مقایسه فناوری fsr و dlss انویدیا | کدام یک عملکرد بهتری دارد.

مقایسه فناوری fsr و dlss انویدیا | کدام یک عملکرد بهتری دارد.

fsr و dlss هردو ازفناوری های افزایش فریم هستند که انویدیا و ای ام دی منتشر کرده اند تا با استفاده از آن بدون ارتقا سخت افزاری و بدون افت کیفیت ، فریم ریت بازی ها را افزایش دهند. در مطالب قبلی به صورت جدگانه به نحوه عملکر fsr amd و dlss انویدیا پرداختیم اما در این مقاله به مقایسه فناوری fsr و dlss انویدیا می پردازیم.

 

نگاهی کلی به تکنولوژی fsr و dlss

واژه FSR مخفف FidelityFX Super Resolution و واژه DLSS مخفف Deep Learning Super Sampling است. fsr توسط شرکت amd و dlss توسط انویدیا ساخته شده است که هریک از این فناوری تقریبا دیگر به یک ویژگی ضروری برای مصارف گیمینگ تبدیل شده است. هردوی این فناوری ها با هدف کم کردن فشار از روی کارت کارت گرافیک ایجاد شدند و باتوجه به هدف مشترک دارای شباهت و تفاوت هایی هستند که به آنها خواهیم پرداخت.

شباهت های فناوری fsr و dlss انویدیا

هر دو نوعی فناوری Upscaling از نوع Temporal هستند (مربوط به زمان یعنی به طور زنده رندر می‌شوند). هر دو از بردار‌های دوبُعدی و روش‌های Neural برای بالا بردن کیفیت تصاویر استفاده می‌کنند. همانطور که گفتیم، تصویر در رزولوشنی پایین‌تر رندر شده و سپس با استفاده از فناوری DLSS یا FSR به کیفیت اصلی شبیه‌سازی می‌شود (Upscale می‌شوند). این فرایند به سه حالت کلی طبقه‌بندی می‌شود:

Performance:

در این لول مقیاس تصویر رندر گرفته شده دو برابر شده تا به ابعاد تصویر اصلی برسد. 

Balanced:

این حالت تصویر رندر گرفته شده ی اولیه را 1.7 برابر می کند تا به کیفیت اصلی برساند.

Quality:

در این حالت ابعاد تصویر 1.5 برابر شده تا به کییت اصلی برسد.

Ultra Quality:

این حالت که بالاترین کیفیت را ارائه می دهد برای رساندن ابعاد اولین تصویر رندر شده به اندازه اصلی رزولوشن ، تصویر را 1.3 برابر می کند.

 

با توجه به نکات گفته شده هرچی رزولوشن مبدأ کمتر باشد، فشار پردازشی از کارت گرافیک کمتر شده که باعث می‌شود فریم ریت بالاتری بگیریم. در عمل داریم بین 50 تا 67 درصد پیکسل‌های لازم را به صورت واقعی رندر می‌کنیم و مابقی توسط این فناوری‌ها ساخته می‌شوند اما باید توجه داشته باشید که از طرف دیگر باعث کمتر شدن کیفیت تصویر شدن می شود. 

تفاوت و مقایسه فناوری fsr و dlss انویدیا

اولین و حتی بزرگترین نکته در تفاوت این دو کارت گرافیک در پشتیبانی از کارت گرافیک ها است که فناوری fsr ای ام دی بسیار وسیع است و عملا تمام کارت گرافیک‌ها حتی آنهایی که مال شرکت انویدیا و اینتل هست اما dlss انویدیا تنها در سه سری آخر rtx قابل استفاده است.

لیست کارت‌هایی که از DLSS استفاده می‌کنند شامل: RTX 2000، RTX 3000 و RTX 4000 می‌باشد. در حالیکه کارت‌های FSRدار شامل: RX 400، RX 500، RX 5000، RX 6000، RX 7000، GTX 1000، GTX 1600، RTX 2000، RTX 3000، RTX 4000، ARC A7، ARC A5، ARC A3 هستند.

هرکدام از این دو فناوری ها دارای نسخه های مختلفی هستند که عملکرد متفاوتی را ارائه می دهند.  به طور کلی می توان گفت fsr 1.0 بهترین عملکرد را دارد اما از طرفی باعث افت کیفیت بازی شما می شود اما در مقایسه dlss و fsr 2.0  DLSS حدود 2٪ سریعتر از FSR 2.0 است، اما هر دو تقریباً دو برابر نرخ فریم وضوح اصلی را ارائه می دهند. در نسخه های آخر افت کیفیت به حداقل رسیده و شما با تمام چزئیات بازی را تجربه خواهی کرد.

FG-800W
کیس گیمینگ

کیس گیمینگ گرافیک 8 گیگ

20,900,000 تومان

در نهایت باید دید که بین دو فناوری fsr و dlss انویدیا کدام یک بهتر است؟

به طور کلی، DLSS بهترین گزینه در برابر FSR است. این امر به ویژه در مورد اولین نسخه FSR صادق بود، که هنوز هم سهم بزرگی از بازی های پشتیبانی شده را تشکیل می دهد. با این حال، FSR 2.0 یک چالش جدی است و باید به گزینه پیش ‌فرض برای توسعه ‌دهندگان تبدیل شود.

اگر به DLSS دسترسی دارید، باید از آن استفاده کنید. با این حال، روزهای خرید یک پردازنده گرافیکی Nvidia خاص برای DLSS به پایان رسیده است. با کیفیت تصویر چشمگیر FSR 2.0، همچنان می توانید بدون توجه به برندی که در رایانه بازی خود دارید، به ابرنمونه برداری با کیفیت بالا دسترسی داشته باشید.

این بود از بررسی و مقایسه فناوری fsr و dlss انویدیا که به آن پرداختیم.

 

رفرش ریت در نمایشگر ها به چه معناست؟

اسلایدر محصول

اسلایدر جدیدترین محصولات

هارد اکسترنال ssd 256 گیگ برند مدل Extrenal Hard 256GB SSD Adata ED600

Original price was: 2,200,000 تومان.Current price is: 2,050,000 تومان.

پردازنده اینتل Intel Core i3-13100 LGA1700

Original price was: 8,500,000 تومان.Current price is: 8,290,000 تومان.