معرفی کارت گرافیک های روز دنیا 2021

معرفی کارت گرافیک های روز دنیا 2021

اگر می‌خواهید سیستم گیمینگ اسمبل کنید، انتخاب پردازنده‌ی گرافیکی مناسب یا همان کارت گرافیک حتی در ‌مقایسه ‌با پردازنده‌ اصلی سیستم اهمیت بیشتری دارد. متأسفانه فرایند انتخاب گزینه‌ی مناسب در این بازار کمی پیچیده است و باید نکات فنی و تخصصی زیادی را در نظر گرفت. در ضمن علاوه ‌بر مشخصات فنی و توان عملیاتی کارت گرافیک، عوامل دیگری نظیر نوع نمایشگر، فضای داخلی کیس، استانداردهای ابعادی مادربرد و سطح تنظیمات گرافیکی مدنظر در بازی‌ها هنگام خرید کارت گرافیک باید در نظر گرفته شود. گرانی سخت‌افزار و کمیاب ‌بودن برخی از قطعات در بازار ایران نیز به این وضعیت دامن می‌زند و باید کارت گرافیک را به‌گونه‌ای انتخاب کرد که نه بیشتر از بودجه‌ی لازم هزینه و نه کارت گرافیک ضعیف‌تر از نیاز واقعی خود تهیه کنیم. 

در این مقاله، بهترین کارت‌ گرافیک‌های حال حاضر بازار کشورمان در هر بازه‌ی قیمتی را معرفی کرده‌ایم. همچنین با ذکر رزولوشن هدف و حدود توان بازدهی (از وب‌سایت Userbenchmarks) برای مقایسه‌ی بهتر توان محصولات، سعی کرده‌ایم انتخاب آن‌ها و درک توان پردازشی را برای کاربران تسهیل کنیم. البته می‌توانید با مطالعه‌ی راهنمای خرید کارت گرافیک و نکاتی که پیش از خرید آن باید بدانید، اطلاعات خود از این دسته محصولات دنیای فناوری را افزایش دهید و نمونه‌ی ایده‌آل را با توجه ‌به نیاز ‌و رزولوشن هدفتان انتخاب کنید.

نکات مهم

متأسفانه با توجه به افزایش قیمت ارز‌های دیجیتال و گرایش بیشتر عموم به ماینینگ در کنار مشکلات چرخه‌ی تولید ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، شاهد کمبود وحشتناک CPU و به‌خصوص کارت گرافیک در بازار هستیم. این شرایط به‌ حدی بحرانی است که حتی برند‌های سازنده‌ی کارت‌ گرافیک نیز به‌صراحت خبر از افزایش قیمت محصولات طی ماه‌های آینده داده‌اند. AMD و انویدیا نیز از ادامه‌ی مشکلات کمبود و عرضه‌ی پردازنده‌های خود به بازار حداقل تا پایان نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۰ خبر داده‌اند. با درنظرگرفتن مشکلات جهانی در کنار بازار نابسامان سخت‌افزار کشورمان، پیشنهاد می‌شود در صورت نیاز سریع‌تر محصول مدنظر خود را خریداری کنید زیرا به‌ این زودی‌ها خبر از کاهش قیمت نخواهد بود و احتمالا شاهد افزایش قیمت نیز باشیم.

به دلیل شرایط نامساعد بازار سخت‌افزار، شاهد تفاوت قیمت بسیار زیاد در بازار پردازنده‌ها هستیم. اختلاف قیمت به‌ حدی است که برخی موارد شاهد عرضه‌ی محصولی یکسان با تفاوت قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصدی توسط دو فروشنده‌ی مختلف هستیم! تناقضات موجود در بازار به‌ حدی گسترده است که مضحک شده است. برخی مواقع مشاهده می‌شود حتی مدلی پایین‌رده‌تر از یک برند گران‌تر از مدل توانمند‌تر به ‌فروش می‌رسد! به‌ همین دلیل قویا توصیه می‌کنیم زمانی را برای جست‌وجو در فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی محل سکونت خود اختصاص دهید تا ارزان‌ترین گزینه‌ی موجود را بیابید.

متأسفانه به دلیل وارد نشدن کارت‌های گرافیک جدید سری ۶۰۰۰ رادئون و افزایش قیمت مضحک محصولات پیشین این برند در بازار، در حال‌ حاضر خرید AMD به ‌هیچ وجه توصیه‌ نمی‌شود. کارت‌های گرافیک سری ۳۰۰۰ انویدیا در بازارمان یافت می‌شود. اما متأسفانه شاهد فروش آن‌ها با قیمت ۳ برابر ارزش واقعی خود هستیم؛‌ به همین دلیل هنوز سری RTX 2000 به‌عنوان بهترین گزینه‌ی بازار در بازه‌ی قیمت کمتر از ۳۰ میلیون تومان به‌ شمار می‌روند.

Nvidia Geforce RTX 3090

حدود قیمت: ۹۰ میلیون تومان

رزولوشن هدف: 4K

توان بازدهی: ۲۳۰ درصد

توان RTX 3090 یا بهتر است بگوییم شاهکار انویدیا، زبانزد خاص‌و‌عام است و هر گیمری آرزوی داشتن این کارت گرافیک انویدیا را در کیس خود دارد. بیش از ۱۰ هزار هسته‌ی کودا در کنار ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی بسیار سریع GDDR6X باعث شده است تا انویدیا جی‌فورس ۳۰۹۰ را بتوان توانمند‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی حال حاضر دانست. این موضوع باعث شده است تا انویدیا پرچم‌دار خود را اولین کارت ‌گرافیک دنیا با قابلیت اجرای بازی در رزولوشن 8K بخواند. همچنین RTX 3090 برای عاشقان فناوری رهگیری پرتو در گیمینگ با وضوح 4K و نرخ فریم چشمگیر، بهترین گزینه‌ی موجود است. اگر برای اسمبل ‌کردن کامپیوتر خود بودجه‌ی بسیار زیادی دارید و می‌خواهید قوی‌ترین کارت گرافیک موجود در بازار را داشته باشید، ۳۰۹۰ با قیمت حدودی ۹۰ میلیون تومان همان چیزی است که می‌خواهید. البته توجه کنید که قیمت این محصول در کشور بسیار گران‌تر از ارزش واقعی‌اش است و تنها آن را به کاربرانی توصیه می‌کنیم که بدون محدودیت مالی به ‌دنبال توانمند‌ترین کارت گرافیک حال حاضر بازار هستند.