فناوری hdr در نمایشگر ها چیست؟ هرآنچه که باید در رابطه با نمایشگر ها بدانید.

فناوری hdr در نمایشگر ها چیست؟ هرآنچه که باید در رابطه با نمایشگر ها بدانید.

نمایشگر ها و تلویزیون ها با تکنولوژی و ویژگی های مختلفی به بازار عرضه می شوند. هر ساله این تکنولوژی ها پیشرفت کرده و بروز تر می شوند. یکی از همین ویژگی ها فناوری hdr می باشد که در چند سال گذشته بسیار مورد توجه قرار می گیرد. در این مطلب به بررسی فناوری hdr در نمایشگر ها می پردازیم.

قبل از اینکه به نحوه عملکرد و مزایای این ویژگی بپردازیم به بررسی خود فناوری hdr خواهیم پرداخت.

 

رفرش ریت در مانیتور ها به چه معناست؟

فناوری HDR چیست؟

HDR مخفف کلمه های High Dynamic Range و به معنای محدوده‌ ی دینامیکی بالا می باشد که برای اولین بار در سال 2015 معرفی شد و از سال 2016 در تلویزیون ها مورد استفاده قرار گرفت. این فناوری نسخه ی بعدی sdr است که نسبت به آن طیف رنگی گسترده تری را پوشش می دهد و همچنین رنگ ها غنی تر و نزدیک تر به واقعیت به نمایش در می آیند و سطح و تجربه ی بیننده را از تماشای محتوای تصویری ارتقا و بهبود ببخشد.

 

لازم به ذکر است که برای تماشا و استفاده از این تکنولوژی تمام فرایند از مرحله تولید تا پخش در نمایشگر باید از طریق همین تکنولوژی صورت گرفته باشد. یعنی هم تصویری که مشاهده می کنید باید اچ دی آر باشد و هم نمایشگر قالیت پخش آن را داشته باشد. در غیر این صورت عملا تغییری را مشاهده نخواهید کرد.

همین موضوع درباره بازی‌های ویدئویی و عکس‌ها نیز صدق می‌کند. اگر محتوای بازی‌های ویدئویی و عکس‌ها با محدوده دینامیکی گسترده تولید شده‌ باشند، تنها زمانی می‌توانید از گیمینگ یا تماشای تصویر لذت ببرید که آن محتوا را در دستگاهی با پشتیبانی از HDR اجرا یا مشاهده کنید.

تفاوت نمایشگر های معمولی با نمایشگر های HDR

میان نمایشگر های SDR و HDR تفاوت های بسیاری وجود دارد که در مشاهده ی دیداری به سادگی میتوان به این موضوع پی برد چرا که نمایشگر های معمولی حدود 300-100 نیت را از روشنایی به نمایش می گذارند در حالیکه فناوری  HDR از نظر تئوری می تواند تا 5000 نیت را ارائه دهند. نمایشگر های HDR محتوای تصویری را با گستره رنگی و دقت بیشتری به نمایش می گذارند که در ویدیوی زیر به خوبی می توان تفاوت کیفیت میان تلویزیون های HDR و SDR را مشاهده و درک کرد.

FG-800W
سیستم گیمینک

کیس گیمینگ گرافیک 8 گیگ

20,900,000 تومان

انواع فرمت های فناوری hdr در نمایشگر ها

HDR شامل فرمت های متنوعی همچون HDR10 ،HDR10Plus ،HLG و Dolby Vision است و اخیرا نیز Advanced HDR Technicolor به جمع آنها اضافه شده است که با برخی از آنها در ادامه آشنا خواهید شد.

 

HDR10 چیست؟

تمامی تلویزیون هایی که به قابلیت HDR مجهز شده اند از فرمت HDR10 نیز پشتیبانی میکنند. فرمت HDR10 از داده ی استاتیک بهره میبرد و حداکثر میزان روشنایی 1000 نیت و عمق رنگ 10 بیت را فراهم می آورد و در مقایسه با SDR یا همان استاندارد دینامیکی وضوح و روشنایی دو برابری را در کنار افزایش کنتراست ایجاد کرده است.

 

+HDR10 چیست؟

در سال 2017 فناوری +HDR10 توسط شرکت سامسونگ به بازار عرضه شد و در همان اوایل نیز مورد حمایت برندهای معتبری همچون فیلیپس، پاناسونیک و آمازون قرار گرفت. فرمت +HDR10 تمامی قسمت های HDR10 را به خود اختصاص داده و آنها را بهبود بخشیده است و حداکثر روشنایی آن را به 4000 نیت رسانده و کنتراست را نیز افزایش داده است.

این دو نوع از فرمت های فناوری hdr در نمایشگر ها پر استفاده ترین بوده که به جزئیات آنها پرداختیم.

 

چگونگی افزایش و تغییر رفرش ریت مانیتور.

در این مطلب به بررسی فناوری hdr در نمایشگر ها پرداختیم و هرآنچه را که باید می دانستید مورد بررسی قرار دادیم. برای دریافت مشاوره یا خرید می توانید با ما در ارتباط باشید.

اسلایدر نوشته ها

احتمالا شما با چند روش برای افزایش و حفظ ماندگاری عمر باتری لپ‌تاپ خود آشنا هستید؛ برای مثال، همه می‎‌دانیم که کاهش دادن نور صفحه‌نمایش و یا غیرفعال کردن بلوتوث
0
لپ تاپ جدیدتان را برای استفاده آماده کنید. یک لپ تاپ جدید مانند یک لوح خالی است : آماده سفارش سازی شدن با تنظیمات و برنامه ها. چه اولین کامپیوتر
0
اگر از لپ تاپ خود به خوبي مراقبت كنيد بدون شك عمر مفيد آن بيشتر خواهد شد و كمتر لنگ تعمير آن خواهيد شد. كل كار هايي را كه بايد
0
شکی نیست که لپ‌تاپ‌های گیمینگ محصولات جذابی هستند. به هر حال، کی از داشتن یک کامپیوتر قدرتمند و قابل حمل بدش می‌آید؟ اما آن‌ها یک مشکل بزرگ دارند و آن
0
مقدمه با توسعه نرم افزارها، بالا رفتن ابزار های ضبط مدیا و تحول سخت افزار، تجهیزات ذخیره سازی بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کنند. در همین راستا در طی سال‌های
0
مقدمه با توسعه نرم افزارها، بالا رفتن ابزار های ضبط مدیا و تحول سخت افزار، تجهیزات ذخیره سازی بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کنند. در همین راستا در طی سال‌های
0