چرا کيبورد لپ تاپم کار نميکنه ؟

چرا کيبورد لپ تاپم کار نميکنه ؟

چرا کيبورد لپ تاپم کار نميکنه ؟!

تشخیص دلیل کار نکردن کیبورد لپ تاپ

در ابتدا باید تشخیص دهید که دلیل کار نکردن کیبورد لپ تاپ چیست؟ آیا کیبورد شما روشن می شود؟ چند عدد از دکمه ها هنوز کار می کنند؟ اگر بعضی از دکمه ها کار می کنند و بعضی ها کار نمی کنند مشکل مکانیکی است.

دکمه ی Caps lock را فشار دهید و ببینید که چراغ مربوط به این کلید روشن می شود یا خیر. اگر هنگامی که هر دکمه را فشار می دهید چراغ آن روشن و خاموش نمی شود کامپیوتر خود را روشن و خاموش کنید.

اگر راه اندازی مجدد دستگاه مشکل را حل نکرد چند ترفند دیگر وجود دارد که می توانید آن ها را امتحان کنید تا دوباره عملکرد کیبورد خود را بازگردانید.

 

چرا کيبورد لپ تاپم کار نميکنه
چرا کيبورد لپ تاپم کار نميکنه

 

وجود ذرات درشت دلیل کار نکردن کیبورد لپ تاپ شماست

اگر یک یا چند عدد از دکمه های کیبورد کار نمی کنند باید بررسی کنید که چیزی زیر این کلید ها گیر نکرده باشد. اگر کیبورد لپ تاپ یا کامپیوتر خود را وارونه کنید ذرات بزرگی که لابه لای کلیدها گیر کرده اند و مانع از کار کردن آن ها می شوند پایین می ریزند.

اگر بعد از تکان دادن کیبورد و وارونه کردن آن باز هم کلید ها کار نمی کنند بهتر است یک یا دو قوطی اسپری هوای فشرده تهیه کنید. می توانید از اسپری هوا استفاده کنید تا هر چیزی که به زیر کلید ها چسبیده است جدا شود.

نی باریکی که در جلوی قوطی وجود دارد کمک می کند که بیشترین میزان هوا را به زیر کلید ها اسپری کنید و تقریباً تمام ذرات ریزی را که در آن جا تجمع یافته اند را بیرون می اندازد. ممکن است فکر کنید که ذرات ریز نمی توانند مانع از عملکرد درست کلید ها شوند اما باید بدانید که حتی ذره ای کوچک از چیپس سیب زمینی می تواند باعث قفل شدن کلید شود.

 

مشکلات نرم افزاری دلیل کار نکردن کیبورد لپ تاپ شماست.

اگر دلیل کار نکردن کیبورد لپ تاپ شما نرم افزاری باشد احتمالاً مشکل یا مربوط به سیستم عامل و یا مربوط به درایور کلید ها می باشد. اگر درایور کلید های شما خراب شده و یا قدیمی باشد عملکرد کیبورد متوقف خواهد شد.

در لپ تاپ های دارای ویندوز گزینه ی Device Manager در Control Panel می تواند در تشخیص این مشکل به شما کمک کند.

اگر به محض ورود به Device Manager در قسمت مربوط به کیبورد یک مثلث زرد رنگ و یا یک دایره ی قرمز مشاهده کردید بدان معناست که درایور کیبورد بنا به دلایلی خراب شده و از کار افتاده است.

پس از انتخاب گزینه ی کیبورد از Device Manager روی آیتم باز شده راست کلیک کنید و سپس گزینه ی Update Driver Software را انتخاب کنید.

پس از آن ویندوز به جستجوی درایور جدید می پردازد و اگر نسخه ی جدیدی موجود باشد فرایند نصب آغاز می شود. برای جستجو درباره ی درایور جدید می توانید از قسمت  Windows Update نیز استفاده کنید.

 

اگر هیچ یک از این راه ها کارساز نبود چه کنیم؟

اگر هنوز موفق به رفع مشکل نشده اید و دلیل کار نکردن کیبورد لپ تاپ را پیدا نکردید، می توانید تعویض کیبورد را امتحان کنید. این کار بسیار سخت و وقت گیر است به خصوص اگر در این زمینه تجربه ی کافی نداشته باشید.