اصول صحیح جایگذاری فن های کیس و جهت های آن برای تهویه بهتر

اصول صحیح جایگذاری فن های کیس و جهت های آن برای تهویه بهتر

یکی از موضوعات مهم در هنگام اسمبل سیستم بحث تهویه و سیستم خنک کاری آن است که فن های کیس تاثیر چشمگیری در این مورد دارند. در این مطلب به بررسی نحوه صحیح جایگذاری فن های کیس می پردازیم.

 

محاسبه میزان پاور مورد نیاز سیستم

فن ها و محل قرار گیری آنها

دمای قطعات رابطه 100% درصد و مستقیم با دما و تهویه کیس دارد به همین دلیل جهت و جایگذاری صحیح فن های کیس بسیار مهم است.

فن ها در مکان های متفاوتی از یک کیس قابل نصب هستند.برخی از انواع کیس های موجود در بازار حداقل تعدادی از فن ها را به صورت نصب شده عرضه می کنند.با این حال این کاربران هستند که می توانند با بهترین آرایش ممکن،یک کامپیوتر را به بهترین نحو تهویه نمایند.

کیس ها بین 3 الی 4 جهت ورودی/خروجی هوا را در طراحی خود اعمال می کنند.بیشتر مدل ها دارای 3 جهت هستند که شامل پنل جلو،کابینت بالا و قسمت پشت است.

در ادامه به نحوه های مختلف قرار گیری فن ها می پردازیم.

آرایش رایج و ایده‌آل فن‌ها

راه‌های مختلفی برای چینش و آرایش فن‌های داخلی کیس وجود دارد. آرایش و چینش ایده‌آل فن این است که یک سری فن هوای خنک را به صورت مستقیم و قابل توجه به داخل هدایت کنند و یک سری دیگر هوای داخلی را خارج کنند. ابتدا از بهترین چینش آغاز می‌کنیم که البته به تعداد زیادی فن نیاز دارد .

 

بالا، پشت، بالا و پایین: 

در این چینش، فن‌های جلو و پایین هوا را به داخل کیس می‌کشانند و فن‌های بالا و پشت هوای داغ را خارج می‌سازند. این چینش یک کانال خوب و تمیز را در سراسر قطعات سخت‌افزاری اصلی کامپیوتر ایجاد می‌کند و همچنین هوای خنک اضافی را مستقیماً به بالا هدایت می‌کند. این چینش شبیه به آرایش قدیمی جلو و پشت است اما با میزان هوای اضافه، نرخ گردش هوا افزایش می‌یابد. این سناریو هوای خنک را به صورت مستقیم برای کارت گرافیک فراهم می‌سازد و آن را به بالا و به سمت پردازنده و در نهایت به فن های اگزوز هل می‌دهد.

چینش جلو، پشت و بالا:

 این نوع چینش فن تمام تمرکز خود را به کشیدن هوا به داخل کیس می‌گذارد. این چینش ممکن است تأثیرگذاری چینش بالا، پشت و پایین را نداشته باشد و فشاری که فن‌های پایینی وارد می‌کنند به اندازه کافی نباشد. اگر کیس شما فن‌های جلویی کافی داشته باشد، این آرایش همچنان جوابگو و ایده‌آل است.پ

چینش جلو ، پایین و پشت:

این آرایش فن شبیه به مدل بالایی است اما تنها روی یک فن خروجی پشت حساب می‌کند. این چینش هنوز هم جواب می‌دهد و کار راه‌انداز است اما به دلیل هدایت ضعیف‌تر هوا به سمت بیرون از بالای کیس، تأثیرگذاری کمتری دارد. اگر این چینش را انتخاب می‌کنید و در قسمت پایین کیس بیش از یک فن دارید، این ک فن را به بالای کیس منتقل کنید تا بیشترین سطح خنک‌کنندگی را داشته باشید. البته این راه‌حل زمانی جواب می‌دهد که کیس شما دارای تهویه و جای نصب فن در قسمت بالایی باشد.

چینش جلو و پشت:

این رایج‌ترین چینش و آرایش برای فن‌های داخل کیس به شمار می‌رود و بیشتر کیس‌هایی که بیش از یک فن به صورت از پیش نصب دارند از این راه پیروی می‌کنند که البته به خوبی نیز کار می‌کند! در این نوع چینش، یکی از فن‌ها یا بیشتر از یک فن، هوای تازه را از پنل جلویی به داخل می‌کشد و آن را مستقیماً به سمت مادربرد هدایت می‌کند. در این قسمت، هوا به سی‌پی‌یو و جی‌پی‌یو می‌رسد و به کانال پشتی (فن اگزوز) پرتاب می‌شود و اینگونه یک چرخش هوای خوب به وجود می‌آید. با این حال توجه داشته باشید که این گزینه زمانی فن‌های Intake بسته شده در جلوی کیس هوای زیادی را وارد نکنند، به خوبی کار نمی‌کند.

در این مطلب به نحوه صحیح جایگذاری فن ها پرداختیم و انواع روش های جایگذاری را بررسی کردیم همچنین جهت های صحیح قرار گیری را توضیح دادیم. در مطالب بعدی به بررسی دقیق تر و موضوعات دیگر در رابطه با تهویه ی کیس خواهیم پرداخت.

 

شورت کات های کاربردی ویندوز

کیس گیمینگ

کیس کامپیوتر فاطر مدل FG-800W تماس بگیرید

اسلایدر محصول

اسلایدر جدیدترین محصولات

هارد اکسترنال ssd 256 گیگ برند مدل Extrenal Hard 256GB SSD Adata ED600

Original price was: 2,200,000 تومان.Current price is: 2,050,000 تومان.

پردازنده اینتل Intel Core i3-13100 LGA1700

Original price was: 8,500,000 تومان.Current price is: 8,290,000 تومان.