فناوری dlss انویدیا چیست؟ | هرآنچه که باید در رابطه با این فناوری بدانید.

فناوری dlss انویدیا چیست؟ | هرآنچه که باید در رابطه با این فناوری بدانید.

قطعا نام فناوری dlss را صنعت گیم و گرافیک های انویدیا شنیده اید. این فناوری توسط خود شرکت انویدیا ساخته شده است و به صورت اختصاصی در کارت های گرافیکش استفاده می کند. در این مطلب به معرفی فناوری dlss انویدیا می پردازیم و هرآنچه را که باید در رابطه با آن بدانید بررسی کرده ایم.

 

رفرش ریت مانیتور چیست؟

فناوری dlss انویدیا چیست؟

 dlss که کوتاه شده ی  Deep Learning Super Sampling است ، توسط انویدیا ساخته شده و در کارت گرافیک های خود به کار می برد. کاربرد این فناوری در مصارف گیمینگ بسیار چشمگیر است که به افزایش فریم ریت و کاهش لگ در بازی ها کمک بسزایی می کند.

انویدیا اولین نسخه از dlss را در سال 2018  و با کارت گرافیک های سری 20 یعنی 2060 ، 2070 و… معرفی کرد که باعث ایجاد رقابت سرسخت تری با amd شد.


dlss چگونه باعث افزایش فریم ریت می شود؟

فناوری dlss در مرحله اول هر فریم را با رزولوشن پایین تر از رزولوشن اصلی  رندرگرفته و سپس با استفاده از هوش مصنوعی تصویر را به همان رزولوشن اصلی می رساند. برای مثال یک تصویر را با رزولوشن 720p  رندر می گیرد و در نهایت با استفاده از هوش مصنوعی کیفیت آن را افزایش داده و به 1080 می رساند. همین دلیل فشار کمتری به کارت گرافیک وارد می شود و باعث افزایش فریم ریت می شود.

هوش مصنوعی به کار رفته در این تکنولوژی برخلاف fsr که یک نمونه مشابه در کارت گرافیک های amd است به جای استفاده از یک الگوریتم ثابت با استفاده از هوش مصنوعی deep learning ( یادگیری عمیق ) کیفیت تصاویر را بالا می برد به همین دلیل باعث کیفیت بهتر تصاویر نهایی می شود.

تاریخچه و نسل های مختلف dlss 

همانطور که گفته شد اولین نسخه از dlss که توسط انویدیا معرفی شد مربوط به سری 20 بوده که در سال 2019 عرضه شد. این نسخه مشکلات بزرگی مثل تاری تصویر داشت که در نسخه های بعدی برطرف شد.

مشکل بعدی این نسخه نیاز آموزش شبکه هوش مصنوعی با تصاویر اختصاصی هر بازی جدید بود.

gaming case

کیس گیمینگ با گرافیک 8GB

16,950,000 تومان

dlss 2.0

در سال 2020 نسخه بعدی این فناوری عرضه شد که با آپدیت درایور‌های انویدیا به نسخه ۴۴۵.۷۵ در دسترس کاربران کارت‌های RTX قرار می‌گرفت. این نسخه برخلاف ورژن قبلی نیاز به آموزش هوش مصنوعی نداشته و از تکنیک فیدبک زمانی استفاده می کند؛ می توان گفت این تکنیک با استفاده از بردار های خاصی حرکت بعدی سوژه را پیشبینی می کند و در فریم های بعدی به کار می برد.

dlss 3.0

این نسخه از dlss انویدیا برای کارت های سری 40 که چدیدترین نسخه های گرافیک انویدیا است عرضه شد که بهبود چشمگیری را داشته است. لازم به ذکر است این نسخه دقیقا مثل نسخه قبلی از تکنیک فیدبک استفاده می کند اما نکته حائز اهمیت فریم جنریشن به کار رفته در این نسخه است. این قابلیت با استفاده از هسته های tensor و اطلاعاتی که از فریم قبلی و بعدی می گیرد ، فریم هایی را می سازد و بین فریم های اصلی به کاربر نشان می دهد که به گونه ای است که به هیچ عنون کاربر قادر به تشخیص فریم های ساختگی نیست.

برای راهنمایی و اسمبل سیستم های گیمینگ با ما در ارتباط باشید.

در نهایت باید گفت که امروزه تلاش تمام تولیدکننده های کارت گرافیک در تلاش اند که با هزینه کم و از دست ندادن جزئیات گرافیکی فری مریت بالاتری را به کاربر عرضه کنند که می توان گفت انویدیا در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است. 

رفرش ریت یا نرخ بروزرسانی تصویر به چه معناست؟

اسلایدر محصول

اسلایدر جدیدترین محصولات

هارد اکسترنال ssd 256 گیگ برند مدل Extrenal Hard 256GB SSD Adata ED600

Original price was: 2,200,000 تومان.Current price is: 2,050,000 تومان.

پردازنده اینتل Intel Core i3-13100 LGA1700

Original price was: 8,500,000 تومان.Current price is: 8,290,000 تومان.