مزایا هارد اکسترنال

مزایا هارد اکسترنال

در این مقاله به مزیت‌ها و عیب‌های هارد اکسترنال که به شیوه‌های مختلف از جمله USB ،eSATA و فایروایر (Firewire) به سیستم متصل میشوند خواهیم پرداخت. با از راه رسیدن usb 3 دیگر تمامی کامپیوتر های امروزی از یک درگاه ساده برای اتصال حافظه همراه استفاده می‌کنند و همانطور که در ادامه مطلب اشاره خواهیم کرد، هاردهای اکسترنال برای طیف گسترده‌ای از کاربران وسیله‌ای کارآمد و مهم هستند. با این حال نقاط قوت و ضعف این هاردها بسته به مدل‌هایشان با یکدیگر متفاوت است. بنابراین برای خرید یک هارد ابتدا باید تمامی خصوصیات آن را بررسی کنید. علاوه بر این شاید با خواندن این مطلب بتوانید هارد همراه خود را به شکلی متفاوت مورد استفاده  قرار دهید. بسیاری از کاربران با به کار گیری نرم افزارهای مخصوص پشتیبان گیری مانند BackupChain از هارد اکسترنال برای نگهداری فایل‌های پشتیبان یا جایگزینی نوارهای گردان (Tape Drive) با دیسک‌ها استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها علاوه بر صرفه جویی در وقت در کم کردن هزینه‌ها نیز کمک شایانی به کاربران می‌کنند.

هزینه کمتر به ازای هر گیگابایت

وقتی قابلیت‌های اضافه‌ای که هارد دیسک اکسترنال نسبت به سی‌دی، دی‌وی‌دی و بلوری ارائه می‌دهد را در کنار قیمت پایین آن به ازای هر گیگ قرار دهید، بدون هیچ شکی هارد اکسترنال ارزان‌ترین شیوه ذخیره اطلاعات است. البته که هزینه اولیه خرید دیسک‌های نوری پایین‌تر است اما باید هزینه‌های جانبی را نیز در نظر بگیرید. علاوه بر این دیسک‌های نوری درصد خرابی بسیار بیشتری دارند و آنقدرها که باید دوام نمی‌آورند. در طرف مقابل یک حافظه همراه یک هارد
با ظرفیت 4 ترابایت را می‌توان با قیمتی کمتر از 100 دلار در بازار تهیه کرد

ظرفیت

زمانی که از سی‌دی‌ها، دی‌وی‌دی‌ها و حتی دیسک‌های بلوری برای ذخیره کردن فایل‌ها و یا بک آپ گرفتن استفاده می‌کنیم، بزرگترین مشکلی که با آن مواجه هستیم ظرفیت بسیار کم آن‌ها است. این در حالی است که امروزه می‌توان به جای سی‌دی یک هارد اکسترنال 6 ترابایتی خریداری کرد که ظرفیت آن معادل 9 هزار عدد سی‌دی است و تمام این 6 ترابایت را در یک درایو 3.5 میلی‌متری کوچک جای داده است. همچنین عمر مفید یک سی‌دی زیر 3 سال تخمین زده می‌شود اما یک هارد دیسک به طور قطع بیشتر از این زمان عمر می‌کند و سرعت بسیار بیشتری (150 مگابایت بر ثانیه/9 گیگابایت بر دقیقه) را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد. هر زمان که نیاز به فضای بیشتری برای فایل‌های خود داشتید نیز می‌توانید خیالتان را با خرید یک هارد دیگر راحت کنید.

راحتی استفاده

همه باید برای مواقعی که یک سرور مرکزی بک آپ یا درایو NAS در دسترس نباشند، یک هارد اکسترنال آماده در اختیار داشته باشند. درایوهای USB و eSATA را به سادگی می‌توان از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر منتقل نمود. به لطف قابلیت Plug-and-Play به محض آنکه هارد را به کامپیوتر متصل کنید، سیستم به طور خودکار درایو را شناسایی می‌کند. اما نصب یک هارد اینترنال یا داخلی گزینه‌ای نیست که همه کاربران به آن دسترسی داشته و یا حتی تمایلی به انجامش داشته باشند.

حمل آسان

درایوهای USB از دو جهت قابلیت حمل و استفاده آسانی دارند. اولا می‌توان با استفاده از آن‌ها چندین ترابایت داده را به صورت فیزیکی و با جدا کردن هارد به یک کامپیوتر یا سرور جدید منتقل کرد. حتی تصور کپی کردن فرضا 6 ترابایت اطلاعات از طریق اینترنت یا یک شبکه نیز مشکل است. دوما این هاردها قابل استفاده در سیستم عامل های متفاوتی هستند. ویندوز و مک ویا سایر سیستم عامل‌ها همگی از درایوهای USB پشتیبانی می‌کنند، بنابراین از این طریق می‌توانید دیتا را در سیستم عامل‌های مختلف کپی کنید.

جایگزینی آسان

برای یک لحظه تصور کنید هارد اینترنال سیستمی که از آن استفاده می‌کنید خراب شود. البته که احتمالا زیاد تمایلی به تصور چنین وضعی ندارید مگر اینکه قبلا با این مشکل مواجه شده باشید. چنین شرایطی دست کمی از یک فاجعه ندارد و رسیدگی به آن هم وقت بسیاری طلب می‌کند. اما اگر به جای آن از یک هارد اکسترنال استفاده کرده باشید در عرض یک دقیقه می‌توانید آن را جایگزین کنید. البته در اختیار داشتن بک آپ از فایل‌هایتان بحث دیگری است. اگر از هارد اکسترنال هم بک آپ نگرفته باشید باز هم اطلاعاتتان را از دست خواهید داد. نکته مثبت بعدی این هاردها این است که می‌توانید بسته به فضای مورد نیازتان هر زمانی که خواستید با خرید هارد جدید ظرفیت کامپیوتر را افزایش دهید. مثلا برای آنکه ظرفیت سرور یا کامپیوتر را به 20 ترابایت برسانید فقط کافی است چندین هارد اکسترنال خریداری کنید. در این صورت بهتر است برای استفاده از نهایت سرعت آن‌ها، این هاردها را به باس‌های جداگانه متصل کنید اما در غیر این صورت نیز مشکل چندانی پیش نخواهد آمد.

سرعت

سرعت را شاید بتوان بزرگترین مزیت هارد همراه به شمار آورد. یک هارد به تنهایی قادر است سرعت خوانش/نوشتن بالای 150 مگابایت بر ثانیه را ارائه دهد. اگر با استفاده از ویژگی RAID آن‌ها را به هم پیوند دهید، 150 مگابایت به سرعت هر هارد اضافه می‌شود. اگر 4 تای آن‌ها را به یک USB Enclosure که از قابلیت RAID پشتیبانی می‌کند متصل کنید، سرعت نهایی به 600 مگابایت بر ثانیه خواهد رسید. افزون بر این، سرعت در زمینه بک آپ گرفتن نیز نقش مهمی دارد. در دنیای امروز سرعت ذخیره فایل‌های پشتیبان در سی‌دی یا دی‌وی‌دی در مقایسه با USB 3.0 بیشتر به سرعت یک لاک پشت شباهت دارد. با استفاده از این هاردها می‌توانید تمام محتویات یک سی‌دی (مثلا ترک‌های موسیقی) را در عرض چند ثانیه کپی کنید. این سرعت وقتی به کار می‌آید که می‌خواهید از اطلاعات هارد اصلی خودتان بک آپ تهیه کنید. نتیجه این است که این پروسه نه تنها با سرعت بیشتر و در زمان کمتری صورت می‌پذیرد، بلکه تعداد بک آپ‌ها نیز افزایش می‌یابد.

امکان استفاده به عنوان درایو داخلی

برخلاف درایوهای NAS، هارد دیسک‌های اکسترنال را می‌توان به گونه‌ای فرمت و از آن استفاده کرد که مانند یک درایو داخلی عمل کند. این مورد یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ این هاردها است. البته که می‌توانید با استفاده از یک سیستم مرکزی و سرورهای شبکه و درایوهای NAS به اطلاعات روی شبکه دسترسی پیدا کنید، اما استفاده از یک درایو خارجی آن‌ هم در یک محیط تک کاربره بسیار آسان‌تر است. اول از همه به این خاطر که کار با آن راحت‌تر از یک شبکه است. دوما در یک شبکه موارد دیگری مانند تاخیر در دریافت و ارسال اطلاعات، مشکلات احتمالی مربوط به سرعت و مدیریت و رسیدگی به آن نیز جزو فاکتورهایی تاثیرگذار هستند که باید آن‌ها را در نظر داشت.