رم لپ تاپ و کامپیوتر

رم لپ تاپ و کامپیوتر

حافظه رم یکی از حیاتی ‌ترین و اساسی ‌ترین بخش های سخت افزاری هر سیستم رایانه ای است. در نتیجه درک ماهیت و عملکرد آن بسیار سودمند و کاربردی است. ‌داشتن آگاهی از نحوه عملکرد رم می‌تواند به خوبی برای شما مشخص کند که سیستم شما چه کاری را می تواند به خوبی انجام دهد و از پس چه کاری بر‌نمی آید.

اغلب تصور می‌کنیم که رم بیشتر به معنی سرعت بیشتر در سیستم است و در نتیجه همه ما خواهان رم بیشتر در سیستم های رایانه ای هستیم؛ اما سوال اینجاست که فرق رم RAM لپ تاپ و رم کامپیوتر در چیست؟ آیا می توان رم لپ تاپ را بر روی مادربرد کامپیوتر جا زد؟

 

رم RAM چیست؟

فرق رم لپ تاپ و رم کامپیوتر براساس ساختار فنی هر یک شکل می گیرد. به طور کلی حافظه ی رم در لپ تاپ یا کامپیوتر دارای یک وظیفه واحد است. آنچه که در این بین متفاوت است، چگونگی انجام کار با ساختاری منحصر به فرد است. تمام داده های کامپیوتر در هارد ذخیره می شوند. پردازنده برای پردازش این اطلاعات باید به هارد دسترسی بیابد.

برای اینکه سرعت دسترسی به اطلاعات بالا برود، دیتاها باید ابتدا به رم منتقل شوند و سپس توسط پردازنده بردازش شوند. در این بین رم لپ تاپ نیز مانند رم کامپیوتر داخل اسلات قرار گرفته و توسط ضامنی داخل اسلات چفت می گردد. عموما رم لپ تاپ دم دست تر از رم های کامپیوتر در مادربرد تعبیه می شود. این رم ها مانند رم های کامپیوتر دارای ورژن های DDR ، DDR2 ، DDR3 هستند با این تفاوت که برق مصرفی کمتری دارند.

آیا فرق رم RAM لپ تاپ و رم کامپیوتر در نحوه ی کار آن هاست؟

از آنجایی که تکنولوژی ساخت رم در هر سیستم دیجیتالی مشابه است، نمی توان فرق رم لپ تاپ و رم کامپیوتر را در نحوه ی کار آن ها دانست. تمامی رم ها براساس تکنولوژی DRAM ساخته می شوند. البته تکنولوژی SRAM هم وجود دارد که سرعتش بیشتر از DRAM است و دارای قیمت بسیار بالایی است.

به طور کلی تفاوت اساسی خاصی بین رم لپ تاپ و کامپیوتر وجود ندارد و تنها در یک سری مسائل جزیی تفاوت احساس می شود. اما این تفاوت های جزیی باعث می شود که نتوان این دو رم را به جای یکدیگر استفاده کرد. فناوری کار هر رم  در انواع دستگاه های دیجیتال چون موبایل، لپ تاپ، کامپیوتر و تبلت یکسان است.

در گذشته ماژول رم های کامپیوتر تنها در یک سمت خود پین داشتند و با نام های SIMM یا Single In-line Memory Module عرضه می شدند. این پین های یک طرفه باعث می شد رم ها باس 32 بیتی داشته باشند که برای افزایش پهنای باند، سیستم را مجبور به استفاده از چندین رم می نمود.

برای رفع این مشکل ماژول رم های جدید دوطرفه شدند. اگر به رم کامپیوتر نگاه کنید می توانید ببینید که در دوطرفش دارای پین های طلایی رنگی است. این تکنولوژی DIMM نام دارد که مخصوص رم های کامپیوتر است. رم لپ تاپ نیز همین مسیر را طی کرده است؛ اما این بار با ظاهری کوچک تر.

در واقع اساسی ترین فرق رم RAM لپ تاپ و رم کامپیوتر در شکل ظاهر و توان مصرفی آن ها خلاصه می شود. طول رم کامپیوتر 12 سانتی متر و رم لپ تاپ 6.5 سانتی متر است. بنابراین تعداد پین های هریک نیز باهم تفاوت داشته و نمی توان آن ها را با یکدیگر جایگزین کرد.