رم کامپیوتر چیست ، نسل های آن و تفاوت آنها با یکدیگر

رم کامپیوتر چیست ، نسل های آن و تفاوت آنها با یکدیگر

رم کامپیوتر چیست؟

این قطعه که یکی از مهم‌ترین اجزای کامپیوتر شما محسوب می‌شود، مخفف عبارت Random Access Memory به معنای حافظه دسترسی تصادفی است. پردازنده وظیفه پردازش داده‌ها را بر عهده دارد. رم وظیفه نگهداری و حفظ داده‌هایی را بر عهده دارد که پردازنده در حال پردازش آنها است. پس می‌توان گفت که هر کاری که با دستگاه خود انجام می‌دهیم، به وسیله همین قطعه انجام می‌شود. جایگاه RAM روی مادربرد کامپیوتر است و در واقع به واسطه همین مادربرد است که با پردازنده مرتبط خواهد شد. پردازش‌های در حال اجرا ، به صورت موقتی روی رم ذخیره خواهند شد. منظور از موقتی این است که این داده‌ها پس از اتمام پردازش از رم حذف خواهند شد. لازم به ذکر است که با خاموش شدن سیستم، تمامی داده‌های RAM از بین خواهد رفت. 

انواع ram کامپیوتر کدام‌اند؟

به صورت کلی رم هایی که امروزه در کامپیوتر های دسکتاب مورد استفاده قرار می گیرد به پنج دسته تقسیم می شوند.

رم DDR و DDR2 و DDR3

DDR با حداکثر ظرفیت 1.25 گیگابایت با ولتاژ 2.5 ولت کار می‌کرد و سرعت آن 400 مگاهرتز بود. حداکثر سرعت DDR2، 800 مگاهرتز بود و 2 برابر نسل قبلی سریع‌تر بود. ولتاژ در این نسل به 1.8 ولت کاهش پیدا کرد. این مدل‌ها در ماژول‌های 8 گیگابایتی هم ساخته می‌شدند ولی غالباً ماژول‌های موجود در بازار زیر 4 گیگابایتی بودند.DDR3  انقلابی در دنیای RAM محسوب می‌شود و ما شاهد ارتقای بی‌نظیر آن بودیم.  این RAM در ماژول‌های 16 گیگابایتی تولید شدند و سرعت آنها به 2133 مگاهرتز رسید. ولتاژ مصرفی هم تا 1.5 ولت کاهش یافت. هنوز از DDR3 استفاده می‌شود اما استفاده از آنها بسیار محدود شده است.

رم DDR4 و DDR5

در نسل بعد رم DDR4 با ظاهری متفاوت و عملکردی عالی وارد بازار شد. برخی مدل‌های گیمینگ آن دارای RGB است و ظاهر زیبایی به سیستم می‌دهد. برای یک گیمر امکان اورکلاک کردن بالا به همراه فرکانس و ظرفیت بالا مهم است. برخی از محصولات DDR4 با اوکلاک شدن تا حدود 5000 مگاهرتز فرکانس خواهند داشت. ماژول‌های این سری در ظرفیت‌های 32 گیگابایت هم ساخته می‌شوند. یک کانال 64 بیتی دارد. کاهش ولتاژ این نسل به 1.2 ولت رسیده است. اکنون DDR4 یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین رم‌های بازار به شمار می‌رود. DDR5 همان رم‌هایی را ارائه می‌دهد که از آنها انتظار عملکرد و کارایی فوق‌العاده‌ای را دارید. جدیدترین نسل حافظه دو کانال 32 بیتی دارد و ولتاژ آن 1.1 ولت است. 

قیمت رم لپ تاپ ddr3

اسلایدر محصول

اسلایدر جدیدترین محصولات

هارد اکسترنال ssd 256 گیگ برند مدل Extrenal Hard 256GB SSD Adata ED600

Original price was: 2,200,000 تومان.Current price is: 2,050,000 تومان.

پردازنده اینتل Intel Core i3-13100 LGA1700

Original price was: 8,500,000 تومان.Current price is: 8,290,000 تومان.