فرمت های فلش و هارد | کدام یک برای ما مناسب تر است ؟

فرمت های فلش و هارد | کدام یک برای ما مناسب تر است ؟

در دنیای رایانه باید فایل های ما به آسانی قابل مدیریت باشند؛ شاید شما ام گاهی فلش خود را به ظبط ماشین وصل کرده باشید اما آن را نخواند که این مشکل می تواند از فرمت فلش باشد. 

این مطلب به بررسی انواع فرمت های فلش و هارد ها می پردازد.

آموزش فرمت کردن فلش در ویندوز


فرمت چیست؟

فرمت ، یک فریم وورک بوده که نحوه ذخیره سازی و ویژگی های فایل ذخیره شده را مشخص می کند. مایکروسافت در سیستم عامل های خود سه فرمت NTFS ، FAT32 و exFAT را قرار داده است. 

لازم به ذکر است که در سیستم عامل های دیگر ، فرمت های دیگری وجود دارد که در این مطلب به فرمت های فلش مایکروسافت می پردازیم.

فرمت FAT32 

این فرمت در این بین قدیمی ترین بوده و اواخر دهه 1970 با نام FAT8 معرفی شد که امروز با نام FAT32 مورد استفاده قرار می گیرد و مناسب کاربری عمومی بوده و با دستگاه های مختلف سازگار است.

این فرمت به صورت گسترده ای در انواع دستگاه ها مثل کنسول ها ، دستگاه های اندرویدی و… قابل استفاده است. به دلیل سازگاریی این فرمت با دستگاه های قدیمی و جدید این فرمت اغلب به صورت پیش فرض فرمت خیلی از تولیدات هارد ها و فلش و کارت های SD  است.

اما از معایب آن باید گفت که بدلیل قدیمی  بودن ، این فرمت فایل های تکی با حجم های بیش از چهار گیگ ا پشتیبانی نمی کند. همچنین نمی توانید پارتیشن های بیش از 8 ترابایت داشته باشید.

فرمت exFAT

این فرمت علاوه بر سازگاری بالا از حجم بالایی نیز پشتیبانی می کند که در سال 2006 معرفی شد. این فرمت اغلب برای فلش و هارد های اکسترنال با حجم های بالا مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین کنسول های بازی مثل x box one , ps4 ,ps5 ,xbox sereis  x و… مورد استفاده قرار می گیرد.
فرمت های FAT32 و exFAT یک چرخه درآمد را برای مایکروسافت به وجود آورد چراکه  هر شرکتی برای استفاده از این فایل های سیستمی باید هزینه ی آن را به مایکروسافت پرداخت کند.

فرمت NTFS

این فرمت جدیدترین فرمت مایکروسافت است که حجم حداکثری آن به 16 اگزابایت رسیده است. همچین این فرمت فابلیت های رمزگذاری و فشرده‌سازی را نیز پشتیبانی می کند.

این فرمت تنها در ویندوز فابل استفاده است و از آن فقط می توان در سیستم های دیگر به عنوان فرمت خواندنی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

اما بین فرمت های فلش کدام یک مناسب و کارآمد تر است؟

 

برای کارت های SD زیر 32 گیگابالت فرمت FAT32 و برای کارت های SD حجم بالا از فرمت exFAT بهتر است استفاده شود؛

اما برای کاربری عمومی ، هارد های اکسترنال و فلش ها فرمت FAT32 مناسب بوده اما اگر نیاز به جا به جایی فایل ها با حجم بالا دارید فرمت exFAT و NTFS مناسب شماست.

 

رفرش ریت در مانیتور و نمایشگر ها به چه معناست؟