راه های افزایش سرعت اینترنت

راه های افزایش سرعت اینترنت

پینگ (Ping)

این مورد را با نام عنوان پینگ می‌شناسند و برحسب واحد میلی‌ثانیه است. این واحد مدت زمان دریافت پاسخ پس از ارسال درخواست به سرور را برحسب میلی ثانیه نمایش می‌دهد. هر اندازه عدد کمتر باشد، ارتباط شما با سرور بهتر خواهد بود. توجه به این گزینه در بازی‌های ویدیویی آنلاین اهمیت بسیار زیادی دارد؛ یک پینگ بالا می‌تواند منجر به تاخیر در انجام بازی‌های آنلاین شود.

سرعت دانلود (Download Speed)

 توجه داشته باشید که سرعت دانلود برحسب مگابیت بر ثانیه اندازه‌گیری خواهد شد. هر اندازه سرعت دانلود شما بیشتر باشد، سریع‌تر می‌توانید فایل‌ها را دانلود کنید یا ویدیوها را پخش نمایید.

سرعت آپلود (Upload Speed)

 سرعت بارگذاری برحسب مگابیت بر ثانیه بوده و نشان‌دهنده سرعت ارسال فایل از کامپیوتر به شبکه است. هر اندازه سرعت آپلود بیشتر باشد، می‌توانید کارهایی همانند بارگذاری فایل‌های بزرگ را در وب سایت انجام دهید. البته فراموش نکنید که سرعت آپلود همواره از سرعت دانلود کمتر است.

 

معمولا ما از عبارت پهنای باند به منظور توصیف میزان اطلاعاتی که می‌توانید از طریق اینترنت در مدت زمان معین انتقال دهید، استفاده می‌کنیم. شما باید پهنای باند را مشابه یک لوله آب که به خانه شما منتهی می‌شود، در نظر بگیرید. در صورتی که فردی بخواهد دوش بگیرد، تجربه دلپذیری خواهد داشت، اما اگر شش نفر به صورت همزمان از آب استفاده کنند، قطعا کاهش فشار آب را تجربه خواهند کرد. پهنای باند شبکه هم عملکرد مشابهی با مثال ذکرشده دارد. استفاده یک دستگاه از شبکه برای دانلود فایل‌های بزرگ بدون مشکل خواهد بود، اما هنگامی که شش دستگاه به شبکه متصل شده‌اند و هر کدام از آن‌ها مشغول انجام کارهای گوناگون همانند پخش آنلاین ویدیوهای 4K یا بازی‌های آنلاین هستند، قطعا پهنای باند با فشار زیادی مواجه خواهد شد. هم اکنون قصد داریم تغییراتی که می‌توانید با انجام آن‌ها موجب بهبود سرعت اینترنت شوید را آموزش دهیم. با این که نمی‌توانید سرعت ISP خود را به صورت جادویی افزایش دهید، اما می‌توانید از پهنای باند در دسترس خود به صورت کاملا موثر استفاده کنید.

 

1: بستن برنامه‌هایی که استفاده سنگین از شبکه دارند

در صورتی که یک برنامه در حال استفاده بسیار زیاد از شبکه باشد، قطعا سایر برنامه‌ها آسیب خواهند دید. هنگامی که سرعت اینترنت شما ضعیف باشد، باید بررسی کنید کدام یک از برنامه‌های ویندوز در حال مصرف بالای شبکه هستند. برای انجام این کار کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift + Esc را فشار دهید تا Task Manager بازگشایی شود. در صورت نیاز روی گزینه جزئیات بیشتر (More Details) کلیک کنید تا پنجره آن گسترش یابد. در گام بعد باید برگه Processes را انتخاب کرده و روی سربرگ شبکه (Network) کلیک کنید تا برنامه‌های در حال اجرا بر اساس استفاده از شبکه مرتب شوند.

 

شناسایی برنامه‌هایی که مصرف اینترنت زیادی دارند

در صورتی که برنامه موردنظرتان استفاده زیادی از شبکه دارد، بهتر است آن را ببندید تا بتوانید منابع را برای استفاده سایر برنامه‌ها آزاد کنید. انجام این کار می‌تواند به شما در انجام بازی‌های آنلاین و پخش زنده فایل‌های ویدیویی کمک کند. برخی از برنامه‌هایی که بیشترین مصرف شبکه را در ویندوز دارند، می‌توان موارد زیر دانست:

  • سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری همانند Dropbox
  • نرم افزار تورنت (torrent)
  • دانلود فایل‌ها از طریق مرورگر
  • تماشای ویدیو، علی‌الخصوص فایل‌های ویدیویی 4K

2: بررسی سایر دستگاه‌های موجود در شبکه

 

در صورتی که از برنامه‌ها خارج شدید، اما کماکان با کاهش سرعت اینترنت مواجه هستید، احتمالا دستگاه‌های دیگری به شبکه متصل شده‌اند. این احتمال وجود دارد یک شخص دیگر با دستگاه خود به شبکه متصل شده و در حال پخش فایل‌های ویدیویی بوده یا یک کاربر دیگر قصد دارد فایل‌های بزرگ را دانلود کند. در این حالت باید با سایر کاربران و افراد حاضر در محیط کار یا خانه صحبت کنید. همچنین بهتر است با افرادی که همواره موجب کاهش سرعت اینترنت می‌شوند، برخورد کنید. در صورتی که قصد دارید از یک شبکه اینترنت به صورت همزمان با چند کاربر دیگر استفاده کنید، باید یک طرح اتصال بهتر از اینترنت را تهیه کنید

 

3: کانال وای فای خود را تغییر دهید

روتر بیسیم شما با استفاده از یک کانال خصوصی می‌تواند دسترسی به اینترنت را فراهم کند. به علت تعداد زیاد دستگاه‌هایی که از وای فای استفاده می‌کنند و تعداد شبکه‌های موجود در محیط‌های شلوغ همانند آپارتمان‌ها، کانال‌های خصوصی وای فای می‌توانند دچار مشکل شوند. در صورتی که فقط هنگام اتصال به وای فای سرعت پایین اینترنت را تجربه می‌کنید، بهتر است تغییراتی را در کانال وای فای ایجاد کنید.

4: تنظیم Windows Update Delivery Options

 

بخش آپدیت ویندوز (Windows Update) در ویندوز 10 دارای ویژگی اشتراک‌گذاری همتا به همتا است؛ این قابلیت به رایانه‌ها اجازه می‌دهد که بروزرسانی‌های دانلود شده را با سایر دستگاه‌ها اشتراک‌گذاری کنند. با این که از نظر تئوری ایده خوبی است، اما می‌تواند موجب هدر رفتن پهنای باند شود. برای تنظیم این گزینه باید از تنظیمات وارد بخش بروزرسانی و امنیت (Update & Security) شوید تا بتوانید گزینه Delivery Optimization را انتخاب کنید. در این بخش می‌توانید قابیلت اشتراک‌گذاری بروزرسانی را به سادگی غیرفعال کنید؛ برای انجام این کار فقط کافی است نوار لغزنده Allow Downloads from other PCs Slider را انتخاب کنید. در صورت تمایل می‌توانید قابلیت ذکرشده را فعال کرده و رایانه‌های شخصی را در بخش تنظیمات شبکه محلی (Local Network) انتخاب کنید. انجام این کار مانع از اشتراک‌گذاری بروزرسانی سیستم شما در سایر کامپیوترهای روی شبکه خواهد شد. در خانه‌هایی که چندین سیستم مبتنی بر ویندوز 10 قرار دارند، انجام این کار می‌تواند پهنای باند کلی را برای بروزرسانی کاهش دهد.

 

 

5: محدودسازی پهنای باند مورد استفاده برنامه‌ها

محدودسازی بروزرسانی ویندوز اقدام بسیار خوبی است، اما باید این کار را برای برنامه‌ها هم انجام دهید. برخی از برنامه‌ها همانند برنامه‌های تهیه پشتیبان و ذخیره‌سازی ابری به شما اجازه می‌دهند پهنای باند را در تنظیمات آن‌ها محدود کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید با ورود به Dropbox و کلیک روی نمایه پروفایل، گزینه Preferences را انتخاب کنید. در پنجره جدید ظاهر شده کافی است برگه پهنای باند (Bandwidth) را انتخاب کرده تا بتوانید نرخ دانلود و آپلود را محدود کنید.

 کردن پهنای باند

در صورتی که قصد داشته باشید پهنای باند مورد استفاده یک برنامه را کاهش دهید، اما تنظیمات ذکرشده را پوشش ندهد، چه اقداماتی را باید انجام دهید؟ شما می‌توانید از بخش تنظیمات وارد شبکه و اینترنت (Network & Internet) شوید تا بتوانید به بخش وضعیت (Status) دسترسی پیدا کنید. در بالای صفحه‌ای که اتصال کنونی خود را مشاهده خواهید کرد، کافی است روی گزینه استفاده از داده (Data Usage) کلیک کنید و استفاده برنامه از پهنای باند را مورد بررسی قرار دهید. با انجام این کار می‌توانید نسبت به محدودسازی پهنای باند برنامه‌ها، تصمیم درستی را اتخاذ کنید