هر آنچه که باید در رابطه با پاور کامپیوتر بدانید | وظیفه ی پاور در کامپیوتر

هر آنچه که باید در رابطه با پاور کامپیوتر بدانید | وظیفه ی پاور در کامپیوتر

منبع تغذیه یا پاور کامپیوتر یک قطعه الکترونیکی بوده که وظیفه تامین انرژی  و تنظیم ولتاژ قطعات را برعهده دارد. این قطعه جریان برق متناوب شهری را به برق مستقیم برای استفاده قطعات تبدیل می کند. در ادامه به بررسی دقیق تر منبع تغذیه و وظیفه ی پاور در کامپیوتر می پردازیم.

منبغ تغذیه یا پاور چیست؟

پاور کامپیوتر یک نوع مبدل برق بوده که جریان برق شهری را به جریان برق مستقیم تبدیل می کند چرا که قطعات کامپیوتر برای عملکرد درست نیاز به مقدار مشخصی از انرژی دارند.

همجنین پاور وظیفه ی تامین و تقسیم انرژی مورد نیاز قطعات کامپیوتر مثل رم ، هارد ، سی پی یو … را بر عهده دارد. برق قطعات هم می تواند به صورت مستقیم از پاور تامین شود هم از مادربر که در هرصورت این وظیفه توسط پاور انجام می شود.

پاور در مقایسه با دیگر قطعات عمر کمتری دارد چراکه بدلیل نوسانات برق و حرارت بالا عمر آن کاهش می یابد.

power supply

اهمیت پاور مناسب در کامپیوتر

همانطور که پیش تر گفتیم وظیفه ی پاور در کامپیوتر برق رسانی به قطعات است که اگر این کار به درستی صورت نگیرد باعث بروز مشکلات جدی ای از جمله ری استارت شدن سیستم ، ارور بلو اسکرین و… می شود. لازم به ذکر است پاور قطعه مهمی در بین قطعات سیستم است و نباید در هنگام خرید سیستم به آن بی توجهی کرد چراکه خرید یک پاور مناسب به شما یک تجربه ی شما را در استفاده از سیستمتان بهبود می بخشد.

 

اگر قصد ارتقای سیستم خود را دارید می توانید پاوری با قدرت بیشتری تهیه کنید تا در هنگام ارتقای سیستم مجبور به هزینه ی اضافی نشوید. 

 

مشکلاتی که نداشتن پاور مناسب ایجاد می کند:

  1. ریست شدن مکرر
  2. کاهش عمر قطعات کامپیوتر
  3. روشن نشدن سیستم
  4. هنگ کردن سیستم یا صفحه آبی.
 
 

برای انتخاب پاور مناسب و  محاسبه میزان پاور مورد نیاز این مطلب را مطلعه کنید.

 

حالت ها و دسته بندی های مختلف منبع تغذیه یا همان پاور کامپیوتر

پاور کامپیوتر در سه حالت مختلف تولید می شود؛ ماژولار ، نیمه ماژولار و غیر ماژولار.

  • پاور های غیر ماژولار: این نوع پاور در نولیدات جدید بسیار کمتر دیده می شوند و در این پاور ها تمام کابل ها به طور کلی به پاور متصل هستند.
  • پاور های نیمه ماژولار:  در این نوع پاور کابل هایی که برای روشن شدن سیستم نیاز است متصل اند و دیگر کابل ها قابلیت جدا شدن دارند.
  • پاور های ماژولار: در این نوع پاورها تمام کابل ها از پاور جدا هستند.
gaming case

کیس گیمینگ با گرافیک 8g 16,950,000 تومان

در این مطلب با مفهوم ابتدایی منبع تغذیه و وظیفه ی پاور در کامپیوتر آشنا شدیم و آن را از جهات مختلفی بررسی نمودیم؛ در مطالب بعدی بیشتر به پاور می پردازیم. 

برای دریافت مشاوره در رابطه با قطعات و خرید با ما در ارتباط باشید.