تفاوت حافظه SSD و HDD

تفاوت حافظه SSD و HDD

مقدمه

با توسعه نرم افزارها، بالا رفتن ابزار های ضبط مدیا و تحول سخت افزار، تجهیزات ذخیره سازی بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کنند. در همین راستا در طی سال‌های گذشته شاهد روند رشد و تحول این تجهیزات بوده‌ایم. تجهزات ذخیره سازی به شکل چشم گیری در میزان حجم قابل نگهداری و سرعت انتقال پیشرفت کرده‌اند. حافظه‌های SSD و HDD از آن دسته تجهیزاتی هستند که این روزها زیاد از آن‌ها صحبت می‌کنیم. اما تفاوت این دو در چیست؟

حافظه HDD چیست؟

Hard Disk Drive یا به اختصار HDD یک حافظه دائمی است که برای ذخیره کردن داده‌های مورد پردازش کامپیوتر مورد استفاده قرار میگیرد. این هاردها اطلاعات را به شکل مکانیکی روی سطح مغناطیسی دیسک‌های خود ذخیره می‌کند.

هارد HDD

هارد دیسک‌ها یک ابزار ذخیره‌سازی دائمی برای کامپیوترها مطرح هستند. ابزار ذخیره‌سازی دائمی به این معنی است که با قطع جریان برق، اطلاعات ذخیره‌شده از بین نمی‌روند. در هارد دیسک‌ها با چرخش پلاتر، هد خواندن و نوشتن توسط یک بازوی مکانیکی به داده‌ی مورد نظر شما دسترسی پیدا می‌کند. اطلاعات به کمک این بازوها و بهره گیری از مغناطیس خوانده و نوشته می‌شوند.

تکنولوژی HDD عمری به درازای خود کامپیوترهای امروزی دارد. با این حال امروزه همچنان از هارد دیسک‌ها استفاده می‌شود. این حافظه‌ها در برابر حجم و سرعت خود قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند. این قیمت مانع از جایگزینی کامل آن‌ها با رقبای پرسرعت‌ترشان، یعنی SSDها شده است. هارددیسک‌های امروزی در دو دسته‌ی اکسترنال و اینترنال و دو سایز ۲.۵ و ۳.۵ اینچی برای کاربران در دسترس‌ند.

حافظه SSD چیست؟

SSD مخفف (Solid State Disk)، نوعی حافظه است که از سرعت خواندن و نوشتن بیشتری نسبت به هارد دیسک‌های دیگر برخوردار است. SSD که با نام «درایو حالت جامد» نیز معادل‌سازی شده، نوعی درایو برای ذخیره‌سازی اطلاعات است که بر پایه حافظه فلش و مشابه با مموری موبایل طراحی شده است. اما در نهایت SSDها هم همان کارکردهای بنیادین HDD را دارند.

هارد SSD

برخلاف حافظه HDD هیچ عضو مکانیکی خاصی ندارند. SSDها برخلاف حافظه‌های HDD برای نوشتن داده‌ها از مغناطیس استفاده نمی‌کنند، بلکه داده‌ها را در میکروچیپ‌ها ذخیره می‌کند. از این رو سرعت بسیار بالاتری دارند.

لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای گران قیمت جدید عموما از حافظه‌های SSD بهره می‌برند. از طرفی به لطف وجود درگاه‌های ساتا امکان استفاده از حافظه‌های SSD برای بسیاری از لپ‌های قدمی‌تر نیز وجود دارد. درایو‌های SSD معمولا ابعاد بسیار کوچکتری نسبت به HDDها دارند. و در فرم فاکتورهای متفاوت تولید می‌شوند.

تفاوت حافظه SSD و HDD در چیست؟

با وجود اینکه SSD و HDD در امر ذخره سازی عملکرد نسبتا یکسانی دارد، با این حال تفاوت‌های بسیار زیادی برای خریدار دارند. حافظه‌های HDD قدیمی‌تر و با سرعت کمترند. اما این حافظه‌ها در مقابل SSD با قیمت بالاتر و عمر کمتر رقابت می‌کنند.

SSD HDD
سرعت سرعت بالاتر، تا حدود ۳ برابر یک هارد دیسک سرعت پایین، محدودیت سرعت چرخش دیسک ۵۴۰۰ و ۷۲۰۰
حداکثر ظرفیت محدود در دسترس با ظرفیت‌های بسیار بالا
دسترسی به دیتا، را اندازی حدودا سی درصد سریع‌تر از هارد دیسک‌های رایج سرعت پایین
گیمینگ افزایش سرعت لود و اجرای بازی
طول عمر میزان خرابی کمتر خرابی بالاتر به علت ساختار مکانیکی
مصرف کم توان مصرفی بالا
تولید نویز و حرارت خیلی کم بالا، به علت ساختار مکانیکی
قیمت بسیار بالا به ازای هر گیگ ارزان قیمت

با وجود مزایای SSDها اما همچنان قیمت بالا مانع از جایگزینی کامل آن‌ها و حذف HDD می‌شود. در حال حاضر بهترین گزینه استفاده از SSD و HDD به طور همزمان است. امروزه برای لپتاپ‌ و کامپیوترها استفاده همزمان از SSD و HDD روش به شدت موثر و مقرون به صرفه‌ای است. در این روش با حفظ هارد دیسک سیستم می‌توانید برای اجرای سیستم عامل، نرم‌افزارهای سنگین‌ و بازی‌ها از SSD استفاده کنید. در نتیجه راندمان کلی و سرعت لود و اجرا را بهبود ببخشید.

سوال‌های پر تکرار

مزایای SSD چیست؟

سرعت بالاتر، تا حدود ۳ برابر یک هارد دیسک. افزایش سرعت لود و اجرای بازی. مصرف کمتر و طول عمر بیشتر.

SSD بخریم یا HDD؟

با وجود مزایای SSDها اما همچنان قیمت بالا مانع از جایگزینی کامل آن‌ها و حذف HDD می‌شود. در حال حاضر بهترین گزینه استفاده از SSD و HDD به طور همزمان است.