راههای افزایش سرعت کامپیوتر

راههای افزایش سرعت کامپیوتر

اگر به‌دنبال سرعت بیشتر در ویندوز ۱۰ هستید، تنها با چند دقیقه صرف وقت می‌توانید سرعت کامپیوتر خود را افزایش داده و درنتیجه آسیب‌پذیری آن نسبت به مشکلات سیستمی و عملکردی را کاهش دهید.

 

 تغییر تنظیمات power

استفاده از طرح Power Saver (صرفه‌جویی در برق) می‌تواند سرعت کامپیوتر شخصی را کاهش دهد. این طرح برای صرفه‌جویی در انرژی، عملکرد سیستم را کند می‌کند. (حتی کامپیوترهای رومیزی هم طرح Power saver دارند). با تغییر طرح power از Power saver به High Performance یا Balanced می‌توانید عملکرد سیستم خود را بهبود دهید.

 

برای انجام این کار کافی است برنامه‌ی Control Panel را اجرا کنید، سپس گزینه‌ی Hardware and Sound > Power Options را انتخاب کنید. در این بخش معمولا دو گزینه وجود دارد: «Balanced (recommended)» و «Power saver». (بسته به ساخت و مدل سیستم، می‌توانید طرح‌ برندهای تولیدکننده را هم ببینید). برای دیدن تنظیمات «High performance» روی فلش «Show additional plans» کلیک کنید.

 

به روزرسانی درایورها

همه نرم افزارها و درایورها، به ویژه درایورهای کارت گرافیک، سی پی یو و مادربرد را به روزرسانی کنید. همچنین از نصب بودن آخرین نسخه DirectX اطمینان حاصل کنید. 

به روزرسانی درایور کارت گرافیک برای اجرای بازی های کامپیوتری کاری ضروری است

 

 

افزایش ظرفیت حافظه مجازی

برای دسترسی به میزان بیشتری حافظه، می توانید ظرفیت حافظة مجازی را به اندازه دو برابر حافظة RAM افزایش دهید. زمانی که ظرفیت کل حافظة RAM مورد استفاده قرار گرفته باشد، از حافظه مجازی استفاده می شود. پس هرقدر که ظرفیت حافظه مجازی بیشتر باشد، برای عملکرد سیستم بهتر است.

 

 

تمیز کردن کامپیوتر رومیزی و لپ تاپ برای افزایش جریان هوا

تمیز کردن سیستم می تواند عملکرد آن را به طور چشم گیری افزایش دهد. دلیل این امر جریان بهتر هوا و خنک کنندگی مناسب سیستم است. در این حالت سیستم می تواند بدون هرگونه محدودیتی کار کند و فن ها آن را به طور مطلوبی خنک خواهند کرد.

با این کار تجربة بازی کردن شما آسان و خوشایند می شود. راه های متعددی برای تمیز کردن سیستم وجود دارد. بسیاری از گیمرهای حرفه ای توصیه می کنند که سیستم ها هر شش ماه یک بار سرویس شوند.

 

 استفاده از SSD برای اجرای بازی ها

درایوی که ویندوز بر روی آن نصب شده است را به هارد درایو SSD منتقل کنید. با اینکار سیستم سریع تر روشن می شود و سطح عملکرد به میزانی که برای بازی کردن مناسب باشد افزایش پیدا می کند. این کار مشخصا برای لپ تاپ ها مفید است.

با نصب کردن بازی ها بر روی درایو SSD، از آنجا کار خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی درایو SSD بسیار سریع تر انجام می شود، بازی ها هم با سرعتی بسیار بالاتر اجراء خواهند شد.

 

 

Defragment کردن هارد درایو (اگر هارد SSD نیست)

به طور مرتب (هفته ای یک بار) عملیات Defragment را بر روی هارد درایو خود اجراء کنید. کافی ست وارد My computer شوید و سپس روی درایو سی (یا هر درایوی که ویندوز روی آن نصب است) کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب نمایید.

از تب Tools گزینه Optimize را انتخاب کرده، سپس درایوی که ویندوز روی آن است را انتخاب کرده و گزینه Defragment را انتخاب نمایید. این کار کمی طول می کشد اما با چینش درست فایل های روی هارد، سرعت اجرای برنامه ها افزایش می یابد.

 

 

حذف کردن نرم افزارها (و باقیمانده آنها از سیستم)

نرم افزارها و سرویس هایی که دیگر از آنها استفاده نمی کنید را حذف کنید. حافظه کامپیوتر را برای اجرای بازی ها آزاد کنید. با حذف کلیه نرم افزارهای زائد، میزان بار پردازشی موجود بر روی کامپیوتر را کاهش دهید. هر قدر که تعداد نرم افزارهای موجود بر روی کامپیوتر کمتر باشد، بازی ها به صورت بهتری اجراء می شوند. به این ترتیب سطح عملکرد سیستم در اجرای بازی ها به حداکثر می رسد. با این کار حافظه و توان پردازش سیستم آزاد می شود و از آنها به طور مؤثری برای اجرای بازی ها بهره گرفته می شود.

 

 

نصب کردن DirectX و افزایش سرعت کامپیوتر

نصب کردن DirectX می تواند به طور چشم گیری سطح عملکرد لپ تاپ را ارتقاء بدهد. DirectX عبارت است از درایورهایی که برای بهینه سازی سیستم با هدف اجرای بازی ها نقشی کلیدی بر عهده دارند. با مجهز کردن کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ خود به آخرین نسخه DirectX می توانید سرعت سیستم را هنگام اجرای بازی ها افزایش بدهید.