مک او اس یا ویندوز؟ | مقایسه سیستم عامل های ویندوز و مک

مک او اس یا ویندوز؟ | مقایسه سیستم عامل های ویندوز و مک

اکثر سیستم عامل هایی که روی دستگاه های مختلف هستند ساخته ی شرکت مایکروسافت یعنی ویندوز است که ما بیشتر با آن سر و کار داشته ایم. اما از طرفی شرکت اپل برای تولیدات خود سیستم عامل اختصاصی خود یعنی مک او اس را توسعه داده است تا رقابتی جدی در این بین صورت بگیرد؛ دقیقا مانند رقابت اندروید و آی یو اس.

در این مطلب به مقایسه سیستم عامل های ویندوز و مک می پردازیم.

 

بررسی مینی کیس ها | مزایا و معایب آن

سیستم عامل ویندوز چیست؟

سیستم عامل ویندوز در سال 1985 توسط مایکروسافت توسعه یافت که با ابزار ها و نرم افزار های مختلف سازگاری دارد. این سیستم عامل قابلیت اجرا روی انواع سیستم ها و گوشی های هوشمند را دارد. این سیستم عامل بدلیل سادگی و زیبایی رابط کاربری اش محبوبیت بالایی پیدا کرده و بسیار مقرون به صرفه است.

مزایای سیستم عامل ویندوز

  • نصب و راه اندازی آسان.
  • مقرون به صرفه بودن.
  • سبک و سرعت بالا در پاسخگویی.

معایب سیستم عامل ویندوز

  • امنیت پایین تر.
  • احتمال وجود باگ و مشکلات نرم افزاری.

 

آموزش پارتیشن بندی ویندوز

windows or mac

سیستم عامل مک او اس چیست؟

سیستم عامل مک توسط اپل توسعه داده شده است تا در تولیدات اپل مثل مک بوک ، آی مک و… استفاده شود. مک او اس تجربه بینظیری را برای کاربران رقم می زند و به امنیت بالایش معروف است. به عبارتی این سیستم عامل برای تجربه ای ایمن و پایدار ساخته شده است و یک سیستم درجه یک را به شما تحویل می دهد.

مزایای سیستم عامل مک

  • امنیت بسیار بالا.
  • رابط کاربری بسیار زیبا و تمیز.
  • سرعت بالا.

معایب سیستم عامل مک

  • محدودیت در نصب برخی از نرم افزار ها.
  • هزینه بالا تر.

مقایسه سیستم عامل های ویندوز و مک در مقابل یکدیگر

به طور کلی هر دو سیستم عامل مک و ویندوز رابط کاربری روان و نرمی را ارائه می دهند و نیاز های کاربران را برآورده می کند. اما برای اینکه بدانیم کدام یک مناسب ماست باید موارد مختلفی را با جزئیات مورد بررسی قرار دهیم.

نصب و راه اندازی

با توجه به اینکه در هر دو سیستم عامل امکان استفاده به صورت کاربر میهمان وجود دارد اما نصب و ایجاد حساب کاربری در سیستم عامل مک بدلیل تحریم ها کمی دشوار تر بوده و به سادگی نصب و راه اندازی ویندوز نیست.

سخت افزار و کانفیگ

اپل تا قبل از سال 2020 تولیدات خود را با تراشه های اینتل به بازار عرضه می کرد اما در سال های اخیر با استفاده از تراشه های m1 ساخت اپل است چند پله رو به جلو حرکت کرده و از پس هر کاری بر بیایند. اما لازم به ذکر است که این پردازنده بودن حافظه گرافیک مجزا عرضه شدند که به همین دلیل این سیستم ها برای کاربری های گیمینگ و کار های گرافیکی سنگین انتخاب مناسبی نیستند.

در مقابل لپ تاپ ها و سیستم های ویندوزی دست شما در انتخاب قطعات بسیار باز می گذارند و امکان ارتقای قطعات را برای شما فراهم می کند.

 

نصب نرم افزار های شخص ثالث

در سیستم عامل مک بر خلاف گوشی های آیفون ، شما می تواند از هر منبع و سایتی که می خواهید بدون محدودیت نرم افزار های خود را دانلود و نصب کنید.

سیستم عامل ویندوز نیز همان آزادی عمل را در اختیار شما قرار می دهد اما نکته ای که باعث افزایش محبوبیت ویندوز می شود این است که اغلب نرم افزار هایی که کمتر مطرح هستند تنها در ویندوز پشتیبانی می شوند؛ به عبارتی شما در مک تنها قادر به استفاده از نرم افزار های مطرح هستید. همچنین برخی از بازی ها تنها بر روی ویندوز قابل اجرا هستند.

 

امنیت این دو سیستم عامل

طیف گسترده ی نرم افزار های ویندوزی در این قسمت به ضرر ویندوز تمام می شود چرا که بدلیل وجود انواع توسعه دهندگان نرم افزار در ویندوز امکان وجود ویروس و بدافزار در آن ها افزایش می یابد.

در سوی دیگر سیستم عامل مک بدلیل سیاست گذاری های شرکت اپل و تعداد کمتر دستگاه هایی که از مک او اس استفاده می کنند این سیستم عامل از امنیت بالاتری برخوردار است.

تجربه کاربری با این دو سیستم عامل

تمام سیستم عامل های اپل بسیار ساده طراحی شده اند؛ به طوری که اگر شما تجربه استفاده از آن را نداشته باشید به راحتی می توانید با آن کار کنید. 

ویندوز نیز تجربه راحت و ساده ای را در اختیار شما می گذارد اما وقتی آن را در مقابل مک قرار می دهیم کمی سخت تر به نظر می رسد.

 

سخن آخر

در نهایت باید گفت که انتخاب بین این دو سیستم عامل می تواند کاملا سلیقه ای باشد و با توجه به نیاز شما می تواند متفاوت باشد.

در این مطلب به مقایسه سیستم عامل های ویندوز و مک پرداختیم و برتری های هر یک را در بخش های مختلف برسی نمودیم؛ در آخر این شما هستید که تصمیم گیرنده اید.

 

بررسی آی مک | مزایا و معایب آن

i mac 2011

imac 2011 با پردازنده Core i7

8,900,000 تومان