تفاوت هارد اس اس دی m2 vs SATA

تفاوت هارد اس اس دی m2 vs SATA

مان طور که حتما بسیاری از شما می دانید، در حال حاضر یکی از کاربردی ترین هارد درایو هایی که به تدریج جایگزین هارد های HDD یا دیسک سخت شده اند، هارد درایو های SSD هستند. به این درایو ها، درایو حالت جامد نیز گفته می شود. نکته مهمی که در خصوص این نوع هارد ها وجود دارد، تفاوتی است که با انواع درایو HHD دارند. این نوع هارد ها  سرعت بسیار بالاتری را به سیستم می بخشند و دارای مزایایی همچون سرعت خواندن و نوشتن سریع تر، اندازه ای کوچک تر، بدون نویز بودن و محکم تر بودن هستند. در نتیجه در یک نگاه کلی، عملکرد هارد درایو SSD بسیار بهتر از درایو های HHD است.

به همین دلیل بسیاری از کاربران کامپیوتر مایلند ِHDD های قدیمی خود را با یک درایو SSD جدید جایگزین کنند. با این حال، نوع رابط SSD نیز بر عملکرد آن تأثیر خواهد داشت. برخی از کاربران متوجه این موضوع می‌شوند اما نمی‌دانند نوع رابط چگونه بر عملکرد سیستم تأثیر می‌گذارد. و تفاوت های خاص بین آنها را نمی دانند. این در حالی است که خود درایو های SSD نیز به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که هر یک کارایی، عملکرد و قدرت متفاوتی دارد.

درایوی که در رایانه خود استفاده می کنید مهم است و امروزه گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. مخصوصاً برای افرادی که به دنبال تجهیز رایانه‌ های شخصی یا لپ ‌تاپ ‌های بازی خود با افزایش کارایی و کم ترین هزینه هستند، در نظر گرفتن بهترین نوع درایو برای رایانه به معنای در نظر گرفتن مزایا و معایب درایو های حالت جامد (SSD) مختلف است. اما با وجود انواع متفاوتی که این هارد درایو ها دارند، جست و جوی SSD مورد نیاز در ابتدا ممکن است گیج کننده باشد.

در این جا می خواهیم در خصوص درایو های SSD و درایو M2 صحبت کنیم و به بررسی تفاوت هارد SSD با M2 بپردازیم تا ببینیم که انتخاب هر یک از آنها باید در چه شرایطی صورت بگیرد و هر یک چه تاثیری بر عملکرد یک سیستم مشخص خواهند داشت. برای شروع بررسی تفاوت هارد SSD با M2، بهتر است ابتدا با هر یک از این هارد ها به صورت مجزا آشنا شویم.

تفاوت اصلی و مهمی که می توان بین هارد SSD SATA و M2 SSD در نظر گرفت، تفاوتی است که در اندازه این دو درایو وجود دارد. درایو های M2 به نسبت SSD ها بسیار کوچک ترند. با وجود اندازه کوچکتری که این رابط های جدید دارند، آنها به نسبت سرعت بسیار بالاتری در انتقال داده ها دارند و از همه مهم تر این که می توانند عملکرد سیستم را در مقایسه با رابط های SSD SATA به مراتب بیشتر کنند. سرعت خواندن و نوشتن در رابط های M2 تا 4 مگابایت بر ثانیه است.

نکته مهم دیگر در بحث تفاوت هارد SSD با M2 این است که درایو های M2 می توانند در مقایسه با اندازه کوچک تری که دارند اطلاعات بسیار زیادی ( تا حدود 8 ترابایت حجم ) را در خود ذخیره کنند. با این حال در حالی که آنها می توانند به همان اندازه داده را در خود نگه دارند و به طور کلی سریع تر از سایر SSD ها هستند، هزینه بیشتری نیز دارند. هارد درایو های M2 را می توان در اندازه های مختلفی خریداری کرد. این در حالی است که درایو های SSD SATA تنها در دو سایز در دسترس اند.

موضوع دیگر در بحث تفاوت هارد SSD با M2، بحث تفاوت آنها در رابط این درایو هاست. درایو های SSD از اینترفیس SATA به تنهایی پشتیبانی می کنند. با این حال در خصوص درایو های M2 از آن جایی که آنها نسل جدید تر درایو های حالت جامد هستند، این درایو ها از اینترفیس PCL-E و پروتکل NVMe پشتیبانی می کند. برای درک بیشتر این نکته در تفاوت درایو های SSD SATA و M2 SSD باید بیشتر به تفاوت بین استاندارد باس SATA و PCL-E پی برد.

تا این جا فرق هارد SSD با M2 را بررسی کردیم و مشخصات و ویژگی های هر یک از این رابط ها را شناختیم. حال باید دید برای انتخاب بین این درایو ها باید به چه مواردی توجه کرد. سوال مهمی که برای بسیاری از کاربران ممکن است به وجود بیاید این است که بین هارد SSD یا M2 کدام یک را باید انتخاب کنند.

برای انتخاب بهترین درایو برای سیستمی که مد نظر است، باید چند فاکتور را در نظر گرفت. همان طور که باید اجزای مختلف ساخت را مد نظر قرار داد، محدودیت های فنی، بودجه ای که برای خرید در نظر است و نیاز های ظرفیت ذخیره سازی و اولویت سرعت خواندن و نوشتن مهم ترین مواردی است که باید در زمان انتخاب بین هارد SSD یا M2 آنها را در نظر گرفت.

درایورهای SATA معمولاً از 500 گیگابایت تا 16 ترابایت ظرفیت ذخیره سازی دارند. بیشتر درایورهای M.2 با ظرفیت 2 ترابایت به فروش می رسند، اگرچه برخی ممکن است در مدل های 4 ترابایتی و 8 ترابایتی با قیمت های بسیار بالاتر در دسترس باشند. همین مساله می تواند بیان گر یکی دیگر از گزینه های تفاوت هارد SSD با M2 باشد که باید در زمان انتخاب و خرید این درایو ها بسته به نوع کاربرد و نیاز در نظر گرفت. 

هنگام انتخاب درایو مناسب برای راه اندازی، به یاد داشته باشید که درایو های SATA M.2 و SSD های 2.5 اینچی سرعت یکسانی را ارائه می دهند، بنابراین برای افزایش عملکرد، باید درایو های متصل به NVMe را انتخاب کنید. در حالی که درایو های NVMe SSD بسیار سریع تر از درایو های SATA خواهند بود، ممکن است لازم باشد پردازنده سیستم را نیز ارتقا دهید تا بتوانید به سرعت درایو مطلوب دست یابید. در غیر این صورت ممکن است عملکرد بدتری را تجربه کنید. در نهایت، به یاد داشته باشید که سرعت خواندن و نوشتن در درایو را بررسی کنید، زیرا برخی از نسل های قبلی درایو های NVMe می توانند سرعت های متفاوتی داشته باشند.