اهمیت response time یا همان زمان پاسخگویی در مانیتور ها

اهمیت response time یا همان زمان پاسخگویی در مانیتور ها

قطعا در هنگام خرید یک مانیتور با مشخصه ی response time یا همان زمان پاسخگویی در مانیتور برخورد کرده اید. این ویژگی یک از خصوصیات مهمی ایست که باید به آن توجه کنید. زمان پاسخگویی در دیگر قطعات جانبی مثل موس و کیبورد نیز وجود دارد که اگر استفاده اصلی شما گیمینگ است باید به آن توجه بسیاری داشته باشید.

در این مطلب به زمان پاسخگویی در مانیتور ها می پردازیم.

زمان پاسخ گویی یا response time چیست؟

زمان پاسخگویی به طور کلی به معنای سرعت انتقال اطلاعات و تغییر حالت در هر نوعی از قطعات است که در مانیتور به معنای سرعت تغییر رنگ در هر پیکسل است که مبنای اندازه گیری آن میلی ثانیه است. به عبارت دیگر می توان گفت سرعت تغییر تصاویر از یکی به یکی دیگر را زمان پاسخگویی آن می گویند.این را هم در نظر داشته باشید که زمان پاسخگویی و رفرش ریت یا همان نرخ بروزرسانی هر یک نشان دهنده ی خصوصیت دیگری است.

یک LCD عادی معمولا زمان پاسخی کم‌تر از 10 ثانیه داشته و مدل‌های بسیار سریع‌تری نیز وجود دارند که حدود 1 میلی‌ثانیه زمان پاسخ دارند.

در نهایت مهم ترین نکته این است که هرچه زمان پاسخگویی پایین تر باشد بهتر است که ادامه مطلب دقیق تر به آن می پردازیم.

رفرش ریت مانیتور و نمایشگر ها چیست؟

gaming case

کیس گیمینگ با گرافیک 8GB

16,950,000 تومان

نحوه اندازه گیری زمان پاسخ گویی

شرکت ها و تولیدکنندگان مختلف برسر این موضوع اختلاف نظر دارند؛  برخی آن را با سرعت سوییچ کردن تمام صفحه پنل LCD از مشکی به سفید و برخی از مشکی به سفید و برگشت به مشکی اندازه گیری میکنند.  درنهایت برخی دیگر آن را از خاکستری به خاکستری توصیف می‌کنند چرا که این تست بسیار سخت تر از دو نوع قبلی است.

اهمیت پایین بودن زمان پاسخگویی

بسیاری از کاربران به زمان پاسخگویی در مانیتور ها اهمیت نمی دهند چرا که در مصارف عمومی ، وب گردی ، تماشای فیلم و… تاثیری ندارند اما این موضوع برای گیمر ها کاملا متفاوت بوده و هرچه نرخ پاسخگویی پایین تری داشته باشید تجربه ی بهتری نیز خواهید داشت. چرا که در بازی ها هر لحظه سرنوشت ساز است و هرچه سرعت بالاتری داشته باشید تجربه بهتری نیز خواهید داشت. به خصوص در بازی های رقابتی و شوتر که برتری شما نسبب به رقبا را رقم می زند.

این نکته را بهتر است بدانید که پنل مانیتور شما در این مورد بسیار تاثییر گذار است و برخی از آنها از سرعت بالاتری برخوردار هستند که در مطلب انوع پنل مانیتور آن ها را کاملا بررسی نموده ایم.

سخن آخر

با این‌حال اگر به دنبال تجربه عناوین سریع‌تری همچون Overwatch، Fortnight و یا Street Fighter هستید، حتی با سرعت اینترنت بالا نیز بهتر است از مانیتوری با زمان پاسخ پایین استفاده کنید تا در حین تجربه عناوین مذکور دچار مشکلات بصری نشوید. این مسئله برای کنسول‌های بازی و تلویزیون‌ها ( که بسیاری دارای یک حالت مخصوص گیمینگ هستند که زمان پاسخ را کاهش می‌دهد.) نیز دارای اهمیت است.