انواع مانیتور ها

انواع مانیتور ها

وقتی که به یک مغازه لوازم کامپیوتری یا فروشگاه اینترنتی برای خرید مانیتور مراجعه می کنید با تعداد زیادی از مانیتور ها مواجه می شوید که دارای مشخصات گوناگون و قیمت های بسیار متفاوتی هستند. بدتر آنکه در مواردی ابعاد و اندازه دو نمایشگر با یکدیگر یکسان است ولی از لحاظ قیمتی با یکدیگر تفاوت دارند. در این مواقع آشنایی با مشخصات یک مانیتور خوب می تواند کمک بسیاری به انتخاب درست یک مانیتور کند. ما در این مقاله  شما را با مشخصات مهمی که قبل از خرید یک مانیتور باید بدانید آشنا خواهیم کرد

 

 

با یک جستجوی ساده در فروشگاه ها می توانید انواع مختلفی از مانیتورها را پیدا کنید که مشخصات گوناگونی دارند و هر کدام از آنها مناسب کاربری خاصی هستند. به همین دلیل بهتر است که قبل از انتخاب یک نمایشگر، نوع کاربری خود را مشخص کنید و بدانید که چه مانیتوری مناسب کاری است که شما می خواهید با آن انجام دهید. خوشبختانه امروزه تقریبا برای هر مدل کاربری یک مانیتور مخصوص وجود دارد و دست کاربران در انتخاب نمایشگر باز است. به عنوان مثال انواع مانیتورهای با کاربری عادی و روزمره، گیمینگ، صنعتی و مخصوص طراحی در بازار موجود هستند که هرکدام امکانات خاص خود را داشته و برای دسته مشخصی از کاربران تولید شده اند.

پس از اینکه نوع نیاز خود را مشخص کردید که یک کاربر عادی یا متخصص هستید، باید به صورت دقیق تر با انواع مانیتور و ویژگی های مهم آن آشنا باشید تا بهترین نمایشگر کامپیوتر مناسب با شرایط خود را انتخاب کنید.

 

مانیتورها انواع مختلفی دارند و همانطور که گفته شد هر کدام از آنها برای دسته مشخصی از کاربران تولید می شوند. در ادامه می خواهیم به معرفی چند دسته کلی از انواع مانیتورهای موجود در بازار بپردازیم.

 عادی

مانیتورهای با کاربری عادی و روزمره بیشترین میزان کاربر را دارند و از آن برای سیستم های خانگی و اداری استفاده می کنند. این نمایشگر ها مناسب کارهای عادی روزانه مانند وب گردی، خرید آنلاین، تماشای فیلم، تایپ مقالات و سایر کارهای غیر تخصصی هستند. همچنین به دلیل اینکه کاربران از این مانیتورها انتظار کیفیت تصویر و دقت رنگ بالایی ندارند و با یک سری ویژگی های حداقلی کارشان راه می افتد، شرکت های تولید کننده از امکانات خیلی حرفه ای در این مانیتورها استفاده نمی کنند و به این دلیل قیمت پایینی نسبت به سایر انواع مانیتور دارند. 

 حرفه ای

مانیتورهای حرفه ای بر خلاف مانیتورهای عادی از ویژگی های خاصی برخوردارند و مناسب ادیت عکس و فیلم، طراحی حرفه ای و بازی هستند. این مانیتورها اغلب سایز بزرگتری از مانیتورهای عادی دارند و کیفیت صفحه و توزیع رنگ و کنتراست آنها بسیار بالاتر از نمایشگرهای عادی است. البته واضح است که این افزایش کیفیت باعث بالا رفتن قیمت مانیتور کامپیوتر می شود و برای تهیه یک مانیتور حرفه ای مخصوص بازی و یا ادیت عکس و فیلم باید هزینه بیشتری کنید.

 خمیده (Curved)

این نوع از مانیتورها که به تازگی به خانواده انواع نمایشگر اضافه شده اند، برخلاف مانیتورهای عادی صفحه تخت ندارند و در دو سمت انتهایی خود دارای انحنا هستند. این ویژگی باعث می شود که تسلط بیشتری بر روی صفحه داشته باشید و اصطلاحا غرق در تصویر شوید. مانیتورهای خمیده یا منحنی انواع مختلفی دارند و بیشتر برای گیمر هایی که نیاز به دید بهتری از صحنه بازی دارند و نیز افرادی که می خواهند کارهای حرفه ای انجام دهند کاربرد دارند. همچنین مانیتورهای خمیده در سایز های بزرگتری از مانیتورهای تخت تولید می شوند و قیمت گرانتری نسبت به نمونه های تخت مشابه خود دارند.

 لمسی

مانیتور لمسی نسل جدید مانیتورهای کامپیوتر هستند که با گسترش صفحه نمایش های لمسی توانسته اند جزیی از خانواده انواع نمایشگرها شوند. البته هنوز کاربران رایانه  از این تکنولوژی استقبال چندانی نکرده اند و هنوز اکثریت مانیتورها بدون استفاده از قابلیت لمسی تولید می شوند. این نمایشگر ها بیشتر در موارد خاصی چون فروشگاه ها و کلاس های درس و مدرسه کاربرد دارند و برای کاربری عادی کسی سراغ آنها نمی رود