اصطلاح گلوگاه در کامپیوتر چیست ؟ | تاثیر این موضوع روی عملکرد رایانه.

اصطلاح گلوگاه در کامپیوتر چیست ؟ | تاثیر این موضوع روی عملکرد رایانه.

احتمالا اصطلاح گلوگاه در کامپیوتر به گوش شما خورده است و شاید خیلی از شما دچار این مشکل هستید. گلوگاه به این معنی است که قطعات سخت افزاری سیستم از نظر قدرت عملکردی با یکدیگر هم خوانی ندارند و باعث بروز مشکلاتی شود. در ادامه به این موضوع دقیق تر پرداختیم.

اصطلاح گلوگاه در کامپیوتر چیست؟

از اصطلاح گلوگاه یا همان bottleneck در زمانی استفاده می شود که یکی از قطعات سیستم نسبت به دیگر قطعات بسیار قوی تر یا ضعیف تر باشد. این موضوع باعث ایجاد ایراد در کارکرد دیگر قطعات می شود؛ اگر سیستم شما با این مشکل مواجه باشد نمی توانید از نهایت قدرت سیستم خود استفاده کنید ، چرا که قطعات شما با یکدیگر هم خوانی ندارند.

چه قطعاتی می تواند باعث ایجاد گلوگاه در سیستم کامپیوتری می شود؟

به طور کلی تمامی قطعات باید باهم هماهنگی داشته باشند تا شاهد بهترین عملکرد سیستم کامپیوتری خود باشید؛ اما قطعاتی مثل سی پی یو و کارت گرافیک بسیار تاثیر گذار تر هستند چرا خروجی نهایی قدرت سیستم بسیار به این دو قطعه بستگی دارند.

 

تاثیر گلوگاه در کارکرد سیستم

اگر یکی از قطعات شما ضعیف تر از دیگر قطعات باشد قطعا خروجی نهایی قدرت سیستم باب میلتان نخواهد بود. برای مقال اگر سی پی یو شما ضعیف تر از گرافیکتان باشد ، گرافیک شما در گیم ممکن است تعداد فریم بالایی را رندر کند اما برای اینکه در خروجی شاهد تمامی این فریم ها باشید این وظیفه ی سی پی یو است که آن ها را پردازش کند که اگر این توانایی را نداشته باشد باعث می شود که شما تعداد فریمی که در حد توانایی سی پی یو است را ببینید.

بهتر است این نکته را هم بدانید که این مشکل می تواند بالعکس نیز باشد و برای هر یک از قطعات دیگر پیش بیاید. 

FG-800W
سیستم گیمینگ

کیس گیمینگ گرافیک 8 گیگ

20,900,000 تومان

راهکار حل مشکل گلوگاه در کامپبوتر

برای اینکه بتوانید بهترین عملکرد سیستم را شاهد باشید باید قطعات را به بهترین نحو انتخاب کنید تا باهم هماهنگی لازم را داشته باشند. برای انتخاب درست قطعات بهتر است در ابتدا از فروشگاه معتبر مشورت بگیرید و سیستم تهیه کنید و اگر خودتان قطعاتتان را انتخاب می کنید بهتر است از طریق محاسبه گر های باتلنک استفاده کنید. در این نوع از سایت ها قطعات را وارد کرده و میزان هماهنگی را به شما نمایش می دهد.

سایت های مختلفی برای این کار وجود دارد که تنها با سرچ ساده قابل رویت هستند.

اسلایدر محصول

اسلایدر جدیدترین محصولات

هارد اکسترنال ssd 256 گیگ برند مدل Extrenal Hard 256GB SSD Adata ED600

Original price was: 2,200,000 تومان.Current price is: 2,050,000 تومان.

پردازنده اینتل Intel Core i3-13100 LGA1700

Original price was: 8,500,000 تومان.Current price is: 8,290,000 تومان.