد دیسک استفاده می‌کنند، دارای یک قطعه متحرک هستند که نباید مدام تکان بخورد. اگر می‌خواهید در این مورد بیشتر بدانید در مورد ساختار هارد های HDD تحقیق کنید.

استفاده از روش صحیح تمیز کردن کیبورد

برای پاک کردن کیبورد از یک دستمال آغشته به مایع شوینده (مانند شیشه پاک کن یا LDC Cleaner) استفاده کنید. دقت کنید که دستمال یا پارچه به هیچ وجه خیس نباشد و تنها کمی مرطوب شده باشد. دستمال را روی کیبورد بکشید تا تمیز شود.

برای تمیز کردن قسمت زیر کلیدها و خارج کردن آشغال‌های به دام افتاده در آنها، لپ تاپ را برگردانده و چند بار به پشت آن به آرامی ضربه بزنید تا تمیز شود. این کار را در صورتی انجام دهید که لپ تاپ هارد HDD نداشته باشد. در صورت داشتن هارد سیلندر دار برای تمیز کردن زیر کلیدها از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

رفتار صحیح با پورت‌های ورودی و خروجی 

ممکن است رعایت این نکته سخت باشد ولی سعی کنید هر فلش یا سخت‌افزاری دستتان آمد به لپ تاپ متصل نکنید! اگر فلش سوخته باشد، با اتصال آن به لپ تاپ، پورت USB شما و همچنین چیپ جنوبی دستگاه شما با مشکل مواجه خواهد شد. این موضوع بیشتر در لپ تاپ های سری U صادق است.

برای حل این مشکل برای دستگاه Hub تهیه کنید.Hub USB سالم بودن فلش را بررسی کرده و از طرفی مشکل کمبود پورت‌های شما را نیز حل می‌کند. Hub به عنوان محافظ لپ تاپ عمل است و کارایی پورت‌های USB شما را برای مدت طولانی‌تری تضمین می‌کند.

عدم خاموش کردن فوری دستگاه بعد از انجام کار سنگین با آن

بعد از انجام کارهای سنگین با لپ تاپ بلافاصله آن را خاموش نکنید. کمی صبر کنید و اجازه دهید دستگاه خنک شود.

عدم خاموش و روشن کردن مرتب لپ تاپ

اگر در طول روز به طور مرتب با لپ تاپ کار می‌کنید، آن را پیوسته روشن نگه دارید. هر بار که لپ تاپ را روشن می‌کنید، اندکی استرس به آن وارد می‌شود. برای کاهش فرسودگی سخت‌افزارتان لپ تاپ را زیاد روشن و خاموش نکنید. اگر چند روز پشت سر هم با لپ تاپ کار دارید، یک بار خاموش و روشن کردن آن در روز کافی است.

استفاده از روش صحیح تمیز کردن LCD

برای تمیز کردن LCD لپ تاپ اسپری تمیز کننده را روی همه جای آن استفاده نکنید! با انجام این کار قطرات اسپری به سمت پایین   LCD سرازیر شده و از آن قسمت به داخل لپ تاپ (جایی که مدارات آن قرار گرفته‌اند) نفوذ کرده و LCD را سولفاته و غیر قابل استفاده می‌کنند.

برای تمیز کردن LCD به شکل صحیح باید چند قطره روی پارچه‌ای نرم اسپری کنید و سپس پارچه را روی LCD بکشید یا اینکه تنها چند قطره مایع تمیز کننده در قسمت بالایی LCD اسپری کنید و سپس پارچه را روی سطح LCD بکشید.