آل این وان یا کامپیوتر همه کاره چیست؟

آل این وان

آل این وان یا کامپیوتر همه کاره چیست؟

وقتی افراد به خرید کامپیوتر فکر می‌کنند، معمولاً یک تصویر سنتی از یک کیس به همراه یک مانتیور به ذهن‌شان خطور خواهد کرد، اما پیشرفت‌های کنونی در حوزه فناوری باعث تغییرات زیادی در تصورات سنتی و خرید کامپیوتر شده است. امروزه حوزه IT طیف گسترده‌ای از فناوری‌های پیشرفته را متناسب با نیاز کاربران در اختیارشان می‌گذارد و کامپیوترهای همه کاره یا اصطلاحاً آل این وان (All-in-one)  یکی از این فناوری‌های جذاب است.

قدمت اولین کامپیوتر آل این وان مربوط به سال 1988 است که توسط اپل به بازار عرضه شد. پس از آن کمپانی‌های Dell، Lenovo، HP و مایکروسافت ساخت این مدل کامپیوتر را شروع کردند.

اگرچه این سیستم‌ها با هدف صرفه‌جویی در فضا کاربران به بازار عرضه شده است اما به خوبی همه‌ی نیازهای آن‌ها را برطرف می‌سازد. با این‌حال شناخت اجزای داخلی آن و انتخاب سخت‌افزار متناسب با نیاز کاربر یکی از موارد ضروری در خرید کامیپوتر آل این وان است. این مطلب یک راهنمای کامل در این زمینه است و هر آن‌چه که باید در مورد این سیستم‌های همه کاره بدانید را در اختیارتان خواهد گذاشت.

کامپیوتر آل این وان یا همه کاره چیست؟

کامیپوتر آل این وان (All-in-ones)، که به اختصار AIO PC نیز گفته می‎‌شود، یک کامپیوتر رومیزی و فاقد کیس است که قطعات سخت‌افزاری مانند مادربرد، پردازنده، کارت گرافیک و… در یک محفظه‌ی جمع‌جور در پشت نمایشگر قرار دارند.

در واقع تمام اجرای یک کامپیوتر معمولی در آل این وان در پشت صفحه نمایشگر قرار می‌گیرد و کاربر برای استفاده تنها نیاز به صفحه کلید و ماوس دارد. همچنین بسیاری از مدل‌های آل این وان دارای نمایشگرهای لمسی هستند و از درایور و حافظه‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند.

قطعات سخت‌ افزاری کامپیوترهای All in one

قطعات سخت‌افزاری کامیپوتر آل این وان معیارهای شبیه به کامپیوترهای معمولی و لپ‌تاپ دارد، اما با توجه به نوع کاربری هر سیستم کامپیوتر به ویژه رایانه‌های گیمینگ سخت‌افزار لپ‌تاپ و کامپیوتر معمولی گاهی اوقات بالاتر است. این قطعات all in one شامل موارد زیر هستند :

– پردازنده: کمپانی اینتل و AMD از تولیدکنندگان اصلی پردازنده‌های کامپیوتری هستند که تولید پردازنده کامپیوترهای همه کاره را نیز بر عهده دارند. از مدل‌های پردازنده اینتل در سیستم All in one می‌توان به سری Core و از پردازنده‌های AMD می‌توان به سری رایزن این کمپانی اشاره کرد.

– کارت‌های گرافیک: کارت گرافیک در کامپیوتر آل این وان مانند لپ‌تاپ با مادربرد ترکیب می‌شود. این کارت‌ها از قدرت بالایی برخوردار هستند اما متاسفانه قابلیت ارتقاء را ندارند.

آل این وان

– هارد دیسک: سرعت چرخش دیسک در بیشتر کامپیوترهای همه کاره حداقل 5200 دور در دقیقه است. این ویژگی باعث کاهش میزان انرژی مصرفی می‌شود. عمدتاً این مدل سیستم‌ها از هاردهای معمولی تا هاردهای SSD نیز پشتیبانی می‌کنند.

  • حافظه رم (RAM): کامپیوترهای آل این وان از رم‌های DIMM و SODIMM استفاده می‌کنند که با وسیله پین‌های روی ماژول در شکاف حافظه به مادربورد متصل می‌شوند. حافظه رم در اکثر رایانه‌های همه کاره قابل تغییر است، بنابراین می‌توانید با توجه به نوع کارآیی‌تان مقدار رم را انتخاب کنید.

تفاوت کامپیوترهای معمولی با All in one

رایانه ‌های همه کاره از نظر ویژگی و عملکرد بسیار شبیه به سیستم‌های معمولی هستند. تنها تفاوت بین این دو کامپیوتر در تعداد قطعات داخلی آن باشد. در حالی‌که کامپیوترهای معمولی دارای کیس و یک مانتیور جداگانه هستند، all in one همه‌ی این‌ها را در یک نمایشگر ترکیب می‌کند. این ترکیب باعث کوچک‌ترین شدن کامپیوتر آل این وان نسبت به رایانه‌های معمولی می‌شود.

یکی دیگر از تفاوت‌های کامپیوتر همه کاره با کامپیوتر معمولی گزینه‌ی ارتقاء قطعات است. در سیستم‌های معمولی با باز کردن کیس و با توجه به مادربورد می‌توانید قطعات جدید را نصب و جایگزین سازید، اما در سیستم‌های همه کاره تعویض قطعات جدید بدون کمک یک متخصص امکان‌پذیر نیست. تنها گزینه قابل ارتقاء توسط کاربران در این سیستم حافظه ذخیره‌سازی است.

ویژگی‌ های کامپیوتر آل این وان

شاید در نگاه اول خرید آل این وان چندان جالب و مقرون به صرفه به نظر نرسد اما زمانی که از ویژگی‌های و سخت‌افزار قدرتمند آن باخبر شوید، به‌طور حتم در خرید آن شک و تردید نخواهید داشت.

بارزترین ویژگی کامپیوتر All in one سایز کوچک آن است که براساس اندازه نمایشگر (21، 23 و… تا 34 اینچی) متغییر است. این کوچک بودن علاوه بر یک طراحی شیک و جمع‌جور باعث می‌شود تا وجود کابل‌های متعدد تا حد بسیار زیادی کاهش یابد. از دیگر ویژگی‌های این کامپیوتر محبوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیازی به خرید مانتیور و تجهیزات جانبی نخواهید داشت.
  • استفاده از یک کامیپوتر آل این وال بسیار ساده است.
  • پیچیدگی اتصال و جفت کردن کابل‌ و پورت‌ها نسبت به کامپیوتر معمولی وجود ندارد.
  • نسبت به سیستم‌های معمولی گرمای کمتری تولید می‌کنند.
  • انرژی کمتری را بدون کاهش عملکرد نسبت به دیگر سیستم‌ها مصرف می‌کنند.
  • به دلیل وزن سبک به‌راحتی می‌توانید سیستم همه کاره را جابه‌جا کنید.
  • به‌ دلیل داشتن قابلیت اتصال به برق، هرگز شارژ باتری آن‌ها تمام نمی‌شود.
  • به‌ دلیل بهره‌مندی از پردازنده‌های قدرتمند بیشتر نرم‌افزارها و برخی از بازی‌های سه‌بعدی را سریع‌تر انجام می‌دهند.

مزایا و معایب کامپیوتر آل این وان

مزایایی کامپیوتر all in one همان‌طور که در قسمت ویژگی‌های این سیستم خواندید واضح است. آن‌ها یک انتخاب عالی برای فضاهای کوچک هستند که عمدتاً شلوغی و ظاهری پر از کابل را ندارند و به‌دلیل طراحی استوانه‌ای فضای بسیار کمی را در میز اِشغال می‌کنند. با این‌حالAIO PC مانند هر سیستم دیگری دارای نقاط ضعفی نیز است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم سفارشی سازی با قطعات دلخواه
  • تعمیرات آن‌ها نسبت به کامپیوتر معمولی سخت‌تر است.
  • عدم پشتیبانی از قطعات سخت‌افزاری بسیار پیشرفته در مقایسه با رایانه معمولی
  • عملکرد کند در بازی‌های کامپیوتری نسبت به لپ‌تاپ و کامپیوتر معمولی

نکات مهم در خرید کامپیوتر آل این وان

در هنگام خرید کامپیوتر همه کاره اولین قدم این است نوع عملکردی که انتظار دارید سیستم به شما ارائه دهد، مشخص کنید. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید از برنامه‌های Adobe مانندAdobe Creative Suite استفاده کنید، باید به سراغ کامپیوتر آل این وان با پردازنده‎‌های اینتل مدل i7 یا i9 بروید اما اگر با برنامه‌های ضعیف‌تر سروکار دارید مانند Quickbooks می‌توانید یک سیستم با پردازنده Intel Core i5 انتخاب کنید.

همچنین اگر تنها کارهایی سبک مانند ورود اطلاعات و بررسی ایمیل را انجام می‌دهید نیازی به یک کارت گرافیک مستقل ندارید اما اگر خدمات استریم یا ویدئو کنفرانس را انجام می‌دهید، نیاز است که کامپیوتر all in one با کارت گرافیک مستقل تهیه کنید.

دیگر فاکتورهای مهم در خرید کامپیوتر همه کاره عبارتند از:

  1. به اندازه صفحه نمایشگر دقت کنید. برای فضاهای بسیار کوچک مانند کلاس درس، آزمایشگاه، خوابگاه و… باید نمایشگر کوچک‌تر از 23 اینچ را انتخاب کنید.
  2. تعداد هسته پردازنده را در نظر بگیرید. اگر فعالیت‌هایی مانند ویرایش عکس، فیلم و… را انجام می‌دهید بهتر است به سراغ پردازنده‌های چهار هسته‌ای بروید.
  3. مقدار حافظه رم سیستم را در نظر بگیرید. اگرچه کاربران معمولی با 4 گیگابایت حافظه رم می‌توانند فعالیت‌های روزمره را به راحتی انجام دهند اما حداقل 8 گیگابایت حافظه را در نظر بگرید. برای انجام کارهای گرافیکی باید به سراغ رم 16 گیگابایت به بالا بروید.
  4. قدم بعدی انتخاب میزان فضای ذخیره‌سازی براساس نوع فعالیت‌تان است. اگر عادت دارید که کلی ویدئو در رایانه شخصی ذخیره کنید، باید یک هارددیسک با حداقل 1 ترابایت تهیه کنید. اگر از علاقه‌مندان دانلود هستید پس حتماً یک درایو 2 ترابایتی نیاز خواهید داشت. با توجه به عملکرد هاردهای SSD بهتر است در هنگام خرید AIO این مدل ذخیره‌ساز را نیز انتخاب کنید، به‌ ویژه اگر همه فایل‌های خود را در یک حافظه مرکزی متصل به شبکه (NAS) یا در فضای ابری ذخیره می‌کنید.
  5. اگر چه برخی از کامپیوترهای آل این وان مجهز به صفحه لمسی هستند اما برای کنترل همه چیز می‌تواند خسته کننده باشد، به خصوص زمانی‌که بیش از یک یا دو دقیقه تایپ می‌کنید. بنابراین در قدم بعدی اگر سیستم شما فاقد یک صفحه کلید و موس خوب است باید یک صفحه کلید و ماوس بی‌سیم با کیفیت تهیه کنید.
  6. بسیاری از AIOها دارای امکانات اضافی مانند پدهای شارژ بی‌سیم، وب کم با محافظ حریم خصوصی و… هستند. اگر کارهای خلاقانه زیادی مانند رسم تصاویر دیجیتال انجام می‌دهید، می‌توانید گزینه‌های اضافی مانند قلم با پشتیبانی از صفحه لمسی را به لیست خریدتان اضافه کنید.

کامپیوتر آل این وان برای چه کسانی مناسب است؟

دو دلیل اصلی وجود دارد که افراد به سراغ کامپیوتر آل این وان می‌روند. دلیل اول فضا و دولیل دوم زیبایی آن است. همان‌طور که اشاره کردیم AIOها از نظر طراحی بسیار جمع‌و‌جور هستند، بنابراین انتخاب این سیستم برای کسانی که فضای زیاد به ‌ویژه میزهای بزرگ ندارند، انتخابی مناسب است.

معمولاً شرکت یا سازمان‌هایی که فضایی بسیار محدود برای فعالیت کاربران دارند، به سراغ all in one می‌روند که نسبت به لپ‌تاپ کارآیی و عملکرد بالاتری نیز ارائه می‌دهد.

با این‌ حال افراد بسیار زیادی به دلیل زیبایی و لوکس بودن این کامپیوتر به سراغ آن می‌روند. تصویر کنید یک صفحه نمایش 32 اینچی به همراه بلندگو و وب‌کم با یک کیفیت تصویر فوق‌العاده چه جذابیتی به اتاق کار شما می‌دهد!

قیمت کامپیوتر آل این وان

قیمت کامپیوتر آل این وان به فاکتورهای مهمی بستگی دارد. نوع پردازنده، مدل کارت گرافیک، میزان حافظه رم، نوع ذخیره‌ساز و حجم آن، برند تولیدکننده و… از عوامل مهم در قیمت نهایی کامپیوتر all in one است. با این‌حال قیمت کامپیوتر آل این وان دست دوم نسبت به آکبند بسیار مناسب‌تر و مقرون‌به صرفه است. اگر قصد خرید کامپیوتر آل این وان استوک را دارید، حتماً از سلامت قطعات سخت‌افزاری آن مطمئن شوید و از فروشنده مهلت تست بگیرید.