سخت افزار مورد نیاز برای ماین کردن

سخت افزار مورد نیاز برای ماین کردن

سخت افزار مورد نیاز برای ماین کردن

با وجود پتانسیل بالا در سود استخراج ارزهای دیجیتال، سخت‌ افزار ماین کردن و هزینه‌های مصرف انرژی می تواند به موجودی حساب بانکی شما آسیب برساند. البته اگر سخت افزار مورد نیاز برای ماین کردن را درست انتخاب نکنید.

انتخاب سخت افزار اشتباه می تواند هزینه های بیشتری نسبت به میزان سرمایه ای که لازم است. برای استخراج ارزهای دیجیتال به دست آورید، در پی داشته باشد. به همین خاطر برای جلوگیری از دست دادن سود در ماینینگ، ما لیستی از بهترین سخت افزار مورد نیاز برای ماین کردن را تهیه کرده ایم. تا در این زمینه یک راهنمایی جامع در اختیار داشته باشید. صرف نظر از این که چقدر تجربه ماینینگ دارید، برای یافتن سخت افزارهای مورد نیاز برای ماین کردن، ادامه مطلب را بخوانید.

ماین کردن یا استخراج ارز دیجیتال چیست؟

قبل از این که به‌ سراغ بهترین سخت افزار مورد نیاز برای ماین کردن برویم، لازم است کمی مختصر در مورد استخراج ارز دیجیتال توضیحاتی ارائه دهیم.

نزدیک به 12 سال از ورود اصطلاح ماینینگ (به انگلیسی Mining) به دنیای دیجیتال می گذرد. که در واقع اشاره به استخراج ارزهای دیجیتال یا ذخیره پول مجازی در کیف پول الکترونیکی دارد. این فعالیت با ورود معروف ترین ارز دیجیتال یعنی «بیت کوین» در سال 2012 آغاز شد. و تا به‌ امروز و با ورود «کوردانا»، «تتر»، «اتریوم»، «چیا» و… ادامه دارد. برای ماین کردن باید کامپیوتر، لپ تاپ یا سروری با قدرت پردازش بالا و سخت‎‌افزاری استاندارد داشت. تا با اتصال به شبکه بتوانید تراکنش های پول مجازی را انجام بدهید. و در پایان پاداش دریافت کنید.

تجهیزاتی که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند اصطلاحاً «ریگ ماینینگ» گفته می‌شود. که به سخت افزار مورد نیاز برای ماین کردن مورد استفاده قرار می گیرد، اشاره دارد. این قطعات عمدتاً شامل مادربرد، پردازنده، کارت گرافیکی، منبع تغذیه، حافظه رم و ذخیره ساز است.

چه قطعاتی برای ماین کردن نیاز است؟

انتخاب سخت افزار مورد نیاز برای ماین کردن کاملاً به نوع ارز دیجیتال شما و روش استخراج شما بستگی دارد. به هر حال شما می توانید از دستگاه های ماینینگ آماده استفاده کنید. و یا خودتان اقدام به تشکیل یک سیستم جهت ماینینگ کنید. ما در ادامه حداقل سخت افزارهای مناسب برای ساخت یک سیستم ماینینگ برای استخراج بیت کوین را خواهیم گفت.

انتخاب مادربرد مناسب ماین کردن

اصلی ترین قطعه برای ریگ ماینینگ مادربرد است. این قطعه ی سخت‌افزاری که در بیشتر سیستم ها نقش مهمی را برعهده دارد، برای ماین کردن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از مهم ترین نکات در هنگام انتخاب مادربرد ماینینگ توجه به تعداد درگاه های PCIe و رایزر کارت گرافیک است. در واقع تمامی مادربردها از این درگاه‌ها برخوردار هستند. اما هرچقدر این اسلات ها بیشتر باشد نه تنها در پردازش و توان سیستم ماینینگ تأثیر می گذارد. بلکه در آینده نیز قابلیت ارتقاء را نیز در اختیارتان خواهد گذاشت.

نکته دیگر در تعداد درگاه PCIe این است که بالا بودن تعداد اسلات این ورودی (دو یا سه اسلات) باعث خواهد شد تا با عدم محدودیت در افزایش تعداد کارت گرافیک نیز رو به رو نشوید. امروزه کارت گرافیک در پردازش داده سیستم های ماین تأثیر زیادی دارد. به همین خاطر هر  چقدر تعداد این سخت افزار بیشتر باشد در نتیجه پایانی و سود ماینینگ تأثیرگذار خواهد بود. درگاه PCIe این قابلیت را در اختیارتان خواهد گذاشت. تا به صورت هم زمان از چندین کارت گرافیکی بدون ایجاد سر و صدا و گرما استفاده کنید.

در هنگام خرید مادربرد ماینینگ به مقدار فضای مزرعه نیز باید دقت کنید. به‌عنوان مثال در یک مزرعه کوچک انتخاب یک مادربرد با پشتیبانی از 13 درگاه کارت گرافیک مناسب خواهد بود. البته اگر بخواهید هزینه ای کمتر برای ریگ ماینینگ پرداخت کنید می توانید از مادربرد با 6 درگاه PCIe نیز استفاده کنید.

توجه داشته باشید که برای مادربرد نباید هزینه‌ ی زیادی پرداخت کنید با توجه به فضای مزرعه و قابلیت ارتقاء سیستم در آینده، یک مادربرد ارزان قیمت با توجه به تعداد درگاه PCIe و رایزر کارت می تواند یک انتخاب مناسب و ایده‌آل باشد.

مادربرد ایسوس B250 MINING EXPERT

با این تعاریف پیشنهاد ما انتخاب یکی از مادربردهای کمپانی ایسوس است. انتخاب مادربرد کمپانی محبوب و خوش‌نام ASUS می تواند تضمین کننده قدرت و کارآیی باشد. عمدتاً مادربردهای این کمپانی از تعداد درگاه بالایی برای پشتیبانی از کارت گرافیک و منبع تغذیه برخوردار هستند. که علاوه بر ارائه عملکرد قابل قبول، در ارتقاء سیستم نیز تأثیرگذار هستند.

معروف ترین و پرفروش ترین مادربرد برند ایسوس مدل B250 MINING EXPERT است. که به صورت هم زمان از 19 درگاه کارت گرافیک پشتیبانی می کند. و برای بیشتر مزرعه ها مناسب خواهد بود. قابلیت پشتیبانی از 4 اسلات رم DDR4 یکی دیگر از ویژگی های این مادربرد است. که تا 32 گیگابایت افزایش حافظه را فراهم می سازد. اگر قصد خرید سیستم برای ماین کردن دارید، مادربردهای ایسوس انتخابی مناسب و ایده‌آل خواهند بود. که هرگونه نیازی را به‎ راحتی پاسخ گو هستند.

مادربرد ام اس آی H310-F PRO

کمپانی دیگری که می‌توانید برای خرید مادربرد مناسب ماین کردن به آن اعتماد کنید. یکی دیگر از غول های دنیای سخت افزاری یعنی MSI است. که هم پای رقیبان خود در زمینه ارائه ریگ ماینینگ فعالیت چشمگیری داشته است. مادربردهای ام اس آی علاوه بر پشتیبانی از قابلیت نصب تعداد زیاد کارت گرافیک در بهینه‌سازی مصرف برق نیز تأثیرگذار هستند. به‌عنوان مثال مدل H310-F PRO MSI با پشتیبانی از 13 درگاه کارت گرافیک به صورت هم زمان، پردازنده های اینتل، رم DDR4 و اسلات PCIe PCle3.0*16 مادربرد مناسب و ایده‌آلی برای ماینینگ خواهد بود.

مادربرد بیواستار TB250-BTC PRO

به غیر از برندهای معروف دنیای مادربردها، برندهای دیگری هم هستند که شاید کمتر شناخته شده باشند. اما به دلیل تب بالای استخراج ارزهای دیجیتال به تولید و عرضه مادربردهای مخصوص ماینینگ با کیفیت روی آورده اند. این تب بالا و معروفیت کمتر طبیعتاً در قیمت نهایی این محصولات تاثیر گذاشته. و میتوانید به عنوان یک گزینه اقتصادی به سراغ آن ها بروید.

یکی از این گزینه ها مادربرد TB250-BTC PRO کمپانی بیواستار است. که نسخه به روز شده TB250-BTC است. این مادربرد 12 اسلات PCIe دارد که به شما اجازه می دهد تا دو برابر نسخه قبلی آن کارت گرافیک استفاده کنید. چیپست B250 به صورت جدا گانه به اسلات های PCIe متصل شده که باعث شده تاثیر زیادی در سرعت و اتصال داشته باشید. پشتیبانی از پردازنده اینتل، دو اسلات رم تا حداکثر 32 گیگ و دو کانکتور برق ۴ پین از دیگر مشخصات این مادربرد هستند.

سخت افزار مورد نیاز برای ماین کردن

انتخاب سی پی یو CPU مناسب استخراج 

پردازنده یا CPU در سیستم ماین کردن وظیفه ی مهمی را برعهده ندارد و در بسیاری از عملکردهای سیستم اصطلاحاً بیکار یا در حالت Idle است، می توانید از هزینه ی خرید این قطعه ی سخت افزاری بکاهید و آن را خرج کارت گرافیک کنید. تنها نکته ای که در هنگام خرید سی پی یو باید در نظر بگیرید متناسب بودن سوکت آن با مادربرد است. عمدتاً مادربردهای مخصوص استخراج کمپانی ASUS و MSI مجهز به سوکت LGA 1151 هستند که می توانید یک پردازنده مدل Celeron یا Core i3 خریداری کنید و بر روی آن ها نصب کنید.

توجه داشته باشید که تعداد هسته CPU در عملکرد ماینینگ نه تنها تأثیری نخواهد گذاشت بلکه باعث بالا رفتن هزینه های مصرف انرژی و به دنبال آن نیاز به خنک کننده یا فن اضافی برای پردازنده، می شود. بنابراین پشتیبانی از حداقل 2 هسته فیزیکی کافی خواهد بود و نیاز به آشنایی بیشتر با انواع پردازنده ها ندارید.

انتخاب RAM مناسب ماینینگ

برای انتخاب حافظه اصلی یا رم در ریگ ماینینگ باید به سیستم عامل و نوع نرم افزار ماین کردن توجه کنید. عمدتاً دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال بر پایه سیستم عامل لینوکس هستند که حداقل چهار گیگابایت رم کافی خواهد بود. توجه داشته باشید که در هنگام انتخاب از رم های مبتنی بر فناوری DDR4 با فرکانس بالا ضروری نیست و یک رم 4 گیگابایت نوع DDR3 به‌خوبی پاسخ گوی فرآیند ماینینگ خواهد بود. اگر سیستم عامل دستگاه ویندوز است یک رم 8 گیگابایت مدل DDR3 مناسب خواهد بود. توجه داشته باشید که اگر از دستگاه برای فعالیت‌های دیگری نیز استفاده می کنید مقدار حافظه اصلی یا رم باید بین 8 تا 16 گیگابایت باشد.

انتخاب درایو ذخیره‌ سازی مناسب ریگ ماینینگ 

برای انتخاب درایو ذخیره ساز یا همان هارد باید نوع ارز دیجیتالی که استخراج می‌کنید را مشخص سازید. به عنوان مثال برای استخراج ارز چیا باید هزینه ی سرمایه گذاری اولیه را بر اساس یک ذخیره ساز مناسب و ایده‌آل در نظر بگیرید، زیرا چیا، ارزی است که فرآیند ماینینگ با هارد انجام می شود. اما برای دیگر ارزهای دیجیتال هیچ گونه محدودیتی ندارید و می توانید به سراغ هاردهای اکسترنال کمپانی وسترن دیجیتال بروید و براساس مقدار بودجه از 32 گیگابایت تا 4 ترابایت خریداری کنید.

انتخاب GPU یا کارت گرافیک برای ماینینگ

کارت گرافیک یکی از ضروری ترین و اصلی ترین قطعات سخت افزاری در ماین کردن است که وظیفه ی پردازشگرهای حیاتی و بخش عظیمی از نرخ هش و فرآیند محاسبه معادلات ریاضی را بر عهده دارد. به همین خاطر باید تمرکز اصلی در خرید ریگ ماینینگ بر پایه تراشه های شتاب دهنده گرافیکی باشد.

اهمیت تراشه های شتاب دهنده گرافیکی

در حقیقت این قطعه ی سخت افزاری با فراهم کردن فاکتور نرخ هش، نقش مستقیمی در عملکرد ماینینگ بر عهده دارد. نرخ هش یا هش ریت به توان پردازشی GPU در ریگ ماینینگ گفته می‌شود که بر اساس نوع ارز دیجیتال متفاوت خواهد بود. عمدتاً هر چقدر سرعت هسته GPU و میزان فرکانس رم کارت گرافیک بالاتر باشد مقدار هشت ریت نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت.

حافظه ویدئویی مورد نیاز ماینینگ

علاوه بر قدرت پردازشی کارت گرافیک در هنگام خرید GPU ماینینگ باید میزان مصرفی انرژی و فرکانس حافظه ویدئویی را نیز در نظر بگیرید. با این حال میزان ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات در کارت گرافیک تأثیر چندانی در عملکرد استخراج ندارد و داشتن حداقل 4 گیگابایت فضای ذخیره سازی مناسب خواهد بود. اما هر چقدر پیچیدگی الگوریتم‌های استخراج ارزهای دیجیتالی و سختی حل معادلات ریاضی افزایش یابد، باید ظرفیت حافظه ویدئویی کارت گرافیک افزایش پیدا کند.

البته توجه داشته باشید که مقدار ظرفیت حافظه ویدئویی به نوع ارز دیجیتالی که استخراج می کنید نیز بستگی دارد با توجه به ارزهای موجود و در نظر گرفتن آینده انتخاب یک کارت گرافیک با ظرفیت حافظه ویدئویی هشت گیگابایت مناسب خواهد بود.

برای این که یک کارت گرافیک مناسب خریداری کنید که علاوه بر داشتن یک قیمت اولیه در هزینه ی برق نیز صرفه جویی شود، باید نوع ارز دیجیتال استخراجی را حتماً مشخص کنید و سپس به سراغ غول های تولیدکننده کارت گرافیک بروید.

ما در یک مطلب مفصل نحوه خرید کارت گرافیک مناسب ماینینگ و بهترین کارت گرافیک های مناسب برای استخراج در سال 2022 را معرفی کرده ایم.

انتخاب PSU یا منبع تغذیه ماین کردن

منبع تغذیه یا PSU هم از مهم ترین قطعات سخت‌ افزاری در ریگ ماینینگ است که در جلوگیری از آسیب دیدن دیگر قطعات نقش مهمی بر عهده دارد. علاوه بر این،‌ روشن ماندن 24 ساعته سیستم ماینینگ نیاز به منبع‌ تغذیه ای دارد که عملکردی پیوسته به منظور تأمین انرژی دستگاه خواهد داشت. از این‌ رو کوچک ترین اشتباه در انتخاب این قطعه می تواند خطرات بزرگی را در پی داشته باشد. به همین خاطر باید در هنگام خرید منبع تغذیه به برچسب‌های بهره وری، بازدهی و قدرت خروجی آن بسیار دقت کنید. همچنین مقدار فضای مزرعه، نوع ارز دیجیتال و تعداد کارت گرافیک فاکتورهای دیگری هستند که در انتخاب PSU باید آن را در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال یک مزرعه متوسط با داشتن شش کارت گرافیک به یک منبع تغذیه با 1200 وات انرژی برای عملکرد بهینه و ارائه انرژی لازم نیاز خواهد بود.

برای خرید منبع تغذیه مناسب می‌توانید به سراغ کمپانی‌های صاحب نام مانند Thermaltake ، Sharkoon ، EVGA و… بروید اما هرگز یک محصول ارزان‎ قیمت و از کمپانی‌های متفرقه تهیه نکنید.

دیگر سخت افزارهای مورد نیاز ماینینگ

رایزر کارت گرافیک

رایزر کارت گرافیک به شما کمک می کند تا تعداد کارت گرافیک ها را بیشتر کنید و آن ها را در فواصل مناسب نصب کنید تا گرما را کاهش و عملکرد ماینینگ را افزایش دهید.

اتصالات و اینترنت

برای اتصال به سیستم پاداش ارزهای دیجیتال شما به یک اینترنت پایدار و بدون قطعی با حداقل سرعت 2 تا 5 مگابایت نیاز دارید.

فن و خنک کننده

قدرت و سرعت بالا و مصرف برق و صدای کم از مشخصات یک فن خوب است. یک فن 12 سانتی متری با 2500 دور در دقیقه سرعت گزینه مناسبی حتی برای یک مزرعه دار بزرگ است.

لوازم جانبی

منظور از لوازم جانبی یک مانیتور، کیبورد و موس است. البته شما نیاز همیشگی به این لوازم ندارید و فقط با یک بار راه اندازی ریگ خود می توانید آن ها را کنار بگذارید.