همه چیز درباره رم های DDR5 لپ تاپی

همه چیز درباره رم های DDR5 لپ تاپی

به عقیده بسیاری از افراد همه چیز درباره رم های DDR5 لپ تاپی شگفت انگیز است، تکنولوژی نوظهوری که از زمان تولد خود در نیمه دوم سال 2020 میلادی تا اکنون که وارد سال 2023 شده ایم پیشرفت خوبی داشته و طرفداران زیادی یافته است. افزایش پهنای باند و گنجایش، کم مصرف بودن در عملیات و ارائه نتایج بهتر در بازی و انواع پردازش ها ویژگی هایی هستند که این محصول با آن ها معروف شده است، اما حقیقت درباره این محصول بی نقص چیست؟ آیا واقعا زمان استفاده از آن رسیده است و به راحتی می توان از آن استفاده کرد؟ نکات مهم خرید رم DDR5 لپ تاپ چیست؟ برای دانستن پاسخ سوال هایتان تا پایان این نوشتار با ما همراه باشید.

از اولین نوتبوک ها گرفته تا مدل هایی که امروزه تولید می شوند، همگی نوعی از RAM را داشته اند، با سنگین و بیشتر شدن پردازش ها نوتبوک و اجزای آن نیز پیشرفت کردند. یکی از اجزایی که پیشرفت آن اهمیت بالایی دارد RAM ها هستند، هر چه عملکرد بهتری در ارسال و دریافت داده ها توسط رم برقرار باشد، پردازنده نیز روان تر عملیات ها را اجرا می کند.

اگر به لپتاپ ها و کامپیوتر هایی که امروزه استفاده می شوند نگاهی بیاندازید می توانید ببینید که از رم DDR4 استفاده می کنند و عملکرد مناسبی را نیز دریافت می کنند، اما مانند هر تکنولوژی که آن را کهنه و قدیمی می نامیم، DDR4 نیز طرد می شود و نسخه بهتری جای آن را می گیرد.

رم DDR5 لپ تاپ چیست؟

نسخه جدید رم های لپ تاپ هستند که از تکنولوژی DDR5 استفاده می کنند، آن ها بالاترین سرعت و بازدهی را با استفاده از کمترین انرژی ممکن ایجاد می کنند و تجربه روان تری را در هنگام انجام کارها برای کاربر به وجود می آورند.

یک سیستم بر پایه تکنولوژی DDR5 از سیستم های سخت افزاری حداکثر عملکرد را استخراج کرده و به کاربر ارائه می دهد، همچنین به دلیل اینکه مادربردها و پردازنده های قدیمی توان پشتیبانی از آن را ندارند، شما می توانید علاوه بر استفاده از یک رم پیشرفته از یک سیستم کاملا مدرن استفاده کنید که در سال های بعدی نیز برای شما کاربرد داشته باشد.

چرا باید از رم DDR5 لپ تاپ استفاده کنیم؟

تا چندوقت پیش بسیاری از متخصصان بر این عقیده بودند که برای استفاده از این تکنولوژی باید کمی صبر کنید، تا سیستم های بیشتری تولید شوند که با آن سازگاری داشته باشند اما اکنون که به تازگی وارد سال 2023 شده ایم، لوازم سازگار با این تکنولوژی بیشتر شده اند و به راحتی می توانید اقدام به خرید لپ تاپ DDR5 کنید.

لپتاپ هایی با سیستم کانفیگ های متفاوت برای کاربردهای اداری، مولتی مدیا، گیمینگ و رندرینگ را مشاهده خواهید کرد که مجهز به رم دی دی آر 5 می باشند و با مدل های مجهز به DDR4 تفاوت قیمت کمی دارند که عملکرد و سرعت بسیار بالاتری را ارائه می دهند.

معایب و مزایای رم DDR5 لپ تاپ

بررسی ویژگی ها و تفاوت هایی که در نسل DDR5 ایجاد شده است به وضوح به ما نشان می دهد که برنده رقابت میان این دو نسل رم کدام یک می باشد. گنجایش و سرعت بالا از اولین مزیت هایی می باشد که رم DDR5 لپ تاپ به شما ارائه می دهد اما نکات دیگری نیز وجود دارند که با مقایسه رم های DDR4 و DDR5 می توان با شناخت کامل تری فهمید که چرا دی دی آر 5 بهتر است؟

مزایا

فرکانس: اولین و مهم ترین پیشرفت در این ماژول رم ها سرعت انتقال داده می باشد که در رم DDR5 لپ تاپ از 4800 مگاهرتز شروع شده و تا مقدار 7600 پیش می رود، در صورتی که بیشترین فرکانس در DDR4 تا مقدار 3600 می باشد.

گنجایش: با افزایش تراکم شاهد حافظه هایی با حجم بالا خواهیم بود، در DDR4 SDRAM گنجایش های 4،8،16 و 32 گیگ موجود بود اما در نسل جدید این مقادیر به 8،16،32 و 64 تغییر یافتند. البته تولیدکنندگان خبر از افزایش گنجایش تا 128 گیگابایت نیز داده اند.

ولتاژ کاری: در نسل های قبلی کنترلر ولتاژ روی رم قرار نداشت و این باعث مصرف اضافه انرژی بود اما در DDR5 کنترلر روی خود رم قرار دارد که باعث شده است مصرف انرژی از 1.2 ولت به 1.1 ولت تغییر کند. این تغییر در نگاه اول کم به نظر می آید اما در طولانی مدت باعث صرفه جویی در انرژی و افزایش طول عمر باتری می شود.

معایب

قیمت: اگر دو رم 16 گیگابایت از دو نسل DDR4 و DDR5 را با یک دیگر مقایسه کنیم متوجه تفاوت قیمت صد درصدی آن ها خواهیم شد، یک ماژول دی دی آر 5 دو برابر DDR4 قیمت دارد.

محدودیت در سازگاری سیستم: به دلیل متفاوت بودن جای شیار در این دو نسل متاسفانه نمی توان در اسلات های مربوط به DDR4 از رم دی دی آر 5 استفاده کرد و به طور کلی نیازمند سیستم کاملا سازگار می باشد.

در کنار معایب و مزیت هایی که در بالا ذکر کردیم این محصول در آزمایش های متفاوت نیز خود را ثابت کرده است و بازدهی بالایی داشته است.

نکات مهم در خرید رم DDR5 لپ تاپ

اگر به تکنولوژی دی دی آر 5 علاقه مند شده اید و تصمیم گرفته اید آن را تهیه کرده و استفاده کنید، نکات مهم آن را در ادامه مطالعه کرده و با توجه به آن ها عمل کنید.

آیا لپ تاپ شما مناسب رم DDR5 می باشد؟

در ابتدا باید از این موضوع که لپتاپ شما از رم DDR5 پشتیبانی می کند با خبر شوید. برای اینکار باید در سایت مربوط به برند نوتبوک تان رفته و با جستجو در سایت مدل نوت بوک خود را پیدا کنید. سپس از بخش مربوط به memory از ماژول رم مناسب لپتاپ خود باخبر شوید. اگر با جستجوی مدل لپتاپ به نتیجه نرسیدید، می توانید از نرم افزارهای CPU-Z یا Speccy استفاده کرده و در بخش مشخصات رم نوع آن را بیابید.