کارایی فن کیس

کارایی فن کیس

فن رایانه در داخل کیس کامپیوتر یافت می شوند و به جلوگیری از گرم شدن بیش از حد قطعات مختلف رایانه در داخل آن کمک می کنند. بدون آن ها، اجزای رایانه شما می توانند از کار بیفتند، آسیب ببینند یا حتی خراب شوند. ممکن است از فن کامپیوتر برای عبور هوا از طریق یک عایق گرما استفاده شود. یک فن کامپیوتر می تواند سه کار را انجام دهد. اول، می تواند هوای خنک تر را از بیرون به داخل کیس کامپیوتر هدایت کند. دوم، می تواند از هوای گرم داخل کامپیوتر خلاص شود. یعنی هوای گرم را به بیرون راهی کند. سرانجام، می تواند هوا را از طریق یک مخزن حرارتی حرکت دهد تا قسمت دیگری از رایانه مانند واحد پردازش مرکزی (CPU) را خنک کند. در این مراحل، فن کامپیوتر و هیت سینک به صورت پشت سر هم کار می کنند.

یک فن رایانه معمولاً در قالب مربعی شکل عرضه می شود، اگرچه نمونه های گرد آن نیز موجود است. اندازه های معمول 60، 80، 92 و 120 میلی متر (حدود 2.36، 3.15، 3.60، 4.70 اینچ) است. البته اندازه به محل قرارگیری فن بستگی دارد. کیس کامپیوتر یا شاسی رایانه جایی است که معمولاً فن ها در آن نصب می شوند. آن ها را می توان در پشت، جلو، در کناره ها یا حتی در بالای کیس کامپیوتر نصب کرد.

 CPU یکی از اجزای سازنده است که برای عملکرد مناسب به فن کامپیوتر احتیاج دارد. CPU مهم ترین تراشه رایانه است. در حقیقت، اغلب از آن به عنوان مغز کامپیوتر یاد می شود. بنابراین، فن های CPU برای کارایی بهتر کامپیوتر بسیار حیاتی هستند.

فن های رایانه همچنین برای خنک سازی چیپست ها استفاده می شوند که مجموعه ای از تراشه های تخصصی روی مادربرد رایانه هستند. آن یکی دیگر از برنامه های رایج کارت گرافیک است. با ظهور بازی های پرقدرت و گرافیک سه بعدی، کارت های گرافیک گرمای زیادی تولید می کنند و فن های کارت گرافیک باعث خنک شدن آن ها می شوند.

از فن در هارد دیسک و منبع تغذیه کمتر استفاده می شود. هارد دیسک قطعه ای است که تمام پرونده های شما در رایانه ذخیره می شود و فن های هارد دیسک به جلوگیری از خراب شدن آن ها کمک می کند. از طرف دیگر، اگر پاور کامپیوتر بیش از حد گرم شود، در این صورت رایانه شما ممکن است به مشکل بر بخورد، بنابراین فن های پاور کامپیوتر نیز می توانند مهم باشند.

فن های کامپیوتر همچنین از نظر میزان جریان هوا و سرعت چرخش متفاوت هستند. مقدار جریان هوا بر حسب فوت مکعب در دقیقه (CFM) اندازه گیری می شود در حالی که سرعت چرخش بر حسب دور در دقیقه (RPM) اندازه گیری می شود. سرعت بالاتر معمولاً به معنای تولید نویز بیشتر توسط فن کامپیوتر است.

پردازنده مرکزی مغز هر سیستم کامپیوتری است که هر ثانیه میلیون ها محاسبه را انجام می دهد. هرچند تمام توان رایانه ای گرما تولید می کنند، یک فن خنک کننده CPU برای دفع این گرما ضروری است و حفظ سیستم های خنک کننده رایانه های شما می تواند عمر آن ها را افزایش داده و احتمال آسیب دیدن سیستم های مهم تجاری را کاهش دهد.

انتقال گرما

اصل اساسی ترمودینامیکی خنک کننده پردازنده، انتقال گرما است. یک جسم گرم مقداری از آن گرما را به مولکول های هوا نزدیک به سطح خود منتقل می کند و در این فرآیند کمی خنک می شود. اگر هوا در حال حرکت باشد، این مولکول های گرم شده شناور می شوند و باعث می شوند هوای خنک تری جایگزین آن ها شود و گرمای بیشتری را جذب کند. استفاده از فن، هوا را مجبور به حرکت می کند، جریان مداوم هوای خنک تری را برای جذب گرما از جسم فراهم می کند و میزان خنک سازی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

هیت سینک

صرفاً عبور هوا از پردازنده برای خنک کردن آن کافی نیست، به دلیل دمای بالایی که این تراشه ها می توانند به آن برسند. هیت سینک یک بلوک از آلومینیوم یا فلز دیگری است که برای هدایت گرما طراحی شده است. پایین مخزن گرم صاف است، تا بیشترین تماس را با پردازنده داشته باشد و سطح بالایی حاوی تعدادی باله باریک است که کانال های هوا بین آن ها قرار بگیرد. این مساحت سطح موجود برای خنک کننده همرفتی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و میزان گرما را که فن CPU می تواند پراکنده کند، به دلیل از بین بردن هوا از طریق این کانال ها، افزایش می دهد.

سرعت متغیر

اکثر فن های مدرن CPU دارای کنترل سرعت متغیر هستند. سنسور های موجود در مادربرد با عملکرد کامپیوتر دمای پردازنده را کنترل می کنند و فن را در پاسخ به فعالیت، به سرعت به کاهش سرعت هدایت می کنند. بسته به سازنده پردازنده و کولر شما، فن ممکن است در دوره هایی متوقف شود، فقط در مقابل محاسبات فشرده می چرخد. هنگام اجرای برنامه های فشرده از نظر گرافیکی، مانند ابزار طراحی با کمک رایانه یا برنامه های ارائه ویدئو، باید صدای چرخش فن را بشنوید. اگر هنگامی که رایانه در حال انجام کار هایی با شدت کمتر مانند محاسبات صفحه گسترده یا پردازش کلمه است، یک صدای فن CPU با سرعت بالا می شنوید، این می تواند نشان دهنده وجود مشکل یا وجود بدافزار در سیستم شما باشد.

بازدهی خنک کننده

با انجام چند مرحله می توانید فن خنک کننده CPU خود را در حداکثر کارایی حفظ کنید. برای جلوگیری از تجمع احتمالی در اثر گرما و آسیب رساندن به موتور و یاتاقان های فن، باید فن و مخزن گرمایش را مرتباً تمیز کنید. حتماً رایانه خود را خاموش کرده و چند دقیقه آن را خاموش بگذارید تا قبل از غبارگیری خنک شود. همچنین باید سعی کنید جریان هوا را از طریق موارد رایانه ای به حداکثر برسانید و اطمینان حاصل کنید که ورودی ها و دریچه ها پاک و بدون مانع هستند و از درهم پیچیدن کابل های داخل کیس که می تواند مانع جریان هوا شود جلوگیری کنید. صرف چند دقیقه برای نگهداری سیستم خنک کننده CPU می تواند به معنای تفاوت بین افزایش عمر سخت افزار با ارزش شرکت و عدم نیاز به تعویض زودهنگام سیستم های سوخته باشد.