کارت گرافیک های TI

کارت گرافیک های TI

دسته بندی Nvidia

نامگذاری سخت افزار ( محصولات سخت افزاری ) برطبق اصول خاص و الگوی مشخصی صورت میگیرد که خریدار بتواند با استفاده از نام مدل ، اطلاعات موردنیاز درباره ی محصول را بدست آورد . قبل از خرید کارت گرافیک به دقت مدل های مختلف و ویژگی های آنها را بررسی کنید و متناسب با عملکردی که انتظار دارید ، بهترین کارت گرافیک را باتوجه به قیمت آن انتخاب کنید . پسوند TI و SUPER به معنای ارتقاء یافته بودن آن کارت است که کارت های TI از Super بالاتر هستند . البته گاهی مدل های TI نسبت به مدل های پایه ارتقاء چندانی نداشته که در دفترچه راهنما یا اطلاعات سخت افزار قید شده است.

 

پسوند TI  به چه معناست ؟

پسوند TI منحصرا متعلق به شرکت انویدیا و برگرفته از کلمه ی Titanium می باشد . البته بدین معنا نیست که در ساخت آن از تیتانیوم استفاده شده بلکه نشان از قدرت پردازش بیشتری دارد . درواقع تمامی کارت هایی که با پسوند TI عرضه می شوند ساخت کمپانی  Nvidia  بوده و در ویژگی هایی مانند تعداد هسته های CUDA ، حافظه گرافیکی ، حداکثر فرکانس موثر و…  نسبت به مدل قبلی خود ارتقاء یافته اند .

بعنوان مثال دو کارت  RTX3080  و  3080TI  در قسمت های مختلفی مشابه یکدیگرند اما برخی از قابلیت ها در مدل  TI  ارتقاء زیادی پیدا کرده اند که تفاوت اصلی بین این دو مدل را ایجاد میکند . این شرکت برای نامگذاری مدل های ارتقاء یافته ی خود نسبت به مدل پایه از این پسوند استفاده میکند .

مدل TI تعداد هسته های CUDA بیشتری دارد و از  10240  هسته کودا بهره میبرد که در مدل  3080  تعداد  8704  هسته  CADA  موجود است . همچنین حافظه در مدل  TI  نسبت به مدل  3080  بیشتر است و درنتیجه دارای پهنای باند گسترده تر است  . TI  از  12 گیگابایت حافظه بهره میبرد که  2  گیگابایت نسبت به  3080  حافظه ی بیشتری دارد . البته همیشه تفاوت مدل پایه و عادی با مدل  TI   تا این حد چشمگیر نیست ، بعنوان مثال قدرت پردازشی در مدل  3070TI  نسبت به  3070  پایه ، تنها کمی ارتقا یافته و بسیار نزدیک به هم هستند .

 

کارت گرافیک TI بهتر است یا کارت گرافیک معمولی؟

شاید بعد از بررسی مشخصات پسوند TI در کارت گرافیک این تفکر برای بسیاری به وجود بیاید که قطعا خرید یک کارت گرافیک با این پسوند بهتر از سایر مدل های معمولی است. اما الزاما چنین ایده ای درست نیست. خرید کارت گرافیک باید بر اساس نیاز و نوع کاربرد انجام شود. کارت گرافیک هایی با پسوند TI قیمت بسیار بالایی دارند و بسیار گران ترند.

 

کارت گرافیک هایی با پسوند TI برای چه کسانی مناسب است؟

پسوند TI در کارت گرافیک می تواند مد نظر گیمرها باشد. کسانی که می خواهند در حد حرفه ای بازی های هیجان انگیز با گرافیک بالا را اجرا کنند، قطعا به سرعت و پردازش بالا نیاز دارند. 

به همین دلیل این کارت گرافیک هایی که پسوند TI دارند را به عنوان بهترین انتخاب برای گیمینگ در نظر می گیرند. 

علاوه برای گیمینگ کسانی که برای کارهای خود به سرعت و پردازش گرافیکی بالاتری نیاز دارند، برای مثال گرافیست ها یا طراحان کامپیوتری یا کسانی که به دنبال اجرا و ویرایش یک محتوای گرافیکی با کیفیت هستند هم می توانند به دنبال خرید یک کارت گرافیک با پسوند TI باشند.