ماوس مخصوص طراحی

ماوس مخصوص طراحی

 

چرا انتخاب موس مناسب و خوب اهمیت دارد؟

طراحان حرفه‌ای، سرمایه‌گذاری قابل توجهی روی تجهزیات خود می‌کنند. اما در این میان به طرز عجیبی اهمیت یک موس خوب فراموش می‌شود. این که بگوییم خرید موس مخصوص اهمیت دارد کار آسانی است و احتمالاً شما هم می‌پذیرید. اما بیایید کمی جزئی‌تر به مسائل روزمره‌ای که شاید فراموش کنیم بپردازیم. چه نکاتی آنقدر اهمیت دارند که یک موس حرفه‌ای و بعضاً گران قیمت برای طراحی گرافیکی انتخاب کنیم؟ حداقل سه مورد مهم به ذهن می‌رسد: ارگونومی، کارآمدی و دقت.

 

پس از بررسی اهمیت انتخاب یک موس خوب و ویژگی‌های آن‌ها به معرفی فهرستی از موس‌های منتخب می‌رسیم. بنابراین در صورت تمایل می‌توانید این بخش و تیتر «یک موس مخصوص طراحی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد» را رد کنید تا به اصطلاح به اصل مطلب برسید.

 

ارگونومی

موس‌های مخصوص طراحی گرافیکی، دیزاین متفاوتی نسبت به موس‌های معمولی دارند. آن‌ها به طور ارگونومیک معماری شده‌اند تا دست و مچ در زاویه‌ای قرار گیرند که کمترین فشار و استرس هنگام فشردن کلید‌ها به آن‌ها وارد شود. حتی اگر ساعت‌های متوالی با موس کار نمی‌کنید هم نباید از اهمیت این موضوع غافل شوید. طراحی این موس‌ها علاوه بر راحتی هنگام کار کردن، درد را کاهش می‌دهند و از بیماری‌هایی مانند سندرم تونل کارپال جلوگیری می‌کنند.

کارآمدی

اگر تا به حال با موس‌های مخصوص طراحی مواجه نشده باشید، به احتمال زیاد در اولین نگاه متعجب خواهید شد. برخی از این محصولات گویا از دل داستان‌های لاوکرفت بیرون آمده‌اند: دکمه‌های متعدد، چندین غلتک اسکرول، چراغ‌های LED و جایگیری نامتعارف، همه این‌ها موس‌های مخصوص طراحی را برای ناآشنایان عجیب می‌کنند.

خوشبختانه تمام این موارد مهندسی شده‌اند تا بهترین قابلیت‌ها را به کاربر ارائه کنند. این موس‌ها طراحی می‌شوند تا ناوبری در اپلیکیشن‌های پیچیده طراحی آسان‌تر صورت گیرد. زمانی که دستتان به آن‌ها آشنا شود، تفاوت را احساس خواهید کرد.

دقت

موس‌هایی که در این راهنمای خرید ملاحظه خواهید کرد همگی به شکلی طراحی شده‌اند که بیشترین میزان کنترل را به کاربر بدهند. یعنی به راحتی بتوانید فرمان‌های مدنظرتان را اجرا کنید. برخی از این موس‌ها رزولوشن 4000dpi (نقطه بر اینچ) دارند که از حساس‌ترین حالت‌های ممکن یک موس است.. این دقت و حساسیت بالا برای انجام ظریف‌ترین ویرایش‌ها در اپلیکیشن‌هایی مانند Adobe Illustrator و Adobe Photoshop ضروری‌ است

 

انواع موس مخصوص طراحی

در بخش قبل به سه عنوان از کلیدی‌ترین ویژگی‌هایی که میان موس‌ها تمایز ایجاد می‌کنند و برای طراحان حائز اهمیت هستند اشاره کردیم. هنگام انتخاب یک موس خوب علاوه بر آن نکات، توجه به نیاز‌های شخصی خودتان نیز اهمیت دارد. بسته به شرایط محیط کار و ترجیحات، برای هر کس یک موس ایده‌آل وجود دارد. برای اینکه از انتخاب صحیح خود متوجه شوید، به فیلترهای زیر دقت کنید.

بی‌سیم یا با‌سیم؟

 

تا چند سال پیش موس‌های باسیم از نظر دقت و سرعت برتری بی‌شک و شبهه‌ای نسبت به موس‌های بی‌سیم داشتند. اما دوران آن امپراطوری به سر رسیده است و عملاً تنها دلیل برای خرید موس باسیم، عدم نیاز به تغییر باتری یا شارژ کردن آن است. اکثر کاربران به دلیل سهولت بیشتر در حمل و نقل و استفاده و همچنین طول عمر بیشتر، سراغ موس‌های بی‌سیم می‌روند.

لیزر یا اپتیکال؟

 

موس‌های لیزری از میانگین رزولوشن نقطه بر اینچ (DPI) بالاتری برخوردار هستند. این موس‌ها طراحی شده‌اند تا پاسخگوی اکثر پروژه‌های طراحی گرافیکی باشند. میانگین رزولوشن پایین‌ترِ موس‌های اپتیکال (500dpi) آن‌ها را برای کارهای سبک‌تر مناسب می‌کند. امروزه اکثر برندها موس‌های اپتیکال بالارده خود را از نظر کیفیت، سرعت و دقت پابه‌پای موس‌های لیزری عرضه می‌کنند و نمی‌توانیم یک حکم قطعی در مقایسه آن‌ها صادر کنیم. رزولوشن‌های 2000dpi به بالا تنها برای طراحان حرفه‌ای با پروژه‌های ظریف مناسب هستند. حتی در صنعتی مانند گیمینگ که حساسیت بالای موس پیشنهاد می‌شود، چنین رزولوشن‌هایی غیر معقول هستند و رنجِ ایده‌آل بین ۸۰۰ تا ۱۶۰۰ نقطه بر اینچ است.

 

 

هنگام خرید یک موس مخصوص طراحی به چه ویژگی‌هایی باید توجه کرد

همه نکاتی که تا اینجا بیان کرده‌ایم مهم هستند. پیش‌فرض ما این است که به عنوان یک طراح گرافیکی حرفه‌ای، دنبال موسی هستید که برای سلامتی بدن، مچ دست و ذهنتان خوب باشد و امکانات فراوان و دقت بالایی هم داشته باشد تا پروژه‌ها آسان‌تر و با کیفیت بیشتری انجام شوند. اکنون بحث را کمی شخصی‌تر می‌کنیم تا به همراه اطلاعاتی که پیشتر کسب کردید، میان انبوه موس‌های گران قیمت انتخاب صحیحی داشته باشید.

دیزاین

دیزاین‌های پیچیده برخی از موس‌های حرفه‌ای که در بازار پیدا می‌کنید تنها برای ظاهر نیست و در واقع روی عملکرد نیز تاثیر گذار هستند. این دسته از موس‌های مخصوص طراحی امکان شخصی سازی اعمال کلید‌های مختلف را به کاربر می‌دهند تا بهترین تجربه شخصی ممکن را دریافت کند. با این وجود برای افراد ساده پسند هم موس‌های قدرتمند و کاربردی پیدا می‌شود. برای نمونه، موس‌های Apple Magic Mouse 2 و Razer Pro Click ظاهر ساده و دور از آلایشی دارند.

 

قضاوت میان انواع دیزاین موجود موس‌ها را به خودتان واگذار می‌کنیم. جدا از جنبه زیبایی‌شناختی (که امر کاملاً فردی است) هر شخص بهتر می‌داند با چه موسی راحت‌تر کار می‌کند. برخی طراحان با کلید‌های بیشتر راحت‌تر هستند و برخی حواس پرتی‌های کمتر را ترجیح می‌دهند.

مک یا ویندوز؟ این دو رقیب هر یک ترفند‌های خاص خود را دارند. اما این مورد برای میانبرهای فراوان macOS که استفاده از این سیستم عامل را به مراتب لذت بخش‌تر می‌کنند، توجه بیشتری می‌طلبد. کاربران سیستم عامل اپل برای حداکثر بهره از این ژسچرها می‌توانند از Apple Magic Mouse 2 استفاده کنند.

چپ دست یا راست دست؟ هر فرد چپ دست یک خاطره از تخصیص میز اشتباه زمان امتحانات مدرسه برای گفتن دارد. تصور کنید خرج قابل توجهی برای یک موس ارگونومیک کرده‌اید و پس از استفاده متوجه شوید مخصوص راست دستان طراحی شده است. خوشبختانه میان بهترین موس های مخصوص طراحی گزینه‌های جذابی برای چپ دستان دیده می‌شود: بهترین موس مخصوص چپ دستان یعنی Evoluent VM4L و موس‌های ambidextrous یا ذولیمینین (بی‌صبرانه منتظر معادل‌سازی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی هستیم) مانند Logitech MX Anywhere و Apple Magic Mouse 2.